Deadlines

4 07 2007

deadline.gifDe mens kan niet met deadlines om. Ik ook niet. De belastingbrief dient vandaag ten laatste om middernacht in de brievenbus van het belastingkantoor te zitten en de mijne ligt hier nog op mijn bureau. Gelukkig is het kantoor maar een kilometer verder. Toch is dat weer eens een mooi voorbeeld van hoe ik omga met deadlines. Ik heb blijkbaar steevast de neiging zaken uit te stellen zolang dat kan. Ik niet alleen trouwens, de website van de belastingen bezweek gisteren onder de massa die nog op de laatste dag zijn aangifte wilde doen.

De rapporten van mijn leerlingen (23 stuks) wilde ik niet te lang laten liggen. Ik begon dus ruim vooraf aan mijn schrijfwerk. Toch was het laatste rapport pas klaar op de allerlaatste schooldag om 14.30u, één uur voor het schooljaar eindigde.

Wekelijks dien ik een artikel te schrijven voor De Huisarts. Deadline is donderdagmiddag 12u. Mijn artikel belandt doorgaans woensdagavond laat in de mailbox van dat vakblad. Als het vakantie is, zelfs nog later. Waarom zet ik me niet eens op een zaterdagvoormiddag al aan het schrijven zodat ik woensdag van die taak verlost ben?

Nee, ik vrees dat ik nooit meer van die vervelende gewoonte zal afraken. Ik ben onverbeterlijk. Niet zo erg, alleen zorgt het voor veel stress. Het is me nochtans al overkomen dat iets eerder klaar is dan nodig, en dan zorgt dat altijd voor rust in mijn hoofd. Waarom pas ik dat dan niet vaker toe? Erger is het wanneer anderen er bij betrokken raken. Als ik iets beloof te doen en dat dan maar uitstel. Zo hebben Marianne en Steven wel erg lang moeten wachten op het ontwerp van hun geboortekaartje.

En zo is het altijd wat. Ik leef tegen de klok. Nog een reden waarom die reis straks zo deugddoend zal zijn.

Acties

Information

5 responses

4 07 2007
Renske

Ongelooflijk grappig wel, het binnenbrengen van die belastingbrief. Van alle kanten bleven maar mensen toestromen met hun brief in hun pollen. Je zou er zowaar een samenhorigheidsgevoel van krijgen!

4 07 2007
SveN

Idd, ik vond het ook een merkwaardig fenomeen. Op dat moment voel je je idd even verbonden met al die mensen. Ik kwam zelfs een collega tegen. Intussen bedacht ik ook dat het uitstellen van het invullen van die brief misschien ook een psychologische oorzaak heeft: tenslotte moet je geld afstaan en misschien stelt dat lange wachten de pijn uit.

4 07 2007
gerda

En tussen al die toevloed en verkeersopstopping en aanschuiven en fout parkeren een madam die zich kwaad maakt omdat haar dochter aan het leren parkeren is…..
(dat was in Aalst)

4 07 2007
blanche

Tegenwoordig bestaat daar een woord voor : procrastinatie .
Iedereen die als motto heeft : “Doe nooit vandaag wat je morgen nog kan doen”, lijdt eraan.
Ik zou mijn procrastinatie voor geen geld willen missen want alleen met een deadline in zicht kan ik onverstoorbaar focussen.

6 07 2007
aalstblogt

same here!
’t is de aard van het beestje vrees ik. Als was ik met mijn belastingsbrief (dinsdag 3 juli rond 17u) wel heel erg vroeg dit jaar…

Geef een reactie

