De teenslipper

13 07 2006

Bij ons is de teenslipper al lang geen nieuw fenomeen meer, maar toen ik vorig jaar New York bezocht, viel het me op dat daar nog veel meer mensen met die dingen aan hun voeten liepen. Intussen hebben de Belgen de Amerikanen bijgebeend en worden er bij ons volop teenslippers gedragen. Aannemelijk: minder schoen kan je gewoon niet dragen en met het zomerse weer zijn frisse voeten zeer deugddoend. Ik loop dan ook af en toe zelf rond op teenslippers. Anderzijds: het blijft toch nog altijd een beetje aanvoelen alsof je op pantoffels loopt. Alsof je de deur uitgegaan bent zonder schoenen aan te doen. Doet me zelfs wat denken aan de klassieke droom waarbij iemand in pyama of op pantoffels naar school gaat.

Maar de meeste mensen lijken geen last te hebben van enige schaamte. Nochtans staat het niet overal om teenslippers te dragen. Niet dat ik strenge kledingeisen heb voor de mensen om me heen, maar het legt de lat weer een stuk lager wat enig verzorgd voorkomen betreft. Uiteindelijk wijst zo’n teenslipper er op dat de meeste mensen liefst van al zo eenvoudig en gemakkelijk mogelijk gekleed zouden gaan. Nog een stap verder en mensen stappen zo vanuit hun bed de straat op. Zondagmorgen bij de bakker eens om u heen kijken en u weet wat ik bedoel. Of de marktbezoekers in Haaltert eens observeren. De kans is klein dat u aan iemands lichaam een kledingstuk aantreft dat recenter is dan 1999 of meer gekost heeft dan 5 euro. Af en toe mag het toch ook eens iets meer zijn, niet? Mooie kleren hoeven trouwens niet duur te zijn. Wat dat betreft, haalt die teenslipper de norm weer een stuk naar beneden. In de Free Record Shop in Gent staat de gerant van de winkel gewoon in zijn onderhemdje. Moet dat echt?

Ikzelf kan die teenslipper niet overal dragen. Het voelt te nonchalant en te slordig aan, al heeft dat niets met fatsoen of etiquette te maken. Mij zal je dus niet snel buiten de deur zien op die zolen. Al geef ik grif toe dat ik er vorige week meerdere keren mee naar de bioscoop gegaan ben. In het donker laat je zo’n slipper makkelijk van je voet glijden om dan blootsvoets verder te kijken en je het dus des te comfortabeler te maken. Dat andere mensen met zo’n teenslippers op restaurant gaan of waar dan ook, moeten ze zelf weten. 

Echt handig zijn die dingen verder ook niet. Er mee fietsen is moeilijk, in de massa gaan staan gevaarlijk en zelfs een iets langere afstand mee lopen is af te raden. En dan hebben we het nog niet gehad over de vele smakeloze, lelijke of al te goedkope modellen! Maar wie weet zijn deze dingen binnen twee zomers weer passé.

Acties

Information

3 responses

3 08 2006
Miet

Beste Sven,

blijkbaar moet alles de dag van vandaag cultureel aanvaardbaar zijn vooraleer men over straat mag en durft te lopen. Als we daar ook nog teenslippers onder zullen plaatsen, mogen het grootste deel van de mensen zichzelf terug oplsuiten in hun cultureel aanvaarde blokkendoos gevuld met cd’s, boeken en kleren die goedgekeurd werden door de Knack of de Humo (aan u de keuze!).

Ooit gedacht aan het feit dat de mensen die sleffers niet alleen dragen uit gemakzucht, maar ook uit pure noodzaak? Ik kan je uit eigen ervaring garanderen dat teensleffers en een pyjama die enigste manier is om nog op tijd brood te krijgen op een Italiaanse camping gevuld met hollanders die geen enkele taal begrijpen uitgezonderd Hollands. Zeker te meer omdat de zaak opengaat om 8 uur en ik pas opsta om 8 uur, omdat de wekker juist die dag verstek liet gaan!

Hopelijk blijven die sleffers nog lang bestaan: ik zal ten volle genieten van de vrijheid aan mijn voeten, cultureel bepaald of niet!

Nog een prettige vakantie,

Miet

4 08 2006
gerda

Volgens de laatste hype (zie artikel in “De Morgen” ergens vorige week, over het ‘Marcelleken’) zou de gerant van de Free Record shop eigenlijk super hip zijn.
Net zoals Maurice, de 80-jarige buurman van Willy!

21 08 2007
gerda

Een mens zou al terugverlangen naar de teenslipper na al dat onecht gebruik van de “Crocks”… Zie ze hier zelfs op het werk en godbetert in de stad!
Lelijk zijn ze niet, maar gebruik ze waarvoor ze dienen. In de tuin, op het strand, op de boot en in het water… (verpleegsters en dokters heb ik er ook al mee gezien, maar dat is aannemelijk en brengt een verfrissend kleurtje tussen al dat wit en groen…

Geef een reactie

