Op wereldreis in de cinema

9 07 2006

De voorbije week heb ik enkele dagen doorgebracht op het Brusselse filmfestival, waar alleen maar Europese producties worden vertoond. Ik verteerde er 2 Belgische, 1 Finse, 1 Franse en – geheel toevallig –  maar liefst 3 Hongaarse films. Zegt u dat wat, de Hongaarse film? Een stempel valt er misschien niet meteen op te plakken, en uit mijn databank blijkt dat ik voorheen nog maar 2 andere films uit dat land zag. Alleszins, ze waren alle drie héél verschillend en van hoge kwaliteit, dus dat houd ik op toekomstige filmfestivals in het oog .

Dat feit deed me even stilstaan bij de verhouding Engelstalige films/andere films. De meeste films die ik bekijk, zijn Amerikaans of Brits. Om er een getal op te plakken: van de 2090 films die ik totnogtoe zag, zijn er 268 niet-Engelstalig (of 12,8 %). Dit cijfer zou ik graag nog zien stijgen, want zowel de Europese als Aziatische cinema heeft regelmatig pareltjes te bieden.

Op dat lijstje staan intussen 57 Belgische films, en dat is dan ook het land waarvan ik er het meest zag. Volgen: Frankrijk (49), Spanje (25), Nederland (24), Duitsland (17), Italië (13), Zweden (12), Denemarken (11), Japan (6), Hongarije (5), Mexico (4), Noorwegen (4), Argentinïe (3), Brazilië (3), (Frans-)Canada (3), Chili (3), Oostenrijk (3), Zuid-Korea (3), Finland (2), Griekenland (2), Hong Kong (2), Israël (2), Nieuw-Zeeland (2), Polen (2), Taiwan (2) Tsjechië (2) en Zuid-Afrika (2). Landen waarvan ik nog maar één film gezien heb, zijn Bolivië, China, Columbia, Cuba, Ijsland, Portugal, Rusland en Singapore. Er zijn dus ook nog héél veel landen waarvan ik nog nooit een film zag, met als opvallende afwezigen: India – nochtans het meest productieve filmland -, Turkije en Taiwan.

Acties

Information

Geef een reactie

