Modern communiceren

15 02 2007

Het moet er eens van komen als je lesgeeft aan prepuberale apen: je moet msn op om met hen de meest lege praatjes te houden. Vandaag ontdekten mijn leerlingen dat die mogelijkheid bestond en vanavond al kondigden ze zich in de rechterbenedenhoek van mijn scherm aan. Met kreten en symbolen, die ik nauwelijk begrijp. In chattaal bestaat er namelijk vaak een icoontje voor bepaalde lettercombinaties. Bv, ‘ze heeft kort haar’, waarbij die ‘ha’ van ‘haar’ in een ander lettertype en een andere kleur staat. Om gek van te worden. Ik antwoord natuurlijk, maar dan wel zo principieel ouderwets ingesteld dat ik elke spelfout verbeter. Kan het nog schoolmeesterachtiger? Toen één van de kwebbelaars met ‘ik spel nie op msn’ kwam aanzetten, repliceerde ik meteen ‘op school ook niet.’. Er zal gezucht worden aan de andere kant van de ADSL-verbinding. Maar toen mocht ik een ander ook met een huiswerk helpen en was al dat gedoe meteen een stuk nuttiger.

Maar dat er echt sprake is van een generatiekloof, mocht ik vaststellen toen zich nog iemand aanmeldde. Sofia is een leerling van vroeger, van de u intussen misschien bekende ‘tofste klas ooit’. Ze is 11 nu en wilde er graag eens van profiteren dat ik ‘op msn zat’, wat maar zelden gebeurt. Dus maakte ze een praatje en zette ze meteen ook maar de webcam aan. Ik zag haar dus plots in beeld komen, twee jaar nadat ik haar voor het laatst gezien had. En uiteraard was ze groot geworden. Ongegeneerd zat ze schattig te glimlachen voor haar webcam en ze wuifde me zelfs toe. Ik schrok me eerst een hoedje. Kon zij mij zien? Met chocolade om mijn mond en haar in de war? Maar nee, want ze kwam al snel met de vraag of ik ook in beeld wou verschijnen.  Dat weigerde ik beleefd en voor ik het zelf besefte zat ik allerlei excuses te bedenken. Ik zag intussen wel hoe ze zich er nog nauwelijks van bewust was dat ze in beeld was. Ik werd overrompeld door nieuwe vaststellingen. Zoals het feit dat iemand uit je verleden in één klap weer voor je kan zitten. Dat een doorsnee 11-jarige zonder enige schroom voor een camera gaat zitten. Dat ik daar zo onwennig op reageerde. Dat je jezelf moet excuseren om je intimiteit niet zomaar te moeten prijsgeven. En eens te meer ook dat de toekomst zoals we ons die vijftien jaar geleden niet konden voorstellen, wel degelijk flink bezig is. Het werd een haast sensationeel gesprek. En ik liet gewoon weten dat ik het niet gewend was gefilmd te worden en dus mijn webcam niet aanzette. (Voor de amateurs: msn geeft aan of je over een webcam beschikt, dus liegen dat je er geen hebt, is geen optie).

We keuvelden een kwartiertje, af en toe onderbroken door andere (huidige) leerlingen en het drong nog eens tot me door dat dit een tijdrovende activiteit was, die ik nooit dagelijks herhaald zou willen zien. Maar het deed deugd Sofia terug te … ‘horen’? Ze stuurde me ook razendsnel een liedje door en gaf rechtstreeks commentaar op de foto’s van mijn klasblog die ze op dat moment zat te bekijken. Wat gebeurden er veel dingen tegelijk en wat werd ik oud. Maar tien minuten later was alles voorbij. Er volgde enkel nog een sms’je van Sofia, met ‘slaapwel’. Altijd en overal bereikbaar en bekijkbaar en vooral voor en door iedereen. Ik weet nog niet of dat iets voor mij is, maar laat ik mezelf voor het ouwezakkenschap behoeden en dus gretig gebruik maken van alle moderne communicatiemiddelen.

Acties

Information

3 responses

16 02 2007
nel

de moderne tijd
hééél mooi stukje….

4 10 2007
dorpsbewoner

Dit is werkelijk een prachtig schrijfseltje….

4 10 2007
Guy

Ik moet dorpsgenoot bedanken om dit fijne stukje nog eens onder de aandacht te brengen! Inderdaad een piekfijn artikel!
Zouden er nog zo’n schatten verborgen zitten op deze blog?

Geef een reactie

