Jeanineken

21 01 2006

De teloorgang van de buurtwinkel, waar familiaire begroetingen en praatjes over het weer nog mogen, leidt soms tot pijnlijke situaties. Deze week trof ik volgend bericht aan in mijn brievenbus, opgemaakt in de meest goedkope Word-versie en versierd met een slecht tekeningetje uit een derderangs beeldbestand:  “Jeanineke” (in een grote ster). En dan daaronder: “Welkom in ons winkeltje!!!  Kom gerust een kijkje nemen, we hebben wat van alles in ons winkeltje.” Dan volgt het adres en een opsomming van ‘wat van alles’. Zo kan je er ‘honden en katten eten’ kopen. En ‘huishoudelijk gerief’ en ‘Melk en drank’. De boodschap is ondertekend met ‘Jeanine’, die overigens op dinsdag de winkel sluit.

Gewoonlijk belanden dit soort trashy reclamebriefjes meteen in de doos van het oud papier. Jeanineke heeft noch haar naam, noch haar stijl van adverteren mee. Eén detail echter: op de ommezijde staat een grote, met de hand geschreven boodschap over de hele oppervlakte van het blad. De tekst is aandoenlijk in zijn wanhoop:  “Wij houden van de mensen, maar laat de kleine winkels niet vallen.  Jeanine”‘.  Ook ik, vijand van de slechte zelfstandige, kan daar niet onbewogen onder blijven, hoe krom de nevenschikking van twee zinnen die niets met elkaar te maken hebben, ook mag zijn en hoe naïef en onbegrijpelijk de boodschap eigenlijk wel is. Dus: één dezer ga ik bij Jeanineke om fruit. De bananen van de Match waren toch maar van povere kwaliteit. Een verslag volgt!

Acties

Information

4 responses

27 01 2006
gerda

Een geweldig initiatief! Ook ik ben er de laatste maanden van overtuigd geraakt dat we meer en meer de kleine zelfstandige moeten steunen en ons afzetten tegen multinationals en grote winkelketens. Hierbij dus een oproep tegen alle gamma’s, fac’s krefels (grrr), renmansen, ikea’s etc.

Een kleine anekdote om deze oproep te staven:
Vruchteloos op zoek langs de grote ketens naar een nieuwe wc-bril, een bloemlezing reacties: ‘Mevrouw, u zal uw wc moeten vervangen, geen enkele bril past daarop, die zijn niet meer verkrijgbaar, wat is dat voor iets, oei dat is oud, daar geraak je niet meer aan…” Ten einde raad stap ik bij de kleine vakman binnen, met wc-bril in de hand en spontaan klinkt er van achter de toonbank een luide stem: “Ah!! Een Tonca!!” Toen ik dit hoorde, herinnerde ik me idd dat dit het bepaalde model was van het merk van mijn wc van 20 jaar oud! Vakkennis noem ik dit (én wordt volgende week geleverd)!

En zo heb ik nog wel een paar ervaringen… (o.a. de draagbare (!!) radio met elektriciteitssnoer ipv batterijen bij Vandenborre, hilarisch!)

1 02 2006
SveN

Hoe het afgelopen is…
Eind januari kon worden vastgesteld dat ‘Jeanineke’ dicht is. De winkel staat te huur, kerstversiering incluis…

27 07 2007
Emeric

Hey, welke winkel was dat juist? Heb hier hetzelfde probleem: een gebroken deksel van een tonca-model maar geen enkele groothandel kan mij helpen. Alvast bedankt! Emeric

6 08 2007
gerda

Schelfhout, Varkensmarkt Aalst. Sanitair en bouwmateriaal.

Vakkennis van vader op zoon!!

Geef een reactie

