Uw beste leerling ooit

22 01 2007

Vandaag kreeg ik een erg leuk mailtje:

beste meester sven  hebt u msn ja acsepteer mij dan eens plz

uw beste leerling ooit lukas m—–“

lukas2.jpgOp zich natuurlijk gewoon grappig. Maar het bijzondere is dat Lukas bij mij in de derde klas zat in 2004-2005, en we elkaar sindsdien nooit meer gezien hebben. Nu had Lukas weliswaar in 2003 ook al les van mij gekregen, waardoor de herinnering net iets sterker is dan aan andere klassen (en het was ook mijn leukste klasje ooit!), maar toch is het verrassend.

Wat het voor mij echter helemaal fijn maakt om dit mailtje te krijgen, is die ‘uw beste leerling ooit’. Lukas, die een duiveltje en een engeltje tegelijk kon zijn, had het vermogen leerkrachten om zijn vinger te winden, zodat hij er vaak mee weg kwam alle aandacht op te eisen. In zekere zin probeert hij dat hier weer. Die knipoog die de opmerking vergezelt, is voor iedereen voelbaar. Een kind dat zichzelf gewoon grappend de beste noemt. Alleen… eigenlijk meent Lukas dat en hij rekent er op dat ik dat doorheb. Meer nog zelfs, hij weet vrijwel zeker dat ik ook vind dat hij de beste is, want natuurlijk is Lukas één van dat handjevol leerlingen dat ik nooit zal vergeten. Nu realiseer ik me wel dat Lukas niet in die mate zal nagedacht hebben over die formulering, maar uiteindelijk komt het er een beetje op neer dat hij er geheel onbescheiden en zelfzeker als hij is, van uitgaat dat ik nog goed weet hoe hij in elkaar zat, zelfs na twee jaar. En dat is natuurlijk zo. Die wederzijdse herinnering maakt dat dit eigenlijk onbetekende mailtje, er simpelweg eentje is om te koesteren.

Natuurlijk over-geanalyseerd, maar dat krijg je als je mijn gevoelige plek beroert… 


Acties

Information

One response

22 01 2007
zapnimf

Mijn oudste mailleerling dateert uit het schooljaar 1992-1993. Ondertussen is het ‘kind’ naar Londen verhuisd vanwaar zij af en toe nog eens iets van zich laat horen.
Van de achterliggende jaren heb ik er ook nog enkelen overgehouden die eens laten horen hoe geslaagd ze ondertussen doorheen het leven flaneren.
Inderdaad, het blijft fijn.

Geef een reactie

