Lectuurtip: Joe Speedboot

27 03 2006

joe-speedboot.jpgDe Nederlandse roman Joe Speedboot van Tommy Wieringa zag de Gouden Uil net aan zijn neus voorbijgaan, maar voor mij was het alvast één van de beste boeken van het voorbije jaar. De verteller van deze groots opgezette roman is de zwaar gehandicapte Fransje de Arm. Hij vertelt over het leven in zijn dorp, dat geheel verandert wanneer Joe Speedboot zijn intrede doet, een charismatische en onstuitbare kerel die zich over Fransje ontfermt en allerlei wilde plannen uitvoert. Wieringa schrijft op lichtvoetige, meeslepende toon en hanteert een aanstekelijke, melancholische stijl die aan John Irving doet denken. Joe Speedboot is een onvergetelijk personage en een al even memorabele roman.

Acties

Information

2 responses

30 03 2006
Nel

Echt leuk die boekentips!

25 10 2007
eenfan

Dag Sven, ik ben nogal een “lurker” hier, maar ik volg nogal je film- en boekentips en ik moet zeggen, die zijn steeds raak! Net dit boek uitgelezen toen ik dat hier gelezen had. Al lang geleden, dat wel. Ik vond het inderdaad schitterend! Een echte aanrader.

Geef een reactie

