Beste Panosbakker

1 06 2007

panos.gif

Geachte heer,

Zowat één keer per week sta ik in uw winkel. Ondanks de naburigheid van andere broodjeszaken en supermarkten, verkiezen mijn collega’s en ik de broodjes van Panos. Omwille van het smakelijke brood en in jullie geval ook de vriendelijke bediening. Maar er moet mij, als verder vrij tevreden klant, toch iets van het hart.

Ziet u, net als veel andere mensen eet ik graag meergranenbrood. Is ook gezonder. Tot de teleurstelling van mezelf en mijn collega’s zijn deze broodjes echter vrijwel nooit beschikbaar. Nochtans bieden wij ons gewoonlijk zo rond kwart over twaalf aan in uw zaak, naar ik veronderstel het drukste moment van de dag. Men zou dan toch verwachten dat u meer van deze broodjes in voorraad heeft, zeker als dit week na week lijkt voor te komen, misschien wel dagelijks. Wij stellen ons dan noodzakelijkerwijs tevreden met een wit of bruin broodje, naar onze bescheiden mening minder lekker dan het meergranenbroodje.

Naast deze collectieve verzuchting van ons team, voeg ik daar graag ook de volgende persoonlijke vaststelling aan toe. Ik moet namelijk maar al te vaak en tot mijn grote spijt ondervinden dat u geen chocolademuffins meer in voorraad heeft. Meer zelfs, ik heb in uw toonbank nog nooit een chocolademuffin gezien. Gewone muffins wel. Brownies ook. En ik weet dat de chocolademuffin onderdeel uitmaakt van het Panosassortiment. Ik kan dus niet anders dan keer op keer te concluderen dat de muffins uitverkocht zijn. In de veronderstelling dat u uw job ernstig neemt, durf ik u als klant de vraag stellen of dit u nog nooit opgevallen is en zo ja, waarom u daar dan niets aan doet?

Ik permitteer me dus enigszins, vanuit het subjectieve standpunt van de consument, kritiek te geven op uw beleid. Uw toonbank is te leeg. Iedereen weet dat lekkernijen zoals u die verkoopt, heel vaak impulsaankopen zijn. Men komt een brood of broodje halen en besluit dan in een opwelling daar een koek aan toe te voegen. Uw winkel staat altijd vol, dus kan ik alleen maar concluderen dat iedere klant die voor die grotendeels lege toonbank staat, een klant is die u meer had kunnen opbrengen. Bij Panos worden de koeken en broden niet ter plekke gebakken. Waarom -en ik realiseer me dat ik de zaak wellicht eenzijdig bekijk – bestelt u dan eigenlijk niet meer koeken?

Ik hoop u met deze goed bedoelde brief ideeën aan te reiken om uw zaak succesvoller te maken en het aankopen bij Panos voor mezelf aangenamer te maken, zodat ik binnenkort met nog groter enthousiasme langs kan komen. Legt u alvast een chocolademuffin voor me klaar? Dank u!

Met vriendelijke groeten,

Sven De Schutter

Advertenties

Acties

Information

2 responses

3 06 2007
De Panosbakker

Geachte Heer De Schutter,

Ik heb met veel belangstelling Uw relaas gelezen en ik dank u zeer voor uw opbouwend schrijven.

Uw houding dwingt respect af, omdat ze uitgaat van een positieve
ingesteldheid en constructieve suggesties aanreikt. We maken het dagelijks anders mee. Shania, het lief van een bekende voetballer van om de hoek gebruikt hardere termen, en een telg van de Pfaff familie wil elke dag GRATIS een amandelkoek “in ruil voor reclame”.

Zoals U terecht stelt, is meergranenbrood gezonder. Panos doet er ook alles aan om de mensen bij te staan in deze gezonde levenshouding, waar wij zeer bezorgd over zijn.

Het is vanuit diezelfde bekommernis dat mensen ook kansen moeten
krijgen: dat u en uw collega’s de kans moeten krijgen om midden op de dag nog meergranenbrood te verkrijgen in onze Panos-zaak. Verder ben ik het helemaal met u eens dat onze toonbank te leeg is. Maar wij willen vermijden dat de mensen ongezonde koeken kopen. Zoals u weet is een chocolademuffin een caloriebom en zeer slecht voor het cholesterolgehalte. Suikers maken mensen agressief. Ook dit hebben we al mogen ondervinden in onze zaak. Vandaar dat de eventueel grotere omzet die we zouden kunnen doen door gesuikerde waren aan te bieden in het niet valt bij de kosten die we hebben door de schade die aangericht wordt door mensen met een overdosis suiker.

In een dringende meeting die we onmiddellijk na uw schrijven gehouden hebben, zijn we tot de vaststelling gekomen dat we inderdaad een grotere voorraad meergranenbroodjes moet aanleggen. Meer nog, we hebben besloten de witte broodjes af te schaffen, dit alles met het oog op een gezonde toekomst voor onze hele maatschappij.

Hieraan proberen ik dagelijks te werken, samen met de collega’s,
inderdaad: ook van ander bakkerijen. Dit is dagdagelijks
de zaken opvolgen, met aandacht voor de zeer concrete vragen en
problemen van iedereen, midden de mensen, zoals Uzelf terecht aanhaalt.

Ik span mij in om dit in de toekomst ook verder te blijven doen.

Ik dank U in elk geval voor Uw kritische analyse en bruikbare suggesties
die ik zeker ter harte zal nemen.

Met vriendelijke groeten,

Uw Panosbakker

9 10 2007
dorpsgenoot

Hebt u ondertussen uw chocolademuffins?

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s




%d bloggers liken dit: