Gepuzzel

29 09 2006

Het is intussen een traditie geworden: eind september valt de brochure van het Gentse filmfestival in de bus en dan begint het puzzelen. Hoe stel je een programma samen waarbij je zoveel mogelijk films kan bekijken? Eerst en vooral zijn er de persvoorstellingen, waar ik gratis heen mag. Dan selecteer ik welke films ik daarnaast nog absoluut wil zien, waarna de gaten opgevuld worden met andere interessante films. Omdat alle films twee maal vertoond worden, zijn er steeds heel wat mogelijkheden en is het samenstellen van een persoonlijk programma dus wel een hele opgave.  Daarbij moet dan rekening gehouden worden met duur van de films, verplaatsing tussendoor (er zijn vier verschillende locaties) en mijn job natuurlijk. Uiteindelijk moet dan de goedkoopste formule gezocht worden voor al dat filmvoer.

Maar het is weer gelukt. Ik ben er in geslaagd 37 films in 11 dagen te proppen en middenin zelfs een dag vrij te nemen. Het leuke is dat twee van de locaties van het filmfestival op minder dan twee minuten van mijn deur liggen, dat ik op donderdagnamiddag op school vrij heb en dat er in het weekend ook in de voormiddag voorstellingen zijn. Nu is het nog afwachten of er nog voor alle films tickets beschikbaar zijn – ik ga morgen meteen aanschuiven op de eerste verkoopdag – en of ik niet oververmoeid geraak tijdens die 11 dagen. De ervaring leert me immers dat er steevast films wegvallen wanneer de slaap roept. En dat terwijl ik sowieso al enkele films mis die ik erg graag wou zien. Er staan dan ook 169 films op het programma.

Zoals altijd ben ik ook nog eens jarig tijdens het festival – valt die verjaardag dan toch nog te verteren – en dit jaar heeft het toeval er voor gezorgd dat ik op die bijzondere dag meteen een nieuwe film van één van mijn favoriete regisseurs mag zien (de 81-jarige Robert Altman).

Uiteraard hou ik u op de hoogte van ergernissen, BV’s en observaties tijdens het filmfeest, dat begint op 11 oktober.

Acties

Information

Geef een reactie

