Six Degrees

28 11 2006

Vandaag kwam een klein meisje op school me trots vertellen dat haar buurmeisje mij kende, hoewel ze op een andere school zat. Ruw geschat heb ik in Gent tussen de 300 en 350 kinderen ontmoet op diverse scholen, dus we kunnen toch wel van  enig toeval spreken dat twee daarvan in dezelfde straat wonen. Maar wat ik me vooral afvraag is hoe ze van elkaar ontdekt hebben dat ze mij beiden kenden. Geen van deze meisjes zat zelf ooit bij mij in de klas, dus hoe ben ik het onderwerp van gesprek geworden?  Hadden ze het over de leukste meesters die ooit op hun school rondliepen? Of over de grootste mensen die ze ooit al tegenkwamen? Die ook een kuifje hebben? Alleszins ontdekken we het niet zo vaak dat twee mensen die elkaar kennen ook via een andere weg te linken vallen.

Elke mens zou via maximum zes stappen met een ander verbonden kunnen worden, wordt er beweerd. Maar het mysterie schuilt hem er net in dat je dat enkel zou kunnen achterhalen, als je elke mens die je – zelfs maar vaagweg – kent een lijst zou geven van alle (maar dan ook àlle) mensen die je kent . Wat op zich al vrjwel onmogelijk is. Dat héél soms zo’n ‘degree of separation’ spontaan bekend raakt, maakt voor mij het toeval altijd een beetje voelbaar.

Dat gebeurde al een keer toen ik twee jaar geleden een reis maakte met een groep van twintig mensen die elkaar niet kenden. Ze kwamen uit alle hoeken van het land en toch bleek al snel dat er een aantal opvallende linken waren tussen heel wat mensen. Zo zat iemand in de klas met mijn buurmeisje, had iemand een vriendje dat een oud-klasgenoot van me was, en was iemand anders tenslotte de nicht van een andere oud-klasgenote. Dat vind ik toch een beetje frappant.

Intussen blijkt op school dat de echtgenoot van de juf die ik vervang, een collega is van een oude vriend van mij. Dat ontdekte ik per toeval door de vermelding van de betreffende bedrijfsnaam op de auto van mijn voorgangster.

En zo blijven de mysteries van de microkosmos mij fascineren… Voor gelijkgestemden: er bestaat ook een heerlijke film over dit verschijnsel, die dan ook Six Degrees of Separation heet.


Acties

Information

One response

1 12 2006
blogwatcher

Mooie illustratie is dit van de uitdrukking ” de wereld is klein.”
De frappantste die ik zelf beleefde was de volgende:
Een aantal jaren geleden kregen we van vrienden uit Aalst die naar Brugge verhuisd waren een rondleiding in hun nieuw aangekocht huis. Op de keldermuur stond in kinderschrift: “ik woonde hier graag ” met 2 tranen.
Onze vrienden besloten dit onaangeroerd te laten.
Onlangs bleek dat een collega als 8jarige van Brugge naar Aalst verhuisde en uit protest op de keldermuur schreef ” ik woonde hier graag” ……..
En dan hebben we het nog niet over al die niet ontdekte toevalligheden , misschien is die man naast jou in de bioscoop wel de broer van je collega of is die vrouw op de trein de moeder van een leerling……
Ik denk dat ik eens naar die film zal kijken.

Geef een reactie

