R.I.P. Robert Altman

21 11 2006

altman1.jpgAls filmfan laat het doen en laten van Hollywoodsterren en randfiguren me redelijk koud, maar gisteren overleed één van de grootste Amerikaanse regisseurs, de 81-jarige Robert Altman, en vreemd genoeg raakt mij dat. Enkele van zijn films, zoals de psychologische puzzelfilm Short Cuts, het grandioze moordmysterie Gosford Park en de Hollywoodsatire The Player, behoren absoluut tot mijn favorieten. En hoewel Altman 81 was, hoopte ik echt dat hij toch nog minstens één nieuwe film uit zijn mouw zou schudden. Altman’s laatste film, A Prairie Home Companion, zag ik onlangs nog, net op mijn verjaardag. Een toevalligheid waar ik als teken van rouw even wat meer betekenis aan geef.

Altman was een meesterlijk verteller die zich liefst van al onderdompelde in een bepaalde subcultuur of context. Daarnaast maakte hij ook heel veel brol, maar op zijn best bracht de man veelgelaagde, hoogstaande cinema. En dat daar nu een einde aan gekomen is, vind ik eigenlijk wel droevig. Dju toch.

Acties

Information

Geef een reactie

