USA: Dag 1 & 2

11 07 2007

Nauwelijks de reis aangevat of al meteen tijd gevonden voor een eerste verslag. Waarbij de qwerty me het verdorie moeilijk maakt.

Het reisschema: om half 7 uit bed, om 8.20 de trein op naar Zaventem. Om 11u15 de lucht in, zonder enige vertraging, en dan even bekomen van het ochtendlijke gehaast. Delta Airlines biedt ons een film aan en tot mijn tevredenheid is het er eentje die bij ons nog in de zalen moet verschijnen (The Astronaut Farmer). Zorgt voor enige verstrooiing als is de beeldkwaliteit niet al te fameus. Ook de tweede film zit ik uit, al is hij barslecht. Wild Hogs met John Travolta. Maar ik vind het sowieso een meevaller dat ik op een halve dag tijd al meteen twee films gezien heb.

In New York is het 6u vroeger. 13u30, bij jullie dus 19u30. Dit keer verlopen de zaken minder vlot. We moeten 2u wachten op de aansluiting naar Los Angeles, maar dat worden er al snel 4. Waarvan we anderhalf uur IN het stilstaande vliegtuig zaten. Maar ik klaag niet: de stewardess bood me een plaats aan met extra beenruimte! Bovendien kon ieder voor zichzelf een film kiezen. De keuze was groot, allemaal nieuwe films!Voor mij mocht de vlucht dus lang duren! Maar de vermoeidheid sloeg toe en na het best verteerbare Reign Over Me probeerde ik toch een uiltje te knappen. Toen we na 5 uur vliegen op LAX landen, waren we immers al 24 uur onderweg! Waarop ik dus al drie films gezien had…

Meer dan 9000 kilometer ver was ik intussen gevlogen – aan een gemiddeld tempo van 900-1000 km/uur, voor wie dat interesseert.

Wanneer we eindelijk in bed liggen, in een gezellig youth hostel in Los Angeles (Orbit, op de kruising van Hayworth en Melrose), zijn we al zo’n 28 uur op, dus onze nachtrust doet deugd. Maar we worden allemaal al erg vroeg wakker en besluiten meteen een ritje te maken naar de Hollywood Hills. Het is aangenaam warm, maar de zon is nog niet te zien. L.A. is vuil en groot en weinig uitnodigend, op het eerste zicht. We volgen de Santa Monica Freeway – waar het dag en nacht enorm druk is – tot in Hollywood en rijden daar zo dicht mogelijk bij de Hollywoodletters. Je kan er een wandeling naartoe volgen, maar die is zo’n 4 mijl en we hebben nog niets ontbeten. We maken dus maar een ritje door Mulholland Drive, waar best imposante huizen staan. We rijden ook door Beverly Hills, waar de ene villa naast de andere staat. In tegenstelling tot wat je misschien zou denken, wonen hier geen filmsterren. Dit zijn wel sjieke huizen, maar het zijn niet de gigantische villa’s waar we Richard Gere of Jennifer Aniston in zien wonen. Opvallend is ook dat al deze grote huizen wel op erg kleine stukjes land staan en dus allemaal vrij dicht op elkaar gebouwd staan.

Na het heerlijke ontbijt (bacon and eggs!) trekken we naar Downtown L.A., waar het al een flink stuk gezelliger is. Intussen is het ook al erg warm. Gelukkig staat er een fijne wind en kun je vaak genoeg in de schaduw lopen. We houden eerst halt bij Union Station. Dit authentieke treinstation ademt helemaal de sfeer van de jaren ’40 uit. Het door palmbomen omgeven witte gebouw doet tegelijk exotisch als Hollywoodiaans aan. In de reusachtige wachtzaal kun je neerploffen in zware lederen zetels. Op het binnenpleintje nog meer exotisch groen en een pittoreske fontein.

We lunchen in Chinatown waar een Chinese ober ons vraagt of we ‘Bottewotte’ willen. Je vraagt inderdaad beter ‘a bottle of water’ want het kraantjeswater smaakt smerig. In dit deel van L.A. wonen enkel Chinezen en opvallend genoeg spreken die zeer slecht of helemaal geen Engels. Mijn gelukskoekje verkondigt een grote waarheid: ‘you are a true friend’…

We vervolgen onze toch door Downtown tot we aan een hek komen. Hierachter bevindt zich ‘the Cathedral of Our Lady of the Angels’. Geen bestofte ouwe kerk, maar een nieuw hedendaags, mysterieus bouwwerk. Een geometrische uitdaging van elf verdiepingen hoog (de op 2 na grootste kathedraal ter wereld), maar vooral een baken van rust en ruimte in de heel drukke en luidruchtige stad. Hier blijven we even hangen. Rondom de kathedraal liggen pleintjes en tuintjes, binnenin is het koel, ruim, stil en in tegenstelling tot de klassieke kathedraal, licht. Wat een adembenemend alternatieve kerk. De biechtstoel is zelfs een designjuweeltje. Er is weinig volk, maar de kerk kan plaats bieden aan 3000 mensen.

hollywood.jpg lady.jpg(klik)

Genoeg bezonnen, tijd voor glamour. We wandelen op Hollywood blv. en Sunset blv., waar zich ook het Kodak Theatre bevindt, waar de Oscars worden uitgereikt. Ook de Walk of Fame ligt in die buurt. Beroemdheden lopen we niet tegen het lijf, maar het is hier wel aangenaam druk en we blijven nog wat rondhangen in het gezellige Hollywood & Higland Centre. Ook voor het eten gaan we commercieel: Disney’s Soda Fountain & Studio Store. Het menu lijkt betoverend, nu we nog maar pas in de VS zijn. Alle gerechten en dan vooral de desserts zien er overheerlijk uit. Het ijsje dat ik na het eten bestel, is reusachtig. En bevat ook snoep, vreemd genoeg.

Na deze overdadige dag zijn we allemaal uitgeput. Tot morgen!


Acties

Information

5 responses

11 07 2007
gerda

zelfs in qwerty, blijf ons op de hoogte houden! Fijn!

12 07 2007
nel

Wat is de wereld toch klein geworden! Zo ver weg en al nieuws uit de eerste hand, heel leuk, zo kunnen we allen een beetje meereizen!

12 07 2007
Anja

Inderdaad was is vakantie toch heerlijk, ook al verblijf ik nog enige tijd in ons Belgenland. Maar eindelijk eens tijd voor de écht leuke dingen. Je blog nog eens doorgenomen, heerlijk, je ‘deadlines’ artikel is momenteel mijn favoriet, en dit omdat ik nog véél erger ben! Kijk al uit naar nog meer USA nieuws, er is zo iets spannend aan …

13 07 2007
Mvk

Sven, qwerty wordt azerty via configuratiescherm, landinstellingen, standaard: België . Dan moet je wel blind typen natuurlijk. Ik zeg (bijna) niets over de tegenwoordige tijd van het woord ondermijnen. Veel lol in Amerika.

13 07 2007
SveN

weet ik, maar ik werk elke keer op een andere pc

en idd dan moet je blind typen

Geef een reactie

