Lente in Haaltert

1 04 2007

De eerste zonnestralen zijn voel- en zichtbaar en als Haaltertse wijkbewoner zal je dat geweten hebben. Een leger van fermette-eigenaars heeft zich gewapend met borstel, tuinslang en kantenmaaier op de voortuintjes gestort, een fanatisme tentoonspreidend dat de wat ingedommelde cynicus in mij klaarwakker maakt. Want die ophemeling van de suburbaanse waarden, die hier tegenwoordig zelfs van vader op zoon worden doorgegeven (‘zullen we samen de oprit schoonmaken, zoon?’), vind ik uitermate irritant en eigenlijk zelfs en beetje … zielig.

Laat die mensen toch doen, hoor ik de relativerende lezers weeral denken. Maar ik kan niet vatten dat een mens bij de eerste zomersignalen niets beter weet te bedenken dan de kiezelsteentjespoetser en de achteruitkijkspiegelboener boven te halen en zich als een gek op de o zo gekoesterde woning, wagen en bijhorende oprit en voortuin te storten. Wat een maanden van sip naar buiten turen en de kalender afkruisen moeten daaraan vooraf gegaan zijn, zeg. De polisher en hark stonden wellicht al maanden klaar,  als ze  al niet als geschenkje onder de kerstboom lagen.

Ik doe mijn best om het te begrijpen hoor. Ik zit ook graag in een verzorgde tuin. Ik vind dat als je jaren hebt gespaard om de Vlaamse droom waar te maken, je die dan ook consequent moet onderhouden. Dat is dan ook de essentie niet. Het gaat erom dat mijn Haaltertse buren enorm lijken op te gaan in wat op zich natuurlijk een dom huishoudelijk klusje is en dus blijkbaar zo’n fantasieloos, oppervlakkig en eentonig leven hebben dat schoonmaken een evenement op zich vormt. En dat terwijl er zoveel leuke dingen te doen zijn. Terwijl er best nog wel tijd is om dat onkruid te wieden en nieuw groen te planten. Terwijl je auto heus niet minder snel rijdt omdat hij een keer eens niet gewaxt is. Maar ja, die ene oprijlaan zal  tegen de herfst dan wel een keer of vijf meer gereinigd zijn dan die er naast, en in een verkavelingswijk bepaalt dat nog altijd je eigenwaarde en sociale status.

Volkomen subjectieve waarneming natuurlijk, maar ik ken deze buren al langer dan vandaag. Ze zijn saai en oninteressant. In de omgeving van mijn ouderlijk huis, feest er niemand. De barbecue wordt hoogstens aangestoken voor het eigen volk. Onverwacht bezoek wordt ontvangen op de oprijlaan, staand en met een biertje (!) in de hand, gekleed in een tuinshort van E5-mode. De tieners komen nuchter en stipt naar huis. Het hoogtepunt van de vakantie is het verven van raamkozijnen en het heraanleggen van het gazon. Arme mensen. Arme buurman D., wiens tuin er nu al zo kraaknet bij ligt dat er de komende maanden niets anders zal opzitten dan nog maar eens de mobilhome wassen. Arme buurman J., wiens voornaamste hobby zijn auto stofzuigen en opboenen is. Arme buurvrouw M., die enkel bezoek ontvangt dat niet voor haar, maar voor haar bekroonde huisdieren komt.

(En vreemd, maar ik voel alweer de druk van die zeikstralen onder de lezers om mijn arrogantie te verantwoorden en in een context te plaatsen. Maar daar heb ik nu eens geen zin meer in.)

Meer van dit: Fermettebewoners, Everybody Needs Good Neighbours (deel 1deel 2 en deel 3)

Acties

Information

6 responses

1 04 2007
gerda

!!
Aha, de ware SveN is opgestaan, ik vond je wat te mild en soft worden de laatste tijd…
Meer van dit! (Wie gaat onze tuin eens eens beurt geven? Een voorbijganger heeft een leeg flesje gegooid in de klimop, dat geraakt maar niet weg…)

1 04 2007
blanche

ja lap
Daar zijn ze weer, hoor ik je denken, om te zeggen dat die mensen toch niemand kwaad doen , dat iedereen toch doet wat hij wil en dat niemand zich daar moet mee bemoeien…..Wel mooi niet , je hebt overschot van gelijk.
Toen ik gisteren de buren oprecht complimenteerde met de lenteopmaak van hun tuin , reageerden ze niet met een dankjewel maar werd ik er met een vernietigende blik op gewezen dat een “wilde” tuin zoals de onze in feite een minwaarde was voor “hunnen eigendom”. Dat is pas arrogant , anderen afrekenen op je eigen nepnormen.

1 04 2007
stien

mooi stukje anders

2 04 2007
Thibo

Een beetje vuil is goed voor uw humeur
BRUSSEL – Slecht nieuws voor mensen die prat gaan op hun kraaknette huis en ditto tuin: een beetje vuil in huis kan geen kwaad. Integendeel, zo meldt de Sunday Times, want in stof en tuinaarde zit een bacterie die ervoor zorgt dat de mens beter in zijn vel zit.
Dat het nieuws over deze doorbraak uitgerekend op een moment komt waarop veel mensen hun lenteschoonmaak plannen zal wel toeval zijn, maar die generaties oude traditie wordt ondermijnd door Britse vorsers. In een huis waar mr. Proper trots op zou zijn, worden namelijk ook veel bacteriën weggewassen, en dat zouden we volgens de onderzoekers beter niet doen. Eén van die bacteriën, de Mycobacterium vaccae (M vaccae) heeft een uitwerking op de hersenen die vergelijkbaar is met het effect van antidepressiva.
,,Onze studie”, aldus dr. Chris Lowrey, een hoogleraar aan de universiteit van Bristol die het onderzoek leidde, ,,geeft ons een beter inzicht in de manier waarop het lichaam communiceert met de geest en maakt duidelijk dat een goed werkend immuunsysteem belangrijk is voor onze geestelijke gezondheid”. Waaraan hij, tot ontzetting van de betere huisvrouw, toevoegt: ,,je kan je dan ook afvragen of we ons niet vaker in het vuil zouden moeten wentelen”.
Het nieuwe onderzoek sluit aan bij eerdere studies die al aantoonden dat kinderen die opgroeien in een superhygiënische omgeving daar veel nadelen van ondervinden omdat wie op jeugdige leeftijd is blootgesteld aan microben een beter immuunsysteem ontwikkelt.
Lowry en zijn collega’s in Bristol en aan het Londense University College gaan een stap verder, door voor de eerste keer vast te stellen dat een goed immuunsysteem niet alleen goed is voor het lichaam, maar ook voor de hersenen.
(rbo)

2 04 2007
filo

hogedrukbemiddeling:
Als nu eens alle mensen met een passie voor propere opritten hun diensten zouden aanbieden aan de mensen die hun oprit nog moeilijk terugvinden , dan zou toch iedereen gelukkijg zijn. De hogedrukreinigers kunnen zich ongeremd uitleven in hun hobby en de chaoten zitten ook eens proper.

1 06 2007
Vicky

Hey SveN,
Ik ben ook een inwoner van Haaltert… Ik woon wel niet in de wijk, maar bij ons gaat het er toch anders aan toe hoor. Hier komt de jeugd niet op tijd en al zeker niet nuchter naar huis hoor… En ik kan het weten, want ik ben zelf “de jeugd”.
Groetjes
Vicky

Geef een reactie

