Ik versta er niets van

14 03 2007

good-german.jpgHet komt wel eens voor dat mensen een film bekijken die ze niet echt begrijpen. Meestal erger ik me daaraan. Er zijn nu eenmaal bepaalde films die wat denkwerk vereisen. Enige inzet mag dan toch gevraagd worden? Ik geniet er vaak zelfs van als ik complexe films toch helemaal begrijp en dan heb ik het niet over de plot zelf (wat er gebeurt), maar wel over de verbanden tussen gebeurtenissen, relaties tussen personages, psychologische diepgang en links met geschiedkundige, politieke of maatschappelijk-culturelen feiten (dus wie doet wat waarom en in welke context past dat?). Als dan iemand opwerpt dat een film veel te ingewikkeld of moeilijk is, ga ik in de verdediging: heeft die kijker wel zijn best gedaan er iets van te begrijpen?

Zo klaagden vele Amerikaanse critici dat de geweldige politiethriller Miami Vice veel te ingewikkeld was, terwijl de plot eigenlijk vrij eenvoudig was. Van The Black Dahlia begreep ik dan weer wat minder, maar  iedereen was het dan ook eens dat de regisseur er niet in geslaagd was zijn verhaal coherent te vertellen. Op dat moment wordt duidelijk dat mijn eigen principes niet gelden: als iedereen het een slecht vertelde film vind, dan mag ik dat ook.  Dubieus, niet? En dat kan  nog straffer: vandaag ging ik naar The Good German kijken, een film die zich in het Berlijn op het einde van de tweede wereldoorlog afspeelde. Ik was tevreden dat ik doorhad dat de plot draaide om een Duitse wetenschapper die voor de Amerikanen mocht komen werken, maar tegen wie alle bewijzen dat de man ook in een nazikamp had gewerkt, dienden te verdwijnen. Maar los daarvan slaagde ik er maar niet in iets van deze film te snappen. Hoe de personages in elkaar zaten, wat hun motieven waren en wie nu eigenlijk aan welke kant stond, het drong maar niet tot me door. Ik verliet de bioscoop dol van ergernis. Wat een rotfilm! Maar nu zou ik zo eerlijk moeten zijn mijn eigen stelling toe te passen: ben ik wel aandachtig genoeg geweest? Gelukkig moet ik aan mezelf geen verantwoording afleggen. Het antwoord is dus compleet niet van belang: The Good German was geen goede film. Punt.


Acties

Information

One response

15 03 2007
gerda

Als je ooit “4” van Ilya Khrjanovsky gezien hebt, mag je me die eens uitleggen want die zag ik vorige week en daar begreep ik nu niks van. Wel een lange schitterende beginscène in een bar, absurde cafépraat, daar had ik wel willen bijzitten.

Geef een reactie

