Oranje boven

10 06 2007

Ik denk niet dat ik op een gefundeerde manier uitspraken kan doen over de verkiezingsuitslagen. Maar enkele bedenkingen en vragen:

*De kracht van subliminale boodschappen (schitterend geïllustreerd in dit filmpje) is groter dan we denken. Hoeveel mensen hebben voor Yves Leterme gestemd simpelweg omdat hij overal te zien en te horen was?

*Had men pakweg Roland Duchâtelet in even grote mate aan het woord gelaten of in beeld gebracht, dan was Vivant nu aan het feestvieren omwille van mooie resultaten. Daar twijfel ik niet aan. En dus vraag ik me af hoe goed mensen eigenlijk nadenken over hun voorkeur? Stemt men niet veeleer voor een persoon dan voor een opvatting? Ik kan me heel wat mensen inbeelden die enkel en alleen voor Leterme kozen omdat hij nu eenmaal als overwinnaar werd voorspeld. Een gigantische self-fulfilling prophecy.

*Als CD&V nu een premier mag leveren en in grote mate kan doorwegen op het bestuur, maken we dan binnen vier of acht jaar niet weer hetzelfde mee, zijnde een zgn. afstraffing en opnieuw een wissel van de wacht? Vangen hoge bomen niet veel meer wind en veranderen mensen niet ineens van politieke kleur omdat ze gewoon eens iets anders willen? ‘Winst en verlies, dat wisselt in de politiek’, zegt Leterme zelf. In hoeverre zijn mensen eigenlijk trouw aan een partij?

*Yves Leterme is een akelige kerel (en dit is wat u zei). Ik vind hem te ernstig en vooral te kunstmatig. Ik heb nooit sympathie gehad voor Dehaene, Tobback, De Gucht e.d., maar die zijn wel geloofwaardig en in zeker mate ‘echt’. Ik vond zijn overwinningsspeech koud en geforceerd spontaan. Yves De Smet haalt in De Morgen overigens op schitterende wijze uit naar de Koning der Fermettebewoners.

*Heeft dan niemand de rapporten van de vorige regering gelezen die zowat alle Vlaamse kranten opstelden en waaruit duidelijk bleek dat vooral de kamerleden van Vlaams Belang zeer incompetent waren en een flink loon opstreken voor weinig werk?

*Hoe ernstig moeten we een would-be-politica nemen die tegen de journalisten (en op tv) zei ‘jullie kunnen het steken waar jullie niet willen!’? (Ulla W.)

Acties

Information

4 responses

11 06 2007
R.O.

Ben het eens met je analyse.

Al verdienden open-vld en spa het verlies niet, toch is het goed dat er af en toe verandering komt aan de top van het land. Zoniet dreigt verstarring en hoogheidswaanzin, wat de tsjeeven de vorige eeuw duidelijk hebben bewezen. Hopelijk duurt hun heerschappij ditmaal niet opnieuw zo onmetelijk lang.

Sta nog altijd versteld waarom een Westers land (al is het gelukkig slechts het Vlaamse gedeelte daarvan) zijn heil zoekt in een religieuze partij. Terwijl de hele wereld (en niet enkel ons kleine Vlaamse stekje) in de clinch ligt omwille van allerlei polariserende religieuze patstellingen. Hopelijk komt er ooit een Islamitische volkspartij, die uiteraard net zomin als eender welke andere religieuze partij mijn stem waardig zal zijn, omdat ik benieuwd ben met welke argumenten de Christelijke volkspartij de Islamitische dan zal bekampen.

Het enige wat mij positief lijkt is de come-back van groen! en de (lichte) achteruitgang van het vb, die begrijpen wie kan, alweer spreekt van de zoveelste verkiezingsoverwinning op rij… De communicatie van het vb komt zo stilaan in de buurt van de onsterfelijke Commical Ali van het ter ziele gegane Iraakse leger van weleer.

11 06 2007
blanche

Een probleem is dat in de campagnes alle politiekers steeds hameren op de ongeloofwaardigheid van het uittredend bestuur en dat de kiezers hier vlotjes in meegaan.
We hebben nu eenmaal geen meerderheidssysteem maar een systeem van evenredige vertegenwoordiging en dus kan geen enkele partij haar programma helemaal uitvoeren. Geen compromissen , geen regering . Zo simpel is dat. En wie niet mee mag doen verwijt de bestuurders dat ze hun ziel verkopen. Tot ze weer zelf eens mogen……
Benieuwd wie dit kluwen kan ontwarren zonder zijn “geloofwaardigheid ” te verliezen .

12 06 2007
zapnimf

BlancheBlancheBlanche… wat verwoord je dat treffend.

Ikzelf sta iedere verkiezing weer versteld van de verzuurde mentaliteit van de mensen. Alsof klagen en kappen op anderen een drijfveer moet zijn om te leven.

Sorry è luitjes, ik vind het leven (hier) schoon. En veel beter dan honderd jaar geleden. (Van horen zeggen, van horen zeggen…)

12 06 2007
blanche

@zapnimf

Dank je zapnimf , ik zwaai wat lof terug :
Mijn voorstel aan Leterme voor een warmere samenleving was niet voor niets : laat meer zapnimfen los .

Geef een reactie

