Balans

3 02 2007

Soms zijn weken vol en toch leeg. De voorbije vijf dagen lijk ik harder gewerkt te hebben dan ooit en niets anders. De dagen zaten overvol maar leverden weinig op. Een etentje met collega’s en een bezoekje aan het opgeknapte huisje van Anja waren de enige extravaganza’s die ik me kon permitteren. Oudercontacten, uren aan een stuk. Schrijven van rapporten, minstens acht uur diepe concentratie. Filmrecensies schrijven. Het begon onmenselijke vormen aan te nemen. Een mens slaagt er amper in van zijn nieuwe pc en bureaustoel te genieten. En waarvoor allemaal? Een schamel loon, een job waarbij veel inzet maar een beetje vooruitgang oplevert. Ik heb dit jaar nog maar één boek gelezen. Nog maar 16 films gezien. En dan krijg je zo’n extreem groene moeder tegenover je die vindt dat je 20 minuten moet meedoen aan de actie ‘duisternis in de klas’ in plaats van 15 minuten. Lieselot neemt afscheid van onze school en dat is wel heel jammer. Ik vond weer geen tijd om naar de kapper te gaan.

En toch bruis ik van energie, al is het me niet meteen aan te zien. Ik snak naar een zomers zonnetje en een dag waarop niets moet. Maar elke morgen raak ik zonder problemen uit bed, kom ik als één van de eersten op school aan en ga ik met graagte aan het werk na de schooluren. Want uiteindelijk moet ik mezelf toch een optimist noemen. Een mens moet maar focussen op het positieve. Veel lof gekregen van ouders, ook via via – wat op één of andere manier nog oprechter lijkt. Een onverwacht sms’je uit Antwerpen over de associaties van Londen en spaghetti. Véél bezoekers op deze blog deze week. Fixkes. De overwinning van Steven Van Herreweghe. De verrassend positieve, grappige en slimme tekst die mijn grootste probleemleerling trots aflevert. Mijn nieuwe bureaustoel. En al die dingen die we voor vanzelfsprekend aannemen. De balans is dus uiteindelijk altijd positief, maar een mens mag eens zeuren.

Acties

Information

One response

18 03 2007
Dries

Dit is zo’n tekstje dat niet veel wil bereiken maar eigenlijk propvol essentie zit. Zo mogen er meer zijn.

Geef een reactie

