Typische leerkrachten?

23 03 2007

team.jpg

groepsfoto-leerkracht0002.jpg

Vandaag bevond ik me op een sportmanifestatie voor scholen, waar dus vanzelfsprekend een heleboel kinderen rondliepen. Ik kon dus volop mensjeskijken, en had vooral aandacht voor de variatie aan leerkrachten die de revue passeerden.

Je had truttige, sullige en compleet oninteressant lijkende leerkrachten. Je had sympathiek ogende, vriendelijk en spontane juffen. Je had coole meesters, meesters die dáchten dat ze cool waren en macho’s. Erger nog waren de overjaarse macho’s. In jogging. Je had geblondeerde schoolmastellen, vaak met goud behangen en van een laag bruin voorzien. Je had ouwe taarten, kunstzinnige types en getatoeëerde grieten. Ik zag hippe brillen, haar met gel, onnozele rugzakjes, compleet foute jeansbroeken, stoere kapsels, lieve lachjes, teveel make-up, charme en verveling. Je zag onzekerheid, ruggegraatloos optreden, juffen die hun klas vermoeid achterna liepen. Je hoorde gemekker en gezaag, blaaskaakpraat die indruk moest maken op 10-jarigen, gekijf, vrolijk gegrap en ergst van al: oorsuizend gefluit. Je merkte sluimerende depressies, verveling, leegte, camouflage. Leerkrachten die iets anders zouden willen zijn en leerkrachten die zich volledig gaven. Ouderwetse discipline (in de minderheid), loze waarschuwingen, geforceerd gegrap. Maar ook aanstekelijk enthousiasme, inzet, troost en plezier. Geloof in iets beter. Zinvol bezig willen zijn. Je zag 100 verschillende mensen, van passioneel tot grijs.

Wie is dan toch die typische leerkracht waar men het altijd over heeft?

Advertenties

Acties

Information

2 responses

24 03 2007
blanche

De typische leerkracht is een persoon die in het onderwijs “staat” . Typische leerkrachten staan stil in het onderwijs , er zit geen beweging, geen evolutie in.
Dat mocht ik ondervinden toen ik in de humaniora kon genieten van een ganse lading nieuwbakken leerkrachten. Stuk voor stuk hadden ze frisse visies en interessante verhalen.
25 jaar later staan meerdere van deze leerkrachten nog steeds op dezelfde plaats in het onderwijs en vertellen aan mijn dochters precies dezelfde visies en verhalen. Het is alsof een vaste benoeming voor sommigen betekent dat je niet alleen vaststaat op dezelfde plaats maar ook mentaal vastroest.
Ook typisch is : “ik wil niet schoolmeesterachtig doen, maar…….”
Ik vrees dat “typisch” dus een beetje negatief getint is.
Gelukkig zijn er heel wat atypische leerkrachten die ook eens rondkijken in de wereld buiten de school. En die moeten we in de watten leggen.

24 03 2007
stien

ra ra ra? Wie is Sven? Enige specifiëring zou leuk geweest zijn

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s




%d bloggers liken dit: