DVD’s voor iedereen

8 11 2006

Mijn DVD-collectie bestaat intussen uit bijna 150 films en daar laat ik de mensen uit mijn omgeving graag van mee profiteren. Een lijstje van mijn films aanbieden, heeft meestal echter weinig zin. De meeste mensen zijn niet in die mate in film geïnteresseerd dat de titels op dat lijstje hen in staat stellen een keuze te maken. ‘Breng me eens een goeie film mee’ zeggen ze dan. Dat hoeft geen risico te zijn – als ze de film maar niets vonden is daar niemand iets bij verloren – , maar toch probeer ik zo goed mogelijk een geschikte film te kiezen voor al die verschillende mensen. Niet iedereen staat open voor alternatieve films. Anderen zijn afkerig van Amerikaanse producties. Sommige thema’s zijn niet aan groot publiek bestemd. Het is dus altijd wikken en wegen. Want eerlijk gezegd vind ik het altijd een beetje jammer wanneer een aangeboden film iemand niet bevallen is. Het zijn immers films die ik zelf wel goed vind. En dan probeer je soms te laten inzien wat de kwaliteiten van een film zijn, maar gaat dat de luisteraar zijn petje te boven. Of het interesseert hem of haar simpelweg niet. Dan heeft aandringen geen zin en krijgt die persoon volgende keer gewoon een iets conventionelere film. 

 dvd.jpg

Momenteel zijn heel wat van mijn collega’s in het bezit van een van mijn DVD’s. Katrien houdt van romantische komedies, maar daar zijn er weinig goeie van. Films met Meg Ryan heb ik niet, dus koos ik High Fidelity. Nu afwachten of ze dit niet te apart vindt, want zo goed ken ik haar nog niet. Sarah vormt de grootste afzetmarkt. Met Todo Sobre Mi Madre, The Virgin Suicides of 25th Hour bewees ze een stevig drama te kunnen smaken. Ze vond zelfs Punch Drunk Love geweldig. Caro en Noemi smolten dan weer weg bij Girl with a Pearl Earring en vonden Garden State maar niets. Geert mocht Crash bekijken en Hans kreeg Eternal Sunshine of the Spotless Mind mee. Vero mag dan weer opkikkeren bij La Meglio Gioventu. En dan zijn er ook wel films waarvoor ik nog niemand klaar acht. Te bizar. Te alternatief. Te gek. Maar stapje voor stapje maak ik van al mijn medemensen filmfans.

PS Ilse, die 10 uur durende Deense film ligt voor je klaar hoor!


Acties

Information

3 responses

9 11 2006
ilse

Den danske film: Zal ik hem dit weekend komen halen?

9 11 2006
Jan

Hoera! Een film. Van 10 uur… In het Deens…
Ik kan niet wachten tot het weekend is…

13 11 2006
Ramses

Voor mij graag eens Under Siege, Rocky 9, Excessive Force, Excessive Force 2, Extreme Vengence, Jeepers Creepers, Carrie 2 en Mary Poppins.
Of staan die niet op je lijstje?

Plaats een reactie