Advies aan de NMBS

8 02 2006

De NMBS heeft er voor gezorgd dat u in diverse stations alle menselijk contact kunt vermijden door een vervoersbewijs aan te schaffen via een automaat. Ik gebruikt dit systeem best vaak, en een evaluatie dient zich dan ook aan:

*Het voornaamste is dat de automaat snel werkt. Nu ja, echt héél snel gaat dat niet. Als er aan de loketten geen wachtenden staan, kunt u uw ticket nog altijd beter daar kopen, want het NMBS-personeel in de grote stations werkt in het algemeen vrij snel. De automaat reageert niet alleen iets te traag op de aanraking van het scherm, de betaling en het printen verlopen ook niet echt bliksemsnel. Pas als de rij wachtenden uit meer dan twee personen bestaat, is een automaat dus de beste optie.

*Het systeem is gebruiksvriendelijk, maar voor een groot deel van de bevolking zal het toch nog te complex werken. Vooral wat de keuze van de bestemming betreft, waarbij men de gemeente uit een lijst moet kiezen, levert gevloek op.

*Een groot nadeel is echter dat de automaten – vooral in de Brusselse stations – veel te vaak defect zijn. Niet alleen zou het systeem wat ‘sterker’ (lees: beter tegen gepruts bestand) mogen zijn, de herstelling zou veel sneller moeten verlopen.

nmbs.jpg

Daarnaast zorgen ook de treintabellen voor ergernis.

*In de eerste plaats zijn deze affiches slecht geplaatst.

-In Brussel-Zuid vind je ze enkel helemaal aan de uiteinden van het station. Als je van de trein stapt, moet je er dus aan denken meteen op het perron te kijken wanneer je een aansluiting hebt. Doe je dat niet, moet je heel wat meters afleggen vooraleer je de borden aantreft.

-In Brussel-Centraal en Brussel-Noord vindt je de affiches sneller, maar daar staan de borden dan zo dicht op elkaar dat mensen zich tegen elkaar moeten drukken om ze te kunnen lezen. Onbegrijpelijk is dat men de borden in een scherpe hoek tegenover elkaar plaatst, waardoor mensen echt tussen de panelen moeten gaan staan, waarbij meestal maar één persoon tegelijk kan zoeken. In de Brusselse stations zijn er vrijwel elk moment van de dag meerdere mensen die tegelijk info nodig hebben, dus wordt er altijd gedrumd..

-In Denderleeuw vind je de tabellen slechts aan één kant van het perron, en ook slechts in één voetgangerstunnel. Het station heeft lang te kampen gehad met vandalen, die de affiches in brand staken. Gevolg: men plaatst maar liever geen tabellen meer aan de kant die het verst van het stationsgebouw ligt. Van service gesproken.

-In Gent tref je de uurroosters op de perrons en in de gang onder de perrons aan, maar dan weer niét aan de ingang van het station. Men moet dus al een heel eind de gang in wandelen om op te zoeken welke trein men nodig heeft. Toch bizar dat men de vroegere tabellen aan de ingang van het station verwijderd heeft.

Men kan natuurlijk altijd zeer snel op de monitors en grote panelen kijken om te weten op welk perron een trein vertrekt, maar daar staat natuurlijk niet bij waar die trein allemaal halt houdt. Wie elke dag of elke week dezelfde trein neemt, weet dat natuurlijk wel, maar er zijn nog steeds heel wat mensen die niet aan een routine vasthangen. De NMBS zou dus dringend aan een verbetering van zijn informatisering ín de stations moeten werken.

*Daarnaast blijft ook verwarring ontstaan wat betreft de tabellen voor de reizen tijdens de week en die tijdens het weekend. Vat eens enkele minuten post naast zo’n bord en stel vast dat tientallen mensen zich vergissen. Nu staat in het midden van elke affiche duidelijk vermeld of het om de week- of weekendregeling gaat, maar toch kijkt iedereen daar over, ook al is de kleur van deze waarschuwing anders bij de twee tabellen. Het zou makkelijk zijn de mensen van domheid en kortzichtigheid te beschuldigen, maar als pakweg 75% van de reizigers zich vergist, ligt de fout bij het systeem. Wetenschappers zullen bovendien vast wel een verklaring hebben voor de samenhang tussen de indeling van een bladspiegel en de aandacht van de lezer. Een eenvoudige verbetering zou er alvast uit kunnen bestaan de weektabellen in een andere kleur te laten verschijnen dan de weekendtabellen. Dat zou vergissingen niet uitsluiten, wel verminderen.

Als de NMBS besluit mij op basis van deze analyses in dienst te nemen als adviseur, zal ik daar mits eeuwig gratis reizen, graag op ingaan.


Acties

Information

One response

5 05 2008
Hypotheek Advies

Het is weer eens niet te geloven. Tijdverlies voor ons is weer kosten besparend…

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s




%d bloggers liken dit: