Het nieuwe bioscoopbezoek (2)

11 04 2007

Vandaag moest ik vaststellen dat een bioscoopticket bij Kinepolis al 8 euro kost. 8.2 euro zelfs als u uw ticket aan de automaat afhaalt. Daar wou ik meer van weten, en de dame aan het onthaal wist me te vertellen dat het hier om een digitale projectie ging (van de overigens geweldige film Sunshine en dat is blijkbaar duurder. Nu hoef ik zeker niet overtuigd te worden van de kwaliteiten van digitale cinema, maar de bioscoopbezoeker heeft natuurlijk niet echt een keuze. Of u moet maar een andere film gaan bekijken. Nu hoef ik daar geen punt van te maken, want de dame wist me ook te vertellen dat binnen enkele weken de prijzen van alle tickets verhoogd zullen worden. Kinepolis start immers met het systeem waarbij een bezoeker zijn plaats kan reserveren. De voor- en nadelen van dit systeem bekeek ik al een keer in een vorig artikel. Maar toen had ik er niet bij stilgestaan hoe duur naar de bioscoop gaan eigenlijk wel zal worden, in die mate dat ik me de vraag stel of het wel nog de moeite waard zal zijn. De meeste films liggen binnen de drie maanden (soms nog eerder) al in de videotheek en de winkelrekken en de kwaliteit van thuisbioscopen wordt alsmaar groter. Zelfs een cinefiel als ik durft opwerpen dat enkel spektakelfilms (of anders gezegd: het soort films die je op het grote scherm moet zien) nog de prijs van filmticket waard zullen zijn.

Een telefoontje naar één van de kleine, onafhankelijke bioscopen in Gent, garandeert me dat er voorlopig nog geen sprake is van een prijsverhoging in de sector van de arthouse cinema’s. Voorlopig, want in het najaar zouden de tickets wel 50 cent duurder kunnen worden. Misschien. Maar uiteindelijk zal de hele sector toch moeten volgen omdat die ene familie bioscoopeigenaar nu eenmaal de markt overheerst. Spijtig dat de liefde voor de film zo bezoedeld raakt.

Acties

Information

Geef een reactie

