De ergernissen

12 04 2007

De HUMO van deze week bracht een nogal onopvallend, maar zeer interessant artikel. ‘Ouwe heren ouwehoeren’ laat de heren Stijn Meuris, Marc Didden, Jan Van den Berghe en (pdw) aan het woord over hun ergernissen. Dit zijn namelijk befaamde zeurkousen en zij kunnen onophoudelijk klagen over de wereld om ons heen. Ik vond dit artikel zeer verfrissend en het deed me beseffen dat ik het toch wel een beetje mis om zo ongegeneerd iets of iemand af te kraken of te bespotten. Ik was daar vroeger best wel goed in, vond ik. Maar toen begon deze blog succes te krijgen en veel lezers apprecieerden toch een af en toe iets minder verzuurde toon. Stom om daar aan toe te geven, eigenlijk. Het is nog altijd mijn blog, die hoort te gaan over wat mij bezighoudt. Maar het zijn niet alleen de  blogbezoekers die mijn schrijven beïnvloeden. Onze samenleving lijkt geen plaats meer te hebben voor gezeur en gezaag. Alles sam, normen en waarden, weet u wel. En daar kan ik inkomen. Negativiteit is geen vruchtbare karaktereigenschap. Maar tegelijk is er in diezelfde maatschappij een overvloed aan zaken die het gewoon verdienen afgezeikt te worden. Overloop deze blog maar eens sinds zijn ontstaan: Kate Ryande taal van Thuisfermettebewoners, weermannen, Bart Chabot, preselecties bij VTMteenslippers, Belgacom, Scherre de Gerre, klantenwervers, de NMBS, joggingpakken, taalfoutenWendy, Regimijn buren… We moeten alles maar goed vinden of negeren, voor kritiek en commentaar is nooit plaats, je moet maar de andere kant op kijken, de knop omdraaien, enz. Die discussie is al uitgebreid gevoerd natuurlijk. Om maar te zeggen: we kiezen op alle gebied voor middelmatigheid en doorsnee. Wie wordt b.v. wellicht onze volgende premier? Ik wil mijn oude negativiteit in ere herstellen. Dus sta me toe dat ik nu en dan toch weer eens flink arrogant uit de bocht ga en hier vlammende stukjes schrijf over alle rotzooi die ons omringt. Ik moet op school al het stichtend voorbeeld geven en zalven en goedpraten en nuanceren en neutraal zijn en daar kan een mens echt wel eens genoeg van krijgen. Deze ontspannende vakantie heeft me dat nogmaals laten inzien. Ik vind het leuk om me ergens aan te ergeren en dat ga ik vanaf nu weer wat meer doen.Als afsluiter een fragment uit het artikel waarin de bal toch wel even wordt misgeslagen:Originele Voornamen
Marc Didden: “In principe vind ik dat alle inwoners van dit land Jef of Maria zouden moeten heten, al realiseer ik me dat dat niet werkbaar zou zijn. Maar bespaar ons alstublieft de Lobkes, Eppo’s, Wolkjes en Winters van deze wereld. Al kan het mij deep down  inside natuurlijk niet schelen. Van mij mag je zelfs Jens heten, op voorwaarde dat je een eskimo bent.”
Dit is natuurlijk je reinste kletskoek. Didden vindt Jens blijkbaar al een vergezochte naam, terwijk er tegenwoordig toch wel een pak slechtere namen bestaan – laat mij u de voorbeelden besparen. Maar dat hij Jens bovendien met een eskimo associeert, is natuurlijk de druppel. Dat zou hetzelfde zijn als een Ier die Joris heet of een Rus die Kees heet. 

Acties

Information

5 responses

13 04 2007
R.O.

Jens?
Tja, je zou voor minder Boris willen genoemd worden…

13 04 2007
gerda

Joepie!
En de humo moet ook weer flink links worden!

Ik kijk er al naar uit!

14 04 2007
blanche

Ahja, natuurlijk moet je extremer schrijven, als je zelf al de nuances gaat aanbrengen dan zijn wij, lezers, werkloos.
Waar koop je trouwens een”weg met eddy wally” sticker?
Ik vind wel dat je die mens meer woorden gunt dan hij waard is.

14 04 2007
nel

Ha, nog eens een lekker potje ergeren! veel reacties gegarandeerd, want veel mensen schijnen zich nogal te ergeren aan mensen die zich ergeren!

1 08 2007
Tom Lievens

Goedemorgen,

Het mag voor mij nog een stukje verder gaan. Ik ben een beetje op mijn honger blijven zitten wat scherpe kritiek betreft.

Vriendelijke groet van de Spaanders voor de Vlaanders

Geef een reactie

