Macha’s

6 08 2007

ladies.jpg

In de bioscopen van de Kinepolisgroep draait al een eeuwigheid een reclamespotje waarin de Ladies@The Movies-actie wordt gepromoot. Dit is een filmvoorstelling waarop enkel vrouwen welkom zijn. Het spotje irriteert me. Mateloos. Ik wil het nooit en nooit meer zien of horen.

Wat is er zo vreselijk aan?

Er zit om te beginnen te veel Engels in. Om cool te doen. Onuitstaanbaar. ‘Geen misters, enkel sisters!’ Braaaaaak. ‘No misters, only sisters’ had nog beter geklonken. Maar hier is het uitgangspunt dat ‘misters’ en ‘sisters’ deel uitmaken van onze dagelijkse woordenschat. En dat is natuurlijk niet zo. Hetzelfde doet zich tegenwoordig overigens maar al te vaak voor met het woord ‘kids’. Terwijl er echt wel niets verkeerd is met het woord ‘kinderen’. Dit terzijde. Nee, misters en sisters dat rijmt en dus moeten we maar mee in die idiotie. Want dat bekt zo lekker. Nochtans verhoudt het woord ‘misters’ zich tegenover ‘sisters’ als pakweg ‘banaan’ tegenover ‘wijn’. De persoon die deze tekst geschreven heeft, is een stomme lul.

De dames krijgen ook allemaal een ‘goody bag’. Tja, ‘verrassingspakket’ legt de lat meteen zo hoog, natuurlijk. Terwijl ‘goody bag’ toch zo’n beetje als ‘doggie bag’ klinkt en je dus niet teleurgesteld bent als er enkel een rolletje muntjes, een oude Flair en een handvol cadeaubonnen en reclamefolders met parfumstaaltjes blijken in te zitten.

En dan is er de toon van dit filmpje. Samenzweerderig. Vrouwelijk stoer. Met zo’n beat er onder om huismoeders en veertigplussers af te schrikken. Machisma op maat van de Libellelezeres. Bespottelijk eigenlijk.

Dit om de onderliggende boodschap te benadrukken: Kinepolis meent blijkbaar voor de doorbraak van een nieuw vrouwenrecht gezorgd te hebben: het met vriendinnen naar de cinema gaan. Er wordt nog net niet vermeld dat u de keukenschort mag thuislaten.  Tjongejonge, dames, misschien krijgt u zelfs toestemming van uw echtgenoot of vriend en hoeft u na de afwas niet stiekem door het keukenraam te glippen! En dan nog zo’n goody-bag erbij! Nounou, wat een verwennerij. En dat voor maar 9 euro! Vrijheid kost tegenwoordig geen geld meer.

Nee, ik walg van dit spotje en helaas word ik er elk bioscoopbezoek mee geconfronteerd. Ik kijk weg en tracht mijn bewustzijn even te verliezen. Bij de ‘misters en sisters’-zin ram ik mijn vingers zelfs zo diep mogelijk in mijn oren, wat de mensen rondom mij er ook mogen van denken. Of ik ga heel hard tegen mijn gezelschap praten om het maar niet te horen. Ik zou me afvragen wie zulke belachelijke promotie bedenkt, maar ik weet intussen welk soort volk het is, de reclamebedenkers.

Ik vraag me hier bij aansluitend maar meteen af of dit gedoe eigenlijk wel succes heeft. Moet u, dames, per se zo’n initiatief voorgeschoteld krijgen om met de vriendinnen naar de bioscoop te trekken? Bovendien zou de keuze van de film u doorgaans moeten beledigen. Onnozele komedies met Drew Barrymore of inhoudloze fun met de Hunk van de Maand. Das Leben der Anderen of Zodiac zou wel eens een beroep op uw hersenen kunnen doen.

U moet het natuurlijk zelf weten, dames. Ik kan het mis hebben. Weetikveel hoeveel kip er in een vrouw zit? Kakelen en in toom blijven, is misschien net leuk? Lees hier maar eens een ooggetuigenverslag en u krijgt een heel andere indruk.


Acties

Informatie

12 responses

6 08 2007
Big_Apple

Nog niet gezien, maar ik kan me de frustratie en tandengeknars voorstellen. Heel seksistisch ook want zo’n spotjes beklemtonen maar eens opnieuw dat vrouwen een andere behandeling zouden behoeven dan mannen. Alsof ze zelf niet in staat zijn voor zichzelf te denken en het idee te krijgen “hé, ik zou wel eens met een VRIENDIN naar de film kunnen gaan!”. Over reclame in bioscopen zou ik 20 blogposts vol frustratie kunnen schrijven.

7 08 2007
Menck

Ik krijg acute maagkrampen en de kouwe kak van ouders die ‘kids’ voor ‘kinderen’ prefereren. Ik vraag me af of dergelijke mensen zich dan ‘hipper’ voelen of zo. Wat er ook van zij: het is vreselijk belachelijk én uitermate ergerlijk.
Wat die reclame betreft: ach, reclame.

7 08 2007
gerda

Ik sta versteld: gelukkig nog iemand die gruwt van het woord “kids”..! Ik was al bang dat het gemeengoed aan het worden was…

(Menck: je moet dat eens écht doen: midden in een gesprek en dan ineens “ahhhrrggg” alsof je ineens vreselijke pijn hebt, dan weer heel gewoon doen, en dan vragen ze oei wat scheelt er en dan zeg je, niks; ik was even getroffen door je woordgebruik… :-)

en @ sven: geweldig artikel, dood aan alle flair trutten en de reclamemakers die dit bedenken (maar ja, wat wil je, dit zijn 24 jarige “jongetjes” die denken dat de “nieuwe vrouw” op deze manier wil aangepakt worden (helaas echter, ze hebben het zo slecht niet gezien, want ze bestaan, de nieuwe “feministen”, die zeggen: “in een bloot-blad staan isis ook een vorm van feminisme”
aaaarrgggghhhh (hevige pijn…)

Weg met vrouwen en mannen, leve de mensen! (ik moet hier dringend eens over schrijven voor ik weer verkeerd begrepen word)

7 08 2007
blanche

Een eigenaardige vaststelling dat je op bepaalde woorden inderdaad fysisch kan reageren.
Bij mij zijn het “hoi” “btw” “dagdagelijks” en “klopt” die allergische reacties opwekken. Alleen al deze woorden schrijven….brrrr , wespensteken zijn het.
Gelukkig blijft mijn allergie beperkt tot de uitdrukkingen zelf en breidt ze niet uit naar de mensen die deze onwoorden gebruiken.

7 08 2007
Boris

Filip De Winter zegt vaak: “alsdusdanig” bweeeerk.

7 08 2007
Menck

Hoi Blanche,
Ik gebruik dagdagelijks het woord ‘klopt’.
Btw: vooral in reacties.
:-)

7 08 2007
Margot

@SveN: je hebt 100% gelijk, behalve over de komedies met Drew Barrymore, die zijn altijd geweldig! (met ‘The Wedding Singer’ op kop)

@Blanche: zelfde gevoel over het woord ‘dagdagelijks’: je zegt toch ook niet ‘weekwekelijks’ of ‘jaarjaarlijks’?! Vreselijk!!

7 08 2007
drew barrymore

hoi,
btw even vermelden dat het klopt dat ik als dusdanig dagdagelijks deze blog lees, met name de artikels over de kids…

7 08 2007
financial manager

Ik MOET elke dag het woord btw gebruiken…

7 08 2007
tothepoint

We wijken af….

9 08 2007
Boris

Vandaag in het Nieuwsblad, vierde pagina linksboven; een artikel over een Mp3-rammelaar voor kids. HELP

21 10 2007
Caroline

Tijdens het filmfestival heb ik deze spot ook gezien, voor het eerst want ik ga niet zo veel naar de Kinepolis. Ik vind je beschrijving treffend en erg grappig. Ik vroeg me eigenlijk af waarom ik dit clipje zo ergerlijk vond. jij verwoordt het prima!

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s




%d bloggers liken dit: