De taal van Thuis

11 02 2006

Een soap kan op diverse niveaus bekeken worden. Ik erger me wel eens aan Thuis, een serie die nochtans bejubeld wordt door de massa. Blijkbaar hanteren de scenarioschrijvers en acteurs van de serie het principe dat werkmensen en kuisvrouwen geen algemeen Nederlands kennen en liefst ook wat plattekes uit de hoek komen. Nu ken ik zelf ook wel wat van die figuren (mijn dorp loopt er vol mee, kom gerust eens kijken op de markt), maar dat wil niet zeggen dat we ons gaan neerleggen bij clichés. De stereotiepe portrettering van b.v. poetsvrouw Nancy (gespeeld door Ann Pira) en loodgieter Cois (gespeeld door de razend populaire Steph Goossens, een acteur die enkel zichzelf lijkt te kunnen spelen ), komt in grote mate tot stand door hun taalgebruik. Even wat van de platste, boertigste en meest ridicule uitspraken op een rijtje, waarvan de acteurs en scenaristen blijkbaar denken dat ze nog steeds voorkomen.

Cois vreest dat Simonneke wel eens heel erg zou kunnen schrikken: ‘ze krijgt begot een crise cardiaque!’

Nancy ziet Eddy heel graag:
‘Ik em da kinneken wel gemoakt omdak u geiren zie!’
Werkmensromantiek…

Cois ziet de ernst van een faillissement in:
‘Da moet ge toch eerst zelf on d’hand emmen om te weten wa dat is!’

Cois excuseert zich:
‘Ge moet mij na echt pardoneren!’

Nancy vertelt dat ze zwanger is:
‘Eddy, ik zèn in poziesse’
(Speelt ‘Thuis’ plots in 1949?)

Cois heeft het over een ruiker bloemen
‘nen bloemekee’

Simonneke verwijst naar Marianne
‘Die madam van den doktoor’
(standenverschillen moeten er zijn)

Frank:
‘Ik kan daar echt niet tegen, de miserie van een gasthuis’
(de werkmens kent het woord ‘ziekenhuis’ nog niet)

Cois heeft over zijn verontschuldigingen::
‘Ik heb me toch verexcuseerd?’

Nancy:
‘Eigenlijk feitenlijk, …’
( Zijn er echt mensen die dit zeggen?)

Frank:
‘Zit de Cois nog op ’t gemak?’
(Zo noemt men het toilet in de lagere sociale klasse. Nog een suggestie: ‘de koer’)

Simonne: ‘ne crème-glace eten!’

‘Oe was u sortieken met de Cois?’ wil Simoneke nog weten.

Wordt regelmatig aangevuld!

De Taal van Thuis (2)

De Taal van Thuis (3)

Acties

Information

11 responses

25 02 2006
Marianne

Vorige week heel erg moeten lachen om Waldek. Erik en de bezorde Pool waren een gesprek aan het voeren over de problemen met Kasper en met Marianne.

Walter: “Ach, blaffende honden bijten niet!”
Waldek: “Ik steek niet hand uit naar blaffende hond!”

Saloe!

29 03 2006
Marianne

Gisteren in thuis…

Frank pleegt overspel. Angèle vraagt aan Cois of die dat ooit zou durven doen.

“Baneen, gij! Ik ga toch op een ander genen hamburger eten, als ik thuis nen biefstuk liggen heb!”

Dat liefde en lust zo schoon verwoord kunnen worden!

6 04 2006
AnnaStesia

Familie – Thuis – Familie – Thuis…Thuis?
Misschien moet ik toch maar eens naar Thuis beginnen kijken. Zo’n hilarische stukken hebben er in Familie nooit gezeten…
Maar bon, de tijd dat ik daar dagelijks naar kijk, ligt ook alweer een hele poos achter mij….(Zou die ‘poos’ niet in Thuis kunnen?!)

8 11 2006
Nina

Ja Sven , dat is nog omgangstaal. Omgangstaal is immers niet beperkt tot de taal van mensen jonger dan dertig. Waarschijnlijk behoor je gewoon niet tot de “thuisdoelgroep”.
Ik vraag mij wel af welk van de 3 het probleem is;
1: Er staat geen “uit”knop op uw TV
2: Je vindt het bijzonder leuk om je te ergeren
3: Je hebt je als edel doel gesteld om al wie minder stijl, minder smaak, minder cultuur, en minder verstand heeft dan jijzelf, een meer kritische visie op het kijkvoer bij te brengen .En dat wil voorlopig niet echt lukken.

Wat het ook mag zijn , je blog is best leuk en je bent goed op weg om een BeHa te worden .

9 11 2006
SveN

Welnee Nina, dat is geen omgangstaal meer. Wie spreekt er nu nog van ’t gemak’ b.v.? Mensen van 70? Die stereotypering getuigt van vooroordelen. Ik pleit er gewoon voor dat de karikaturen vermeden worden en een loodgieter niet per se als een idioot moet opgevoerd worden. Of een kuisvrouw als een domme gans. Waarom niet eens een metselaar die naar klassieke muziek luistert?Een wc-madam met een passie voor chemie? Een dokter die graag gaat paintballen? Nee, in Thuis worden enkel clichés herkauwd.

Om verder even op uw vragen te antwoorden:
Inderdaad, ik stel me als doel de mensen kritischer te maken bij wat hen voorgeschoteld wordt. De knop van uw tv afzetten is misschien gemakkelijk, maar dat verhindert niet dat die stereotypering wel gebeurt. Je kijkt dan gewoon de andere kant op. Want wie is dan wel de thuisdoelgroep? Indommelende bejaarden? Afgestompte ambtenaren? Dit is toch voor het grote publiek? Neem dan bv. Witse, om maar een meer mainstream programma te noemen. Lang niet zo’n vervelende, slecht geschreven, ongeloofwaardige, overgeacteerde en voorspelbare brol gezien. En toch is dit één van de meest populaire series van het moment. Ik kan dus makkelijk wegkijken, maar liever dan mijn schouders op te halen, verwerk ik mijn ergernis in deze blog. Daarmee is dan ook de tweede vraag beantwoord. Ik zou me liever minder ergeren, maar we worden omringd door amateurisme, oppervlakkigheid, vervlakking van allerlei waarden enz. en daar wil ik op reageren. Als ik daarover schrijf is dat bovendien ook een beetje een poging om wat amusement te brengen, want als we allemaal jouw redenering zouden volgen en gewoon die ergerlijke dingen gaan negeren, zouden meningen gewoon verdwijnen. Saaie boel, denk ik.
Bedankt voor je reactie, ik ga dus gewoon door met ergeren. (mezelf of anderen :-)

9 02 2008
Karen

’t Valt mij toch op dat de Cois zegt: ik blijv’ie en dat begint toch al heel ver weg van ‘ik blijf hier’ te staan.

29 04 2008
13 05 2008
TheO

Telkens ik in Thuis iets grappig (of ergerlijk) hoor, denk ik aan deze post. Vandaag zei Waldek:
‘Kasper staat daar oeren te telefoneren!’

Gaan ze nu al prostitutie opvoeren als thema in deze soap?

25 03 2009
pvc

wel grappig hoe je anderen beschuldigt van stereotypering terwijl je het zelf over de ‘lagere sociale klasse hebt’…
Bestaat er dan een hogere?

Hiernaast is een soap net zo aantrekkelijk omdat hij het net over eenvoudige herkenbare cliché’s gaat. Dit is net hun doel! Precies alsof je het journaal zou verwijten dat er teveel nieuws in zit.

25 03 2009
pvc

(excuses voor de ‘net’heid van mijn post)

25 03 2009
SveN

Hoezo heb ik het zelf over de ‘lagere sociale klasse’?

Geef een reactie

