Persoonlijke hel (II)

4 10 2006

‘Wat is uw persoonlijke hel?‘ vroeg ik jullie eind augustus. Intussen beleefde ik zelf een beetje de hel bij VTM, maar gisteren mocht ik nog even van een andere hel proeven. Ik ging noodgedwongen langs op het Ministerie van Financiën – afdeling registraties en domeinen, hier in Gent. Een gebouw van zo’n 30 jaar oud, een wirwar van gangen die zo als decor voor De Collega’s kunnen dienen, vol meubilair dat elk zichzelf respecterende onderneming zelfs niet meer aan de derde wereld wil schenken. Richtingen worden aangegeven op reeds lang geleden getypte (Times New Roman) en intussen vergeelde en gescheurde bladen. Uiteindelijk het kantoortje zelf, ergens heel ver weg in het gebouw. Vier mensen zitten zwijgend bij elkaar in een troosteloos decor, ergens op de achtergrond murmelt heel zacht een radiootje. Er wordt geen woord gezegd en niemand ziet er vrolijk uit. Men is met moeite beleefd tegen me, ik zie de levensloosheid zo van het persooneel druipen. De bediende is jonger dan ik maar eigenlijk is hij ouder. Versleten. Zie ik daar een sanseveria, de plant die op zijn eentje de jaren ’70 kan symboliseren? Ongetwijfeld draagt iemand pantoffels onder zijn bureau. Heeft men hier al van jobsatisfactie gehoord? Een triestige, doodse plek. Hier wil u niet werken. Ik stond na 5 minuten buiten. Die anderen zitten er morgen weer. En overmorgen. En nog veel langer. Goed studeren kindjes, anders kom je hier terecht.


Acties

Information

2 responses

6 10 2006
spotteraid

Wat is er verkeerd aan een sanseveria ???? Onlangs zag ik er zelfs nog eentje staan bij een “toonbeeld van beschaving”…

7 10 2006
zapnimf

Niks mis met een ‘vrouwentong’, je kan er iemand heerlijk mee verminken. En SveN, dat zou jij moeten weten, ze overleven moeiteloos een grote vakantie in een snikhete klas.

Geef een reactie

