Afscheid

2 07 2007

dscn4370.jpg

De voorbije jaren vond ik het einde van een schooljaar altijd wel enigszins emotioneel. Dit jaar ligt dat iets anders. In eerste instantie denk ik dat ik gewoon blij ben dat ik eindelijk kan rusten. Nu maak ik even de balans op om voor mezelf uit te maken wat het einde van dit schooljaar betekent. En dat is in de eerste plaats dat je een aantal mensen (voorlopig) niet meer zal terugzien:

*Zeven van mijn leerlingen vertrekken naar het middelbaar onderwijs. Een grote stap, maar het lukt me net niet om me daar echt bij betrokken te voelen. Misschien omdat ik het zo langzamerhand wel gehad had met deze iets te vrolijke bende? Of speelt het feit een rol dat de meesten van hen op school nog een broer of een zus hebben en ik ze dus gegarandeerd zal terug zien volgend jaar? Wellicht wel, want beweren dat hun afscheid me koud laat, zou wel erg overdreven zijn. Enkelen van hen liggen me zelfs nauw aan het hart.

*Zeven andere leerlingen gaan volgend jaar bij een andere leerkracht zitten. Een gevolg van de herindeling van onze schoolstructuur. Jammer, want ze vormden samen met de negen overblijvenden een heel leuke en hechte groep. Maar ze zullen nog elke dag in mijn blikveld belanden en dat maakt het afscheid weinig noemenswaardig – al hebben er wel enkelen traantjes gelaten. Wat mij dan weer veel cadeautjes opleverde.

*Noémi vertrekt: veel blonde lol gehad met deze interim kleuterjuf die bijkluste in de Carré en met haar nep Prada bewees dat alle types van mensen welkom zijn in ons team. Maar mensen komen en gaan.

*Hans neemt een pauze: een parallelcollega is over het algemeen toch een beetje de persoon met wie je het meest moet samenwerken. Dat verliep vlekkeloos (en ik ben nochtans een moeilijke mens) en dus had ik zeer graag verder gewerkt met Hans. Zijn persoonlijke besognes dwingen hem even tot een pauze maar gelukkig zullen we elkaar buiten de school om genoeg tegen het lijf lopen.

*Mieke stopt er mee: mijn coach op school, die me heel het jaar door met raad en daad bijstond en daarbij niet aarzelde om te zeggen waar het op stond. Veel aan gehad dit jaar en ze laat zeker een leegte achter waarvan ik me afvraag wie ze gaat opvullen! Maar ik denk dat ze ook op afstand mijn ‘carrière’ zal blijven stimuleren.

En als klap op de vuurpijl kondigde onze directeur op de allerlaatste minuut van de allerlaatste vergadering van dit schooljaar (vandaag dus) aan dat ze het voor bekeken houdt. Zes maand heeft ze het volhouden, maar nu stelt ze – gelukkig tijdig – vast dat ze op deze manier geen gezinsleven meer heeft. Het is en blijft een groot probleem, directeurs die er de brui aan geven. Dit maakt zo’n einde van een schooljaar natuurlijk nog woeliger.

Ik vraag me af of het te maken heeft met gewenning of volwassenheid dat ik op het einde van zo’n intense periode heel gemakkelijk vaarwel kan zeggen aan zoveel mensen. Vroeger zat ik daar gegarandeerd nog enkele dagen over te piekeren. Enerzijds vind ik die verlaagde drempel jammer – het zou een teken van emotionele afstomping kunnen zijn. Anderzijds maakt het er de zaken een stuk makkelijker op. Zitten kniezen en zaniken heeft geen zin. En mensen die je echt dierbaar zijn, raak je toch niet kwijt.

Maar nu even geen onderwijsnieuws meer, de komende twee maanden. September is ver af en in tussentijd kan ik weer op adem komen. De grote reis nadert.

Acties

Information

2 responses

3 07 2007
Menck

Loslaten, dat werk, en genieten van de vakantie, zeg ik u!

5 07 2007
kaat

Mooi stukje…

Ik denk ook dat het te maken heeft met het feit dat we wat ouder worden en ervaring krijgen met in die situaties terecht te komen, en dat je daar meer gewapend tegen wordt. Je leert ook dat je minder en minder zegt: we gaan elkaar zeker nog zien” omdat je door ervaring wijs geworden weet dat daar zelden nog iets van in huis komt tenzij er echte vriendschap gegroeid is….

Ja, wijzer en ouder worden…

Geef een reactie

