Onthoudsels

23 12 2006

Nu 2006 zijn einde nadert, sta ik er even bij stil hoeveel nieuwe mensen ik heb leren kennen door op een nieuwe school aan de slag te gaan. Zo sta ik er soms even versteld van hoeveel namen een mens kan of moet onthouden. In de eerste plaats kwam ik een dertigkoppig team terecht, inclusief administratief personeel, toezichters, tolken, enz. De school telt 173 kinderen in de lagere afdeling, waarvan ik er vermoedelijk zo’n 120 bij naam ken. Omdat op onze school een voornaamcultuur heerst, ken ik ook nog eens zo’n 40 ouders bij de voornaam. Dat wil zeggen dat ik in de laaste 4 maanden van dit jaar zo stilaan 200 namen heb leren onthouden. Nu is dat voor ons geheugen wellicht weinig moeite, maar ik vind dat toch wel flink van mezelf. Al ben ik eigenlijk altijd al goed geweest in voornamen. Opvallend is dat bij ons op school weinig namen meer dan één keer terug te vinden zijn. Geen Kevins, Laura’s of Pieter-Jannen bij ons, maar Anthea, Maël, Djenghis, Siebert of Quinn. En dan heb ik ook nog eens mijn kennis van de Turkse namen uitgebreid. Ahmeds, Fatima’s of Mohammeds vind je nauwelijk bij ons, maar Veysel, Mervé, Selim en Charaf wel. Aan de familienamen waag ik me echter vooralsnog niet…

Acties

Information

One response

27 12 2006
blogwatcher

Fijn dat je nog kan verwonderd zijn over de prestaties van je eigen brein. Die 200 namen zijn inderdaad een koud kunstje. Als je bedenkt dat een beetje “geleerde mens” tenminste 25000 woorden kent in zijn moedertaal en dat een beetje “geletterde haaltenaar” vlotjes 2 of 3 vreemde talen spreekt dan zit je snel aan 75000 woorden, met alle gemak.
Voor die achternamen is er dus zeker meer dan voldoende plaats op je eigen harde schijf. De vraag is: “Wat doe je daar dan mee?”

Geef een reactie

