Fnac Digitaal

17 08 2006

Een goed jaar geleden schafte ik me een digitaal fototoestel aan, waar ik intussen precies 1679 foto’s mee nam (inclusief alle mislukte en meteen verwijderde foto’s, voor alle duidelijkheid). Het vervelende aan digitaal fotograferen is dat een mens er niet snel toekomt die kiekjes ook af te drukken. Pas onlangs besloot ik de vele foto’s die ik vorig jaar in New York nam, eindelijk eens te laten afdrukken. Ik spoedde me dus naar de Fnac en maakte er het volgende mee.

Bij het bestellen werd me gevraagd reeds vooraf te betalen. Het risico dat iemand zijn bestelling niet komt afhalen is immers groter dan bij het indienen van een fotofilmpje. Ik vond dat geen probleem en legde 24.57 euro neer. Enkele dagen later ging ik mijn foto’s afhalen. Toen de verkoper mijn pakketje uit een schuif haalde, pronkte daar vooraan een etiket op dat 22.90 euro vermeldde. Ik realiseerde me niet meteen dat dat een ander bedrag was dan wat ik betaald had, maar de bediende blijkbaar wel. Hij had razendsnel mijn bestelformulier vergeleken met het nieuwe ticket en stelde dus vast dat hij me wellicht zou moeten terug betalen. Ik was me op dat moment nog van geen kwaad bewust (ik had het oorspronkelijke bedrag niet echt onthouden), maar de verkoper stelde voor de foto’s in een ander zakje te stoppen. Ik zei verbaasd dat nergens voor nodig was, maar de man scheurde het papiertje er snel af, gooide het in de afvalbak en gaf me mijn foto’s in een nieuw zakje.

Thuisgekomen bekeek ik mijn bestelformulier opnieuw en besefte ik dat ik zo’n anderhalve euro te veel betaald had. Het was echter de manier van werken die me behoorlijk ergerde. Als Fnac (of die ene verkoper) dit wekelijks honderd klanten lapt, is dat al een mooie bonus. Ik zocht dus op de website van Fnac meteen op hoe je een klacht kon melden, maar dat bleek niet eenvoudig. Mailadressen vind je niet op de site, en de contactformulieren vereisen een code. Dus belde ik naar Fnac Gent zelf, waar ik werd doorverbonden met de betreffende afdeling. Verbazing alom en ik mocht minstens drie minuten luisteren hoe de verkoopsters onder elkaar de zaak trachtten op te lossen. Men verklaarde dat alle zakjes bewaard werden, maar er geen te vinden was met mijn naam er op. Ik sprak mijn vermoeden uit dat de verkoper het in de vuilnisbak had gegooid. Uiteindelijk beloofde men mij terug te bellen met een oplossing.

Dat gebeurde al een kwartier later. Er bleek een actie gaande te zijn in het labo, waar de verkopers geen weet van hadden. Vanaf een bepaald aantal foto’s, kreeg je een korting of iets dergelijks. Vandaar dus de vergissing. Ik hoef maar langs te komen om die 1.67 euro terug te krijgen.

Ik weet niet in hoeverre de verklaring van die dame, waar is. Het lijkt me wat onwaarschijnlijk dat niemand van die actie op de hoogte was en zelfs nog steeds niet toen ik belde, toch al anderhalve week later. Misschien zijn er wel nog veel meer mensen die teveel betaald hebben. Maar goed, toch voor een keer iets dat positief afgelopen is, al betwijfel ik of ik dat schamele bedrag ook effectief zal gaan afhalen. Het ging me immers, zoals wel vaker, over het gelijk.

Acties

Information

Geef een reactie

