Lectuur of literatuur?

1 11 2006

HUMO laat deze week 20 voorname schrijvers uit Nederland en België een lijst samen stellen van de boeken die iedereen op zijn achttiende gelezen moet hebben. Ik verslind al mijn hele leven boeken – momenteel heb ik er bijna 600 gelezen – maar ik moet toch bekennen dat uit de grote literatuur die hier vermeld wordt, ik bitter weinig gelezen heb.

Wat heb ik wel gelezen uit de lijst? Villa des Roses, Kaas en Lijmen/Het been (Willem Elsschot), American Psycho (Bret Easton Ellis), Giph (Ronald Giphart), Marcel (Erwin Mortier), De cementen tuin (Ian McEwan), boeken van Roald Dahl, korte verhalen van Raymond Carver en werken van Douglas Coupland, Jonathan Safran Foer, JG Ballard en Herman Brusselmans. En dat is het dan. Maar wel allemaal zéér graag gelezen.

Welke grote literatuur ligt dus nog op mij te wachten? Ik heb nog niets gelezen van Louis Paul Boon, Paul van Ostaijen, Hugo Claus, W.F.Hermans, Gerard Reve, Jeroen Brouwers, Gerrit Komrij, Stijn Streuvels, Harry Mulisch, …en eigenlijk ben ik dat ook niet meteen van plan. Ik moet ook bekennen dat ik nog geen klassieke literatuur gelezen heb. Geen enkel van de grote werken uit de literatuurgeschiedenis weet me zo meteen te verleiden.

Lees ik dan wel literatuur? Geen idee, want dat is wel erg moeilijk te bepalen; Ik weet dat Stephen King geen echte literatuur is, maar met die heb ik het intusen wel gehad. Dat sommige thrillers en romans niet meer zijn dan wat verstrooiing. Ik lees graag Irvine Welsh, Donna Tartt, Bart Moeyaert, John Irving, Roddy Doyle, Renate Dorrestein, Boudewijn Büch, Anne Tyler, Amélie Nothomb, Jonathan Coe, Jay McInerney, Jan Van Loy, Annelies Verbeke, Tom Wolfe, … om er maar enkele te noemen. Dit zijn bekroonde schrijvers wiens werk als literatuur beschouwd wordt. Maar door wie en wat maakt dat eigenlijk allemaal uit? Lezen moet leuk zijn en niemand hoort zijn boeken te kiezen om zijn literaire waarde. Anderzijds… werk wat aan uw ontwikkeling en probeer ook eens wat anders. Geldt ook voor film trouwens.

Acties

Information

Geef een reactie

