Svenley’s Route

3 10 2006

Bij VT4 mag men zich in de handjes wrijven. Met Stanley’s Route hebben ze er immers – onder de bedenkelijke voorwaarden van commerciële televisie weliswaar – een ijzersterk programma in handen. Hoe ongeloofwaardig de opzet ook, hoe irritant de op sleeptouw genomen BV’s, hoe weinig interessant de belevenissen van de deelnemers, dit programma heeft alles wat de weinig eisende televisiekijker van tegenwoordig nodig heeft: een dozijn compleet verschillende personality’s die wel en wee met elkaar delen in barre omstandigheden. Sociale cohesie onder de nieuwe elite die de BV’s vormen, dat is nog altijd wat de doorsnee kijker wil zien. Zie ook dat schaatsgedoe op VTM en de pogingen tot zingen in Steracteur Sterartiest.

Vandaag toonde voormalig tv-presentator Paul Codde zich de ultieme dramaqueen toen hij na enkele zotte kuren – waaronder naaktzwemmen – door voormalig bokskampioen Freddy De Kerpel uit de groep gezet werd en naar huis moest. Tranen alom en zelfs de toch wel respectabele dichter Vitalski werd meegesleept in deze melige emo-tv. Voor hem past de deelname aan dit programma in een satirische ambitie om een echte BV te worden, zoals hij in een interview verklaarde. Maar de man verliest zichzelf blijkbaar in dit beschamende schouwspel en speelt tegen zijn natuur in het spelletje verdacht braaf mee.Terughoudendheid, zelfrespect en een gezonde dosis schaamte zijn echt overbodig aan het worden in onze gemediatiseerde samenleving.

Als we tenslotte de samenstelling van de groep eens bekijken, moeten we vaststellen dat het begrip BV nog steeds verder uitgehold kan worden. We hebben een voormalig presentator, een voormalig bokser, een voormalig judoka (Gella), een voormalige Miss (Joke Vandevelde) en een voormalig watdanook (Jaak Pijpen). Je moet dus eigenlijk slechts één keer in je leven wat ‘bereiken’ om daar voorgoed te kunnen op teren. Dan is er nog een leeghoofdig fotomodel dat er eigenlijk nooit een was (Joyce Van Nimmen), een zanger die een half jaar geleden doorbrak (Kaye Styles), twee soapacteurs (Geert Hunaerts en Mieke Bouve) en dus ook de slechts in zeer beperkte mate bekende Vitalski. Maar het toppunt is Damienne Anciaux, die zelfs slechts de vrouw van een BV is. Het moet slechts een kwestie van tijd zijn vooraleer zelfs ik voor zo’n programma gevraagd word, toch?

Wat ik dan uiteraard zou weigeren.


Acties

Information

2 responses

12 10 2006
vitalski

zou stom zijn om te weigeren…
het is een ongewoon avontuur…
als je in je uitleg bedoelt dat ik mij moet schamen voor mijn tranen, dan pas ik…
het was allemaal een ongewone belevenis die niemand mij ooit nog zal afpakken…

13 10 2006
SveN

Ik verwonderde me erover dat de Vitalski die ik ken van op StuBru zo meegesleept raakt in de emoties van een (toch wel een beetje goedkoop) televisieprogramma. Wij bekijken het nu eenmaal als kijker en niet als deelnemer. Geen schaamte dus, je maakt Stanley’s route echt genietbaar.

En ik geef je wel gelijk natuurlijk: het zou stom zijn zoiets te weigeren. Ga je winnen?

Geef een reactie

