My Life in Films: The Bonfire of the Vanities

8 06 2007

Over films en herinneringen. 

In 1994 zag ik The Bonfire of the Vanities voor het eerst op televisie, vier jaar nadat hij in de bioscoop gedraaid had. De drie hoofdrolspelers waren Tom Hanks, Melanie Griffith en Bruce Willis en dat leken me toen zeker redenen genoeg om de film te bekijken. Het verhaal van The Bonfire of the Vanities draaide om Sherman McCoy, een steenrijke beursmakelaar met een druk leven in de New Yorkse higbonfire_of_the_vanities2.jpgh society. Op een avond veroorzaakt zijn minnares een dodelijk ongeval in de Bronx en zo eindigt Sherman’s beschermde leventje. Hij wordt publiekelijk vernederd, belandt in een sociaal isolement, ziet zijn huwelijk naar de knoppen gaan en wordt de speelbal in een strijd tussen blanke en zwarte politici. Ik vond het een grandioze film, kickte op al die grote namen (ook Morgan Freeman en Kim Cattrall speelden mee en in een piepklein rolletje zelfs de vijfjarige Kirsten Dunst!), vond het verhaal boeiend en genoot van minstens drie geweldige scènes: Bruce Willis wordt gevolg in een minutenlang shot waarin hij dronken heen en weer zwalpt, Morgan Freeman geeft een typische moraliserende, maar knap gebrachte speech in de rechtszaal (‘Be decent. Go home and be decent.’) en Tom Hanks verjaagt met een jachtgeweer alle gasten van het glamoureuze feestje van zijn vrouw.

Bij ons thuis werd toen al de Humo gelezen, en daarin kreeg de film minder dan twee sterren, wat niet echt positief is, om niet te zeggen vernietigend. Ik ben toen meer informatie gaan zoeken. De regisseur van de film was Brian De Palma, toch niet van de minsten. Het boek was gebaseerd op de roman van Tom Wolfe, een internationaal bekroonde auteur. En de cast bestond uit topacteurs. Wat was er dan verkeerd aan de film? Het bleek vooral een erg slechte romanadaptatie te zijn, volgens de algemene opinie. Wolfe was een scherp observator met een een groot talent voor satire. De roman was een sarcastisch vertelde zedenschets vol onsympathieke, zelfzuchtige personages en de meeste critici meenden dat De Palma (die klassiekers als Carrie, Scarface en The Untouchables had gemaakt) er niet in geslaagd was die opzet naar het grote scherm over te brengen. Ook de casting werd flink bekritiseerd, want voor alle rollen zouden compleet verkeerde acteurs gekozen zijn. De acteur F. Murray Abraham (uit ‘Amadeus’) eiste zelfs dat zijn naam van de credits gehaald werd. De film flopte en werd beschouwd als één van de slechtste films van de jaren ’90.

Ik heb de film nadien nog twee keer bekeken (waarvan één keer op mijn verjaardag. Dit geheel terzijde, maar dat herinner ik me gewoon). En ik vond hem nog twee keer geweldig. Ik vind wel dat filmcritici meestal verstand van zaken hebben en wil de gebreken van de film best aanvaarden, maar niets verhindert dat ik gewoon erg geniet van deze prent. Ik zal de film altijd opnieuw bekijken als hij uitgezonden wordt, al is dat nu vooral uit sentimentele redenen. Ik hou van de visuele stijl (De Palma kan echt goochelen met zijn camera), van het acteerwerk (Melanie Griffith is geweldig als del) en van de complexe plot met veel personages. Het boek heb ik nooit gelezen (maar wel Ik ben Charlotte Simons van dezelfde schrijver en dat vond ik abominabel).

Ik dacht dat ik voor altijd de enige zou zijn die de film zou koesteren. Maar een jaar of twee later ontleende ik in de bibliotheek Blik op zeven, een bundeling filmrecensies van Knackjournalist Patrick Duynslaegher. Die had voor de meeste films geen goed woord over (altijd al een zeer strenge mens geweest), maar The Bonfire of the Vanities vond hij geweldig. Wat een opluchting dat mijn mening eindelijk bevestigd werd. Later heb ik dat weliswaar moeten relativeren (Duynslaegher vind ALLES van De Palma geweldig, zelfs zijn allerslechtste films), maar ik was toen gewoon erg tevreden over het feit dat ik mijn mening nergens door had laten beïnvloeden en voet bij stuk had gehouden. Een amateur-criticus was geboren.

Acties

Information

Geef een reactie

