Awoe Eddy Wally

13 04 2007

Eddy Wally wordt dit jaar 75. En dat moet gevierd worden, menen bepaalde lui die niets om handen hebben. Maar ik vraag me eigenlijk af wat er zo bijzonder is aan deze derderangs artiest? Hij is ‘een fenomeen’, zo zegt men. Waarom eigenlijk?

In de eerste plaats durf ik stellen dat Eddy Wally niet kan zingen. Hij heeft geen opvallend goede of mooie stem en kan amper toon houden. Daarnaast maakt Eddy géén goede liedjes. Hij heeft weliswaar voor enkele klassiekers gezorgd, monumenten in het Vlaamse muziekpatrimonium, maar dat wil eigenlijk niets zeggen. De Vlaming is nu niet bepaald een groot kunstliefhebber. Het is dus niet omdat iedereen het liedje kent of er veel exemplaren van verkocht zijn, dat het ook een goed nummer is. En daarmee bedoel ik, een knappe compositie, een interessante tekst, een originele melodie, e.d. Nee, de liedjes van Wally zijn gedrochten, net als zijn kostuums. Nietszeggend, onbeduidend gekwek op een kermisdeun gezet. Heeft de man trouwens de laatste twintig jaar nog een lied gemaakt dat (binnen deze context) van enige betekenis is? Ik meen van niet, al ben ik daar niet zeker van natuurlijk, ik ben niet thuis in het genre. Maar de zanger zet gewoon af en toe een beat op een oude hit of brengt een cover van afgedankte sterren, die we vervolgens nérgens te horen krijgen. Toch zou hij naar eigen zeggen de ene hit na de andere scoren.

En dat brengt ons bij de essentie. Eddy Wally is een gigantisch overschat ‘artiest’, en dan vooral door zichzelf. De man noemt zichzelf een wereldster. Hij heeft weliswaar al over de hele wereld opgetreden – zelfs in kitschparadijs Las Vegas – maar wat bewijst dat eigenlijk? Heel wat andere Vlaamse artiesten en groepen (The Confetti’s, K’s Choice, Deus, Zita Swoon en zelfs het onvergetelijke Def Dames Dope!) traden op in alle werelddelen, maar dat wil niet zeggen dat ze doorgebroken zijn, er rijk van geworden zijn en al helemaal niet dat ze daardoor wereldberoemd zijn. Bestaan er beelden van Eddy Wally in uitverkochte concertzalen  – en dan spreek ik over minstens duizend toeschouwers? Alleszins wel van zijn verschijnen in het Britse programma Eurotrash. Dat zegt eigenlijk genoeg. En dan wil ik niet beweren dat Wally liegt over zijn succes, maar wel dat hij geen enkel benul heeft van wat algemeen gezien als ‘succes’ wordt beschouwd. Anderzijds: de man kreeg wel een standbeeld en was zelfs even in de running voor De Grootste Belg. Maar een tactiek zit daar niet achter. Als je lang genoeg doordraaft, wordt zelfs een grap ernstig genomen.  

wally1.jpg

Goed, misschien dat Wally als artiest door slechts een minderheid wordt gewaardeerd, maar velen vinden hem zeer entertainend en goed om eens flink uit te lachen. Maar zijn we na al die jaren niet uitgelachen? De clown bezig zien in panels en interviews, levert nu en dan nog wel eens eens hilarische beelden op, maar niemand lijkt zich te realiseren dat Eddy Wally volkomen wereldvreemd is, zich compleet onbewust van het hoe en waarom van het dagelijks  leven. Mensen die dus stellen dat Eddy Wally eigenlijk veel slimmer is dan hij zich voordoet en de grap gewoon meespeelt, hebben het bij het verkeerde eind. Eddy Wally is gewoon een domme oude man, die zich – let er maar eens even op – zelfs niet behoorlijk  kan uitdrukken. Ik vind zijn gestamel en versprekingen al lang niet meer zo grappig. Eerder triestig, vooral dan het feit dat sommige media nog steeds menen dat Wally nog iets te vertellen heeft. Ik zou hem liefst van al nergens en nooit meer aan het woord gelaten horen.

In zijn kielzog treffen we Mariëtte aan, dochter Marina en zelfs kleindochter Vanessa, allemaal extreem marginale figuren die de illusie van Wally als slimme ondernemer, tegenspreken. Te Ertvelde vertoeven ze in een wansmakelijk gedecoreerd villa’tje dat de het absolute gebrek aan stijl van de familie Wally in de verf zet. Ze zijn ook Wally’s vurigste fans. De man vertoeft dus dagelijks in een zelfgecreëerde droom. Met de dwazen en onverstandigen loopt het geluk mee.

Acties

Information

17 responses

13 04 2007
gerda

Herinnert u zich deze nog?.. nog? nog..? (galm…)
Lalala “In het heelal is het alle dagen karnaval,… in het heelal is het alle dagen Karnaval’ Lalalala..

19 04 2007
Frank

Je bent visioniar, SveN! Dit verscheen vandaag in De Standaard. De overeenkomsten zijn treffend!
<strong>Eddy’s feest van slechte smaak</strong>
ANTWERPEN – Laten we elkaar geen cherietje noemen: Eddy Wally is een non-talent. Dat een kunstmatig verbond van cynici, camp-liefhebbers en simpele zielen de man op handen draagt, betekent nog niet dat hij artistiek ook iets voorstelt.
Hooguit is Eddy Wally een fenomeen, een lichtjes wereldvreemde volkszanger die zich met de glimlach belachelijk laat maken. En die nu weer jaren kan teren op de bespottelijke adoratie die hem in het half gevulde Sportpaleis te beurt viel.
,,Als marktkramer ben ik geboren’’: het was per definitie het hoogtepunt van de avond, het enige volwaardige en meest authentieke levenslied dat Eddy Wally ooit geschreven heeft.
Je zag het ook in de zaal. Terwijl het publiek bij de meeste acts als verdoofd zat toe te kijken, allicht niet gewend aan het schreeuwerige visuele en geluidsspektakel, werd er nu plots massaal meegezongen. Armen in elkaar, en wiegen maar. Het is als Vlaming altijd moeilijk om aan die verleiding te weerstaan.
Maar zo heeft Eddy Wally dus maar één liedje in huis. De rest van het programma was een onsamenhangend allegaartje van zijn mindere hits (die in feite nooit hits geweest zijn), ondermaatse, schoolse choreografieën en de gastoptredens van een aantal collega’s.
En kent u Kate Ryan nog? Van haar passage in het Sportpaleis onthouden wij als vanouds enkel de kniezwengel.
Vervolgens verscheen Eddy Wally op de catwalk met twee accordeonisten, pretenderend dat hij het instrument zelf ook beheerste. Een wondermooi lied nochtans, ‘La paloma’, maar de jarige verknoeide het compleet. Zoals hij eerder ook al vals had gezongen, over zijn woorden was gestruikeld en zich in de house-uitvoering van ‘Cherie’ had laten verrassen door zijn eigen stem op de band.
Heel even viel er voor de pauze nog iets te beleven, toen de a cappellagroep Reset Eddy Wally begeleidde en gelukkig ook overstemde in ‘Ze noemde haar Carmen’. Echt goed klonk de cover van ‘Pump it’ (Black Eyed Peas) maar die was aan dit publiek duidelijk niet besteed.
De vreemdste eend in de bijt was zonder twijfel Gorki, afkomstig uit Ertvelde en mede om die reden te gast op het 75ste verjaardagsfeest van Eddy Wally. Eindelijk twee écht goeie songs, ‘Mia’ en ‘Lieve kleine piranha’, en een onvervalste Gary Glitter-uitvoering van Wally’s ‘Shanghai’.
Laat ik het maar opbiechten: na Gorki zette Eddy Wally andermaal ‘Cherie’ in, dit keer in de tango-uitvoering, en van het ene op het andere moment werd de tolerantiegrens overschreden.
Ik kon het niet meer zien of horen, dit feest van slechte smaak en geforceerde vrolijkheid. Ik kreeg zin om al die arme mensen wakker te schudden uit hun verdoving en om luidkeels het cynisme van de media, de organisatoren en de alomtegenwoordige sponsors aan te klagen.
Vier reclamespots die eindeloos herhaald worden op twee grote schermen: het gebeurt jammer genoeg steeds vaker, maar als er voor de rest niks te zien is, word je er helemaal horendol van.
Het publiek had toen nog optredens tegoed van Sam Gooris, Vader Abraham, en (godbetert) Marina Wally. Eddy zelf zou als bisnummers ‘My way’ en een ‘Knuffelmedley’ zingen. Gelukkig heb ik dat niet meer hoeven meemaken.

21 04 2007
AnnaStesia

wat hij heeft?
charisma
is eventueel een antwoord op uw vraag
geveinsde simpelheid die hem zo herkenbaar maakt voor vele mensen
voorts ben ik niet zo’n fan feitelijk…

22 04 2007
Orlando

Getverderrie, wat een azijnpisser is die SveN, die zijn naam zo artistiek en intellectueel intrigerend en heel origineel en absoluut niet stijlloos met twee hoofdletters schrijft!
Wat een hoogdravende pseudo-intellectuele en vooral snobistische ontboezemingen over een simpel fenomeen als Eddy Wally!
En wat heb ik toch een hekel aan dergelijke azijnpissers, die zich zo verheven voelen boven de populaire cultuur. (Wat van mij dan weer een azijnpisser maakt, ik weet het.)

22 04 2007
SveNNN

Even pissen:
Ik vraag me eigenlijk af wat u op deze blog komt doen. Hier wordt al bijna 500 dagen afgerekend met populaire fenomenen. Ik voel me al bijna 500 dagen verheven boven de mensheid. Ik ben God, wist u dat niet?
Nee, ik ben absoluut niet meer van plan me te verantwoorden voor alles wat ik hier schrijf. Als u iets verder had gelezen, zou u misschien begrepen hebben dat de mild-cynische opzet van deze blog, niet al te ernstig mag genomen worden en ik net over ergernissen schrijf om dit soort reacties te verkrijgen. Waar is uw relativering nu, die u impliciet ook van mij lijkt te verwachten? Los daarvan ben ik het kotsbeu, die steeds weerkerende reactie dat je maar de andere kant moet opkijken als iets u niet aanstaat. Knop omdraaien enz. En kijk, nu verantwoord ik me toch alweer.
Los daarvan laat ik deze reactie natuurlijk staan omdat ze meer over u zegt dan over mij. Kritiek op de schrijfwijze van mijn naam (wat zoekt u er veel achter) is vooral grappig aangezien die komt van iemand die zich Orlando noemt…. Wat toch uw echte naam niet kan zijn?
Blijf vooral verder lezen: nog veel snobistische teksten te vinden. En bedankt voor de tip, vier hoofdletters staan nog beter.

22 04 2007
Willem Kloos

euhhhh
Die god , is dat in ’t diepst van uw gedachten of in het echt?
Ingegeven op maandag 23 april 2007 om 16:00:07, door Willem Kloos

23 04 2007
dorpsgenoot

Héééél lang geleden organiseerde de faculteitskring een Eddy Wally avond. Een volle zaal schreeuwde om Eddy.
De man verscheen in vol ornaat . De studenten scandeerden , joelden , floten, stampvoetten…..
Eddy deed meerdere pogingen om een paar noten te kwelen maar werd steeds luidkeels door de studenten overstemd.
Toen werd Eddy boos , gooide zijn kap in het publiek en bolde het af.
De ambiance zat er goed in en de Chériefuif duurde de hele nacht nacht.
Jaren later vraag ik me nog steeds af of Eddy niet begreep dat een uitnodiging van een studentenvereniging een “lach mij uit”uitnodiging was en waarom hij geen wit konijn uit zijn hoed toverde om ons voor schut te zetten. Maar ik ben er ook nog niet uit of je iemand die alles doet om uitgelachen te worden ook daadwerkelijk mag uitlachen. Hoewel….al die beate adoratie mag toch wel een beetje gecompenseerd worden ? Of niet?

26 04 2007
Wilfried Callewaert

75 jaar, onvoorstelbaar maar waar!
De échte muziekkenners (want velen dénken dat ze een wandelende jukebox zijn) herinneren zich wel tientallen oude titels zoals: Ciao ciao mamma mia, neem mij nog eens in je armen, arme cowboy, rode rozen rode lippen rode wijn, waarop Wally wel degelijk aantoont dat hij, zelfs zonder de hedendaagse masteringtechnieken, een degelijke en toonvaste stem heeft.
Op zijn 75-ste jaar zingt hij nog steeds live, het is dan niet verwonderlijk dat alles wat minder wordt, maar het entertainend- gehalte blijft onvoorstelbaar!
De ondernemer Wally verdiend aan een klein optreden meer dan de maandwedde van een goedbetaalde werknemer, vermenigvuldig dit dan nog eens met een 20 tal per maand en dan begrijp ik dat sommigen een hekel aan hem hebben.
“Laat ze maar lachen laat ze maar doen, Eddy Wally… schept de poen” liet hij eerder verstaan in een interview. Dit toont aan dat Wally in space toch niet steeds op een andere planeet leeft.
Toch vond ik de commentaar in De Standaard niet onterecht, met uitzondering van slechts 1 nummertje ‘met gesloten ogen’ kwamen bovenal de afgezaagde chérie, Vaaalenciaaa, als marktkramer… aan bod. Terwijl er andere, naar mijn mening, betere nummers bestaan (zoals bovenstaande), hoewel deze dan misschien weer te veel afbraak hadden gemaakt aan de ambiance.
Maar dat Wally niet bang is om zijn nek uit te steken heeft hij hier dus nogmaals bewezen.
Nog een citaat die ik op een ander forum tegenkwam: Het is een wijs man die voor gek spelen kan.:-P

27 04 2007
SveN

Met dank voor uw gefundeerde reactie, maar hoe blijft men het feit dat Wally rijk geworden is ondanks zijn grote uitlachfactor, maar als argument opvoeren in een discussie over zijn kwaliteiten? Elke keer weer datzelfde: hij trekt toch al lachend naar de bank enz. Hij zou dan net zo goed zijn best kunnen doen eens met een echt goed nummer op de proppen te komen, als hij dan toch zo snel succes heeft.
Als ik trouwens zie welk kneuterig Vlaams leven Wally leidt in zijn protserige villa, zie ik al helemaal geen reden om jaloers te zijn op zijn geld.

13 06 2007
Ghost Nero

“De gustibus et coloris non disputandum”.
Nooit op school geleerd?

16 06 2007
SveN

*zucht*
Maar dat is nu nét het punt! Dat het niet om smaak, maar om kwaliteit gaat en dat er voor kwaliteit neutrale criteria bestaan!

20 06 2007
blanche

Dat is er vlak op .
Maar toch…, laat ons eens iets tegendraads poneren zodat je weer wat praat op krijgt.
Wat als nonkwaliteit je smaak is? Heeft nonkwaliteit geen bestaansrecht? Cola en hamburgers zijn ook nonkwaliteit en toch ergeren we ons niet aan iemand die cola drinkt of hamburgers bakt.
Zoek het verschil .

20 06 2007
svends

Zeer juist;
Misschien dat ik geen last heb van die hamburgers en cola en wel van Eddy Wally die te pas en vooral heel erg te onpas opgevoerd wordt op tv, die als nationaal fenomeen wordt naar voor geschoven. En voor we het daar weer over hebben: om die tv enkel daarvoor dan steeds uit te zetten…
Maar zo simpel zal het allemaal wel niet zijn, dit is alleszins een interessante bijdrage aan de discussie, blanche!

20 06 2007
blanche

OK 1-1.
Maar…je ondersteunt een objectief criterium ( kwaliteitsnormen ) met een subjectief argument ( er al of niet last van hebben ). Voilà 2 -1.
Leuk spelletje…
Zou het kunnen dat de smaak bij sommige mensen nooit evolueert?
Hoe komt het dat de aria die op je 15de pijn doet aan je oren , je op je 40ste rechtstreeks naar de hemel leidt ?
Ieder kindje luistert graag naar K3 .Bij de meesten gaat het snel over , maar bij anderen is het levenslang. Hoe komt dat?
Wie het weet mag het zeggen.
Tussen haakjes ( Eddy Wally doet pijn aan mijn ogen en mijn oren) en dus moet ik voor mijn eigen welzijn de knop omdraaien.

27 08 2007
TSJOK

@dorpsgenoot : inderdaad ik herinner me dat optreden voor de studenten, en zijn reactie achteraf was wel laconiek zoals wilfried callewaert zei : laat ze maar doen, ik pak toch de poen. Wij gingen eens met vrienden naar zijn zaal in Ertvelde, ook lang geleden, met de bedoeling eens goed te lachen. Stampvol, kleine tafeltjes, en van dat lachen is ook niets in huis gekomen, want we wilden de woede van de fans niet op onze hals halen, dus gauw pintje uit en ander caféke gezocht. Een fenomeen vind ik Wally wel, want wie slaagt er in op een doordeweekse dag 400 mensen in een tent te verzamelen voor een optreden. De laatste tijd is hij wel te veel opgevoerd, hopelijk om de zomerse komkommertijd door te komen.

13 12 2007
Don Viona

Hello…anti Eddy..

Goed , mijn dag kan niet meer stuk…een zielsgenoot heeft een prachtig artikel over eddy geschreven… bedankt dus voor de morele steun…ik had het echt nodig..na ” cherie ” op de radio..

Don

18 07 2008
octaaf peleman

eDDT WALLY GAAT NAAR AMERIKA / WOW/

HIJ ZIT IN HET VLIEGTUIG. WAT ZEGGEN DE MENSEN?
WOW EEN MOBY STAR

HIJ ZIET EEN VOGEL DIE TELEFONEERT DOOR ZIJN RAAM

WOW MARIETTE/ EEN PROXY MUS

Geef een reactie

