The Troubles with Belgacom

6 02 2007

In september 2006 stapte ik voor mijn internetabonnement over op Belgacom, omdat ik verhuisde. Men maakte me toen warm voor een proefabonnement op Belgacom TV en als filmfan wilde ik dit wel eens proberen. Ik zou na de proefperiode van drie maand, opgebeld worden door een medewerker om de service al dan niet stop te zetten.

Ik stond sowieso al argwanend tegenover deze belofte en nam me voor het abonnement zeker tijdig stop te zetten als het me niet beviel. Een maand later stond de decoder voor digitale televisie nog onaangeroerd in de verpakking en concludeerde ik dat ik nooit voldoende tijd zou hebben om optimaal te genieten van deze dienst. Ik bracht de decoder dus terug naar een Belgacomwinkel, waar ik uitdrukkelijk liet controleren of ik nu niet meer als abonnee ingeschreven was. Dat werd me bevestigd.

In december ontving ik een promobrief van Belgacomtelevisie en dat vond ik vreemd. Ik informeerde of ik misschien toch nog als abonnee werd beschouwd. Inderdaad, zo bleek, maar dat loste men telefonisch snel op en ik werd gerustgesteld. Kort daarop kreeg ik dan weer electronische nieuwsbrieven van Belgacom TV, wat ik nog maar eens verdacht vond. En eind januari viel dan een torenhoge factuur in de bus, waarop mij een abonnement op Belgacom TV werd aangerekend. Dan grijpt een mens dus weer naar de telefoon, maar bij Belgacom speelt men het slim. Je krijgt geen medewerker aan de lijn, maar kan enkel je factuurnummer invoeren, waarna je dan een overzicht in je brievenbus vindt waarop je je betwistingen dient aan te duiden. Vreemd genoeg komen de mogelijkheden op dit formulier helemaal niet overeen met de opstelling op je factuur, zodat je eerst aan het puzzelen moet. Nu heb ik de energie en het inzicht om deze strijd vol te houden, maar ik vraag me wel af hoeveel mensen door Belgacom en andere diensten ‘gegijzeld’ worden. Hoeveel mensen betalen uit argeloosheid, wanhoop of onwetendheid veel te hoge bedragen? Hoeveel mensen zijn telecomslachtoffers? Belgacom, maar ook Telenet (want het afsluiten van mijn Telenetcontract kostte me ook al heel wat bloed, zweet en tranen. En dan heb ik nog niet over de installatie door Belgacom gehad) hebben geen greintje respect voor hun klanten. Wie een dag te laat betaalt, krijgt meteen 9 euro boete. Voor zowel installaties als het afsluiten van contracten moet men hemel en aarde bewegen. Voor klachten dien je een administratieve lijdensweg te volgen. Zoiets is toch ongehoord in een moderne democratie?

Nu ben ik zeker en vast niet de enige met deze problemen. Elke lezersrubriek bult van dezelfde verhalen. Maar toch staan we compleet machteloos, hoewel we in één van de meest welvarende en best georganiseerde landen ter wereld leven. Valt er dan echt niets te doen tegen deze vernederingen en kwellingen van de consument? Ik ben me ervan bewust dat er veel ergere dingen bestaan, dat alles te relativeren valt en dat dit voor veel mensen een luxeprobleem is. Maar moet ik het normaal vinden dat ik voor deze luxe keer op keer Kafkaeske toestanden moet meemaken? Heeft de consument eigenlijk nog enig recht? Hoe kan in hemelsnaam ooit een einde gemaakt worden aan deze toestanden? Ik ben het beu, maar dat zal Belgacom wellicht worst wezen. Zij zijn immers oppermachtig. En dan heb ik het nog niet gehad over gelijkaardige toestanden zoals bv. in de ticketverkoop, in de immobiliën, de verzekeringssector en het bankwezen. Om uit je vel te springen!

UPDATE: 5 april (!!)
“Mijnheer,
Wij danken u voor uw verzoek dat werd geregistreerd onder referte XXX.
Er werd een onderzoek ingesteld, waarbij we een fout vaststelden die het bedrag van de factuur kan hebben beïnvloed. Als bijlage vindt u een creditnota voor het gecorrigeerde bedrag. Wij bieden u onze oprechte verontschuldigingen aan. We hopen dat deze regeling u voldoening schenkt en zal bijdragen tot een goede relatie met Belgacom.”

UPDATE: oktober 2007
Nog steeds staat digitale televisie op mijn factuur aangeduid. Toch vallen er al vorderingen vast te stellen: terwijl tot net voor de zomer ook het bedrag op de factuur deze dienst bevatte, is dat nu niet meer het geval. M.a.w. het staat nog op mijn factuur, maar wordt nu niet meer aangerekend. De vele, vele  telefoontjes (want intussen heb ik toch een telefoonnummer) leveren me elke keer weer de belofte op dat de fout in het systeem zal rechtgezet worden. Wat dus niet gebeurt. Wat een prutsers bij Belgacom.

Acties

Information

13 responses

7 02 2007
GodFarmer

Belgacom, Telenet,…
Het gaat niet echt over de kern van je bericht, maar in dit geval, indien men jou een factuur stuurt waar je niet mee akkoord bent (en je geen domiciliëring hebt), sta je in een vrij sterke positie omdat men een gerechtelijke uitspraak nodig heeft om je te doen betalen. Indien de klantendienst niet mee wil, of je niet gauw een schriftelijke bevestiging krijgt dat de factuur jou wordt kwijtgescholden, stuur dan een aangetekende brief naar de zetel van Belgacom om de factuur te betwisten. Dat zal je redelijk indekken, en je hoeft niet volgens hun tijdrovende administratieve systemen te werken (die ondanks al die organisatie helemaal niet goed werken). Jij hebt tenslotte als consument meer dan voldoende voorzorgen genomen om deze situatie te voorkomen. Bij bedrijven als Belgacom en Telenet valt het op hoe ver ze gaan om mensen te dwingen op nieuwe (dure) technologie over te stappen, terwijl bijna geen enkele klant die dingen 100% benut. Bijna alle reclame en promoties van ADSL, Telenet Internet en digitale tv zijn gericht op het aanwerven van nieuwe klanten (eens geconverteerd is er geen weg terug, of daar rekent men toch op). Ondertussen betaalt een bestaande klant vaak te veel: veel mensen hebben bijvoorbeeld Telenet Internet aan 40 EUR/maand. Op zich geen slechte prijs voor wat je krijgt, maar enkel wie meerdere films per maand downloadt en regelmatig streaming video bekijkt aan hogere resoluties zal de mogelijkheden hiervan ten volle benutten. Voor het merendeel is dit echter overkill, zelfs voor hardnekkige surfers als ze maar af en toe filmpjes bekijken. Er is echter geen alternatief, want het goedkopere abonnement is in verhouding veel te duur: minder dan een tiende van het volume en de snelheid voor nog steeds 30 EUR/maand (het had 4 EUR moeten zijn). Belgacom en Telenet lijken elkaar op dit punt niet te concurreren zolang er nog een aanzienlijke onontgonnen markt van nieuwe klanten is. En die spreken ze tegenwoordig op steeds aggressievere wijze aan: ik was er bij mijn ouders zelf getuige van hoe ze ongevraagd opgebeld werden door een callcenter voor Telenet. Nadat de Hollandse dame had meegedeeld dat ze hun telefonie ook bij Telenet konden nemen i.p.v. Belgacom, kondige ze doodleuk (en zonder enige instemming af te wachten) aan: “Nou, dan zal ik dat voor u dus in orde maken”. Gelukkig zijn mijn ouders best mondig op dit gebied (het was ook niet de eerste keer dat ze gebeld werden), maar ik vraag mij samen met SveN af hoeveel mensen zich hierdoor laten doen. Verder vergeet SveN in het lijstje van gelijkaardige toestanden alvast de recent vrijgemaakte energiemarkt. Ik weet niet hoe het bij hem zit, maar ik ken in mijn omgeving steeds minder mensen die niet recent problemen hebben gehad met b.v. Nuon.

7 02 2007
nel

herkenbaar, zooo herkenbaar!!
Inderdaad, een aangetekend schrijven heeft ons al een keer of twee uit een dergelijke situatie gered (bij nuon zijn we zelfs al virtueel failliet geweest!). Maar in hun antwoord slagen ze er toch nog in de schuld in jouw schoenen te schuiven met formuleringen als :”Alhoewel wij hier geen schuld treffen, zullen wij uit consumentvriendelijke overweging deze factuur crediteren…”
Wat ik mij dan afvraag: zit hier een bewuste strategie achter of is men zich daar echt niet bewust van hun administratieve (en ook andere!) incompetentie?

7 02 2007
gerda

En dan bespaar ik jullie de lijdensweg die ons bedrijf (maar ik dus eigenlijk want valt onder mijn taken) doormaakt sinds 14 april 2005 (ja, 2005!) nadat ons bedrijf eerst fusioneerde en van naam veranderde (“mevrouw, dat is verhuizen!” “jamaar, neen, we blijven op hetzelfde adres” “neen, mevrouw bij ons is dat ‘verhuizen’) en in november 2005 effectief verhuisde (“mevrouw, u bent toch al in april verhuisd?”) en de elektriciteit moe(s)t afgesloten worden. Tot op vandaag zijn we er nog niet in geslaagd dit voor mekaar te krijgen, we krijgen rekeningen, herinneringen, aanmaningen. Aan de telefoon stoot ik constant op de muur van “telefonisten” (“mevrouw u moet zich niet kwaad maken, wij kunnen daar niks aan doen”) en ik vraag me af welke stormram je moet hebben om hier door te geraken. Na drie aangetekende klachtenbrieven (met ontvangtbewijs) zijn de enige reacties nog steeds elke maand herinneringen en aanmaningen. Ondertussen heb ik als enige oplossing gevonden ELKE herinnering terug te sturen met telkens en kopie van de vorige plus kopies van de klachtenbrieven. Ondertussen is dit al een dikke enveloppe geworden en lopen de kosten voor aangetekende schrijvens aardig op.
Je vraagt je af wie die aangetekende brieven ontvangt en waar die terechtkomen? Van enige interne communicatie of coördinatie blijkt geen sprake te zijn.
Hier is dringend werk aan de winkel, heren en dames Ministers

8 02 2007
nel

nog eentje om het af te leren:
Vandaag kreeg ik de terugbetaling van een premie die ten onrechte twee maal van mijn rekening was gegaan (ja, nog zo iets: banken halen hun premies zomaar van je rekening). En welk bericht was daar aan toegevoegd? “Terugbetaling premie…enz.. conform uw aanvraag tot annulatie”!! Kunnen ze nu gewoon niet zeggen dat ze MIS waren??!!

10 02 2007
delaru

Weten jullie nog niet beter na al die jaren….
Als men met aanbiedingen komt van “gratis” betaal je toch altijd?
Niet de klant is belangrijk voor deze bedrijven enkel en alleen het aantal ” geïnstalleerde paketten” want zo kan men doen geloven dat iedereen er een heeft, of moet hebben, aan de bewindsmakers die op hun beurt dan weer een mooie vergoeding ontvangen eens ze aangesteld zijn in de raad van bestuur van dat bedrijf… ons kent ons en voor wat hoort wat….. Vroeger noemde men dit belangenvermenging ; nu is dit trendy en doodnormaal …. dat heet nu NETWERKING !!!

Ondertussen heb ik een probaat middel gevonden tegen de “telefoonpest” ( verkopers via telefoon) ; gewoon even onbeschoft doen als zij… je telefoon zonder boe of ba gewoon dichtgooien…en verder fluitend van je dag genieten…

1 03 2007
gerda

Ik weet niet of het komt doordat één van je lezers een medewerker is bij Electrabel, maar ineens, na mijn reactie hier op deze blog, kreeg ik bericht van Electrabel (weliswaar in krakkemikkig Nederlands) dat er een dossierbeheerder is aangesteld om ons probleem op te lossen. MAAR: men vroeg zich ook af of we geen elektriciteitsaansluiting moesten hebben in ons huidig bedrijf (!!!! waar we dus al bijna anderhalf jaar zitten). Ik heb vriendelijk terug gemaild dat dit niet nodig was want dat we al meer dan een jaar ons bedrijf van energie kunnen voorzien met de verloren energie die we steken in ons contact met Electrabel en dat we tevens oud-wielrenners aangenomen hebben die we in een speiaal door ons ontworpen cabine gestoken hebben om de dynamo’s aan te drijven die ons bedrijf van ernergie voorzien. Dit komt ons goedkoper uit dan steeds moeten aangetekende brieven te schrjven naar Electrabel. Benieuwd naar het vervolg!

19 12 2007
van nauw nancy

klacht over factuur belgacom!
Daar wij graag voetbal kijken zijn wij op Belgacom overgestapt. Vanaf dan heb ik steeds problemen ofwel met tv of met internet, grootste probleem tv die niet naar behoren werkt, uitvalt, naar andere zender springt, blokjes op scherm, enz…
Na enige tijd bellen en reklameren is er iemand gekomen en nu komen ze nog steeds twee keer per week, probleem geraakt niet opgelost. Nu krijg ik een factuur en
moet ik 109 euro herstelkosten betalen, daar ga ik niet mee akkoord, heb wel overgeschakeld maar wil wel naar believen tv kijken en internetten, wat nog steeds niet kan. Mijn klacht is dat ik het schandalig vind dat ik herstel kosten moet betalen voor iets wat niet naar behoren werkt , daar moeten jullie toch voor zorgen. Zou graag een vergoeding krijgen en een tv die naar behoren werkt, en geen factuur met herstelkosten. Ik kan daar niets aan doen, die fouten liggen bij u niet bij mij anders ben ik genoodzaakt om over te stappen naar een ander bedrijf telenet bv.

20 12 2007
madamecommentatore

Nog een klacht:ik vind het schandalig dat we gechanteerd worden door Telenet en ze ons onder druk zetten om een domiciliering te nemen. Een betaling gedaan op een foutief rekeningnummer, hoe dat in mijn bankgegevens kwam is een raadsel. De betaling komt terug en ik betaal opnieuw, weliswaar een week te laat want ik betaal al mijn facturen maar een dag voor de vervaldatum. Ik krijg 7 eur rappelkosten! Een andere factuur twee dagen te laat betaald, 7 eur rappelkosten op je volgende factuur, ik weiger deze te betalen, de volgende factuur 7 eur rappel + 7 eur rappel voor die rappel. Kafka! En iedereen pikt dat? Ik in elk geval niet, mijn aangetekend schrijven is weg en betalen doe ik niet never nooit, desnoods ga ik er voor in de nor zitten, dat zal pas nieuws zijn!
(Deftige dame opgesloten wegens het niet betalen van rappelkosten uit protest omdat er rappelkosten aangerekend worden)

Trouwens, mag dat zo maar, ik ga me daar direct eens op toeleggen se en dat eens uitpluizen. Ja ik ben boos, en u Mevrouw de nauw nancy bent terecht boos want ook u is onrecht aangedaan!

Trouwens Telenet levert geen goede service want ik heb al jaren storing op Ned3 en dan zeggen ze dat dat aan mij ligt (ttz aan mijn tv of kabelinstallatie) maar mijn buur heeft het ook. Hij trekt zich dat echter niet aan want hij kijkt nooit Ned3 dus daar sta ik dan alleen.

21 08 2008
Lieve

Zozo, wij zijn dus zeker niet de enigen die zich helemaal over hun toeren ergeren aan Belgacom en zijn diensten, en al die andere nutsvoorzieningsbedrijven.
Wij hebben sinds eind vorig jaar BelgacomTv, nou, in ieder geval een Ruckus en een decoder, want TV hebben we nog niet veel gekeken. Programma’s opnemen is helemaal een grap, we mogen al blij zijn als de eerste minuut erop staat.
Intussen hebben we al decoder nr.3 in huis, de aansluitingen wijn gecheckt, op hun computer is volgens Belgacom alles in orde….Maar wij betalen elke maand een dienst die absoluut niet tegemoet komt aan wat er contractueel is overeengekomen.
Wat betreft “telefonische ondersteuning”. Vorige week hebben we gebeld, we kregen te horen, zoals altijd “we verzoeken u te wachten…, blijf aan de lijn…., u wordt zo meteen geholpen…,”…. wat we dan ook gedaan hebben. Na 188
just ja, geen typefout, 188 minuten hebben we de telefoon afgelegd. De spanning hier in huis stijgt ten top…
En wie moet je daarvoor kontakteren???? Het lijkt zoiets als een loterij.
En als je dan eindelijk eens iemand aan de lijn krijgt dan weet die het ook niet, moet er iemand anders gebeld worden, wordt je doorverbonden…. wachten…. weer doorverbonden ….. weer wachten…. en dan nog wat wachten en ineens is er iemand die zegt: dat is een decoderfout en we bellen u terug.
En dan kan je weer wachten…. nu al de hele namiddag… je gaat de deur niet uit want misschien geraakt het dit keer wel opgelost.
En morgen begint dat hele circus opnieuw.

Als iemand dit leest: BEGIN ER NIET AAN. TRAP ER NIET IN;

Je zal niet kunnen zeggen dat je niet gewaarschuwd was.
Al onze vrienden en familieleden hebben intussen deze boodschap ook al gehad.

Het doet deugd het eens allemaal zo te kunnen zeggen! Er is er geen woord van overdreven.
Groetjes,
Lieve

28 08 2008
Madame Commentatore

En terwijl moet topman Bellens kiezen tussen inleveren of een riante ontslagpremie.

7 10 2008
san

de problemen met belgacom en nuon
zijn begonnen toen wij gingen verhuizen
belgacom: ik telefoneerde om te vragen wat ik moest doen bij verhuis die doorging over drie maanden; een maand later werd ik afgesloten dus ik dacht dat het in orde kwam; wat bleek ik was afgesloten omdat ik een factuur niet betaald had, ik had een promotie aanvaard om goedkoop te bellen naar gsm???; ik stond perplex!
heb herhaaldelijk dit betwist via telefoon,
men bleef facturen verzenden van abonnementskosten oud adres, kosten van niet betalen van facturen,
ik deed een klacht bij ombudsdiensten; uiteindelijk hebben ze tot drie maanden na verhuis blijven facturen sturen,om een lang verhaal kort te maken …
alles werd uiteindelijk gecrediteerd waarschijnlijk omdat ombudsdienst erbij betrokken werd, een bedrag van 60€ staat nog open: KOSTEN VOOR HET NIET BETALEN VAN DE FAKTUREN begrijp dat maar eens;
NUON ik verhuis en ja hoor nuon verhuisde mee,
ok maar ik bleef facturen krijgen voor de twee adressen
terwijl ik netjes de papier van verhuis tijdig had verstuurd!
uiteraard heb ik het verlaten adres niet betaald, gevolg KOSTEN
een jaar nadien heb ik het contract huidig tijdig opgezegd ( twee maanden voor contract datum) WEL aangetekend, een operator van NUON vertelde mij dat het niet nodig was???
zij momenteel betwisten de contract datum ( vorig adres of huis adres?), ik ga ervan uit dat contract van het oud adres geldig is , trouwens dat is een ondertekend contract, en dezelfde rechtspersoon, maar zij herbeginnen aan een nieuw contract de dag van verhuis, tja
dit komt nu voor de rechtbank, waar? in VILVOORDE want daar is de maatschappelijk zetel van nuon gevestigd!
voor mij zo’n 120km met de auto
ik heb een optel en aftreksom gemaakt en mooi in excel gegoten, de meterstanden, de afrekening en alle betalingen want…
nuon bleef maar herinneringen sturen, kosten aanrekenen
dus ik heb mijn aftrek en optelsom gemaakt en kwam zo’n 433,00€ GOEDKOPER UIT
ik ben uiteindelijk gestopt met betalen, maar hetgeen ik in werkelijkheid (mijn som dus) moest betalen, betaald

of ik gebeld heb met een operator? jawel, tussen de twintig of vijfentwintig keer, ik heb het opgegeven die mensen kunnen er niets aan doen, maar mij ook niet verder helpen…
ook de deurwaarder was bot en onbeleefd terwijl ik probeerde uit te leggen dat de facturatie van Nuon hopeloos en onoverzichtelijk was
een bedrag van afrekening van 525€ dat ik in december betaalde (afrekening vorig adres) hebben zij naar hun mening pas in juni ontvangen ( ze konden het niet terug vinden????)
, het stortingsbewijs naar de deurwaarder gestuurd ; maar tevergeefs, ik werd gedagvaard
nu in februari 2009 kom ik terug voor met alle betalingen enzoverder
zij manen ook een bedrag van 125€ wegens verbrekingsvergoeding
terwijl ik mijn contract met hun tijdig had opgezegd…
ik heb een huurhuis, wij dromen van een eigen woning, maar ik ben bang wanneer we zullen verhuizen die rompslomp weer aanbreekt!

26 10 2009
de haes jos

Wat een ellende…
toen ik in Juni 2009 van Belgacom ADSL +tel. overstapte naar Telenet voldeet ik aan alle verplichtingen inclusif aagetekent schrijven. Ik belde met een operator over de opzegperiode… Die was zeer lief en zei dat ik me daarover geen zorgen hoefde te maken ” U bent toch al zoveel jaren trouwe klant”
Prachtig toch! Tot ik nu 20 Oct. een factuur kreeg : Voortijdige opzegging Internet go te betalen,302,1781 Euro….
EENMALIGE kosten ! het moest er nog aan mankeren.
Zal ik maar best weer een aangetekende brief sturen want ik ben zeker niet van plan 320 Euro te betalen voor niets.
Jos de haes

8 12 2009
JF Truyens

Hallo,

Bij mij net hetzelfde geval als bij Jos de haes. Sinds september geactiveerd bij Telenet en belagcom abonnement half augustus inetnet en vaste telefoonlijn via aangetekend schrijven (met ontvangstbevestiging) opgezegd. Bevestiging van belgacom van opzeg ontvangen. Op 30 oktober via sms aanmaning tot betaling van factuur 343,96 EUR te betalen. Begin december brief in de bus ter herrinering (ps: waren automatisch overgestapt naar Belgacom Bill Online zonder mijn aanvraag en wenste die per briefwisseling opnieuw te krijgen maar zonder succes en nu lukt ineens de briefwisseling terug, heb ook nog een klantennummer en terug toon op mijn vaste lijn sinds een maand , het spookt…). Ik had onmiddellijk telefonisch contact op 30/10 genomen en gezien ik reeds meerdere jaren bij belgacom klant was vond men dit toch niet normaal en ging men mij een creditnota sturen desondanks raar maar waar herinneringsbrief tot betaling. enig contactnummer is 080022320 en is een automatische keuze waarbij ik nog eens het te betalen bedrag te horen krijg na invoeren van mijn telefoonnummer dat ik al lang heb opgezegd. De beschrijving van de openstaande factuur is een mededeling voor de overschrijving en dat ik het waarschijnlijk over het hoofd gezien heb en binnen de 10 kalenderdagen te betalen (ps ligt te laat in de bus oeps) en de notificatie werd naar Bill Online gestuurd van die factuur waw heb geen internet meer… Enfin wat valt met zulke praktijken aan te vangen want bij de balgacomboetiek kan men hier ook niets over terugvinden en ik word gevraagd om te betalen voor iets waarbij ik niet eens weet waarover het gaat. Uiteraard gezien ik geen geld te veel heb ga ik die overschrijving niet blindelings uitvoeren!

Geef een reactie

