Domme, idiote leerkrachten!

7 08 2007

mieke.jpg

Tot zover mijn voornemen om twee maand lang niet over het onderwijs te reppen. Maar de dragonder heeft gesproken en een reactie kan niet uitblijven.

Mieke Van Hecke, directeur-generaal van het Katholiek Onderwijs, hoopt dat er meer studenten uit het aso aan de leerkrachtenopleiding zouden beginnen, want al die tso-ers halen het niveau naar beneden. Weinig subtiel samengevat, maar dat is wel haar essentie.

Nu, ik geef niet langer les in het katholiek onderwijs – een bevrijding – maar kan dit evengoed een niet ter zake doende uitspraak vinden, en me zelfs beledigd voelen. Weet deze vrouw wel waarover ze het heeft? In mijn ervaring heeft het niveau van opleiding van een collega nog nooit een rol gespeeld in de kwaliteit van zijn of haar lesgeven. Meer zelfs, van je collega’s weet of merk je meestal zelfs niet welke opleiding ze gehad hebben. Nu wil ik niet gezegd hebben dat er in het onderwijs geen mensen rondlopen die wel wat aan hun algemene ontwikkeling mogen doen (ik herinner me opnieuw de collega die kwam vragen of een kip tanden heeft). Maar Van Hecke zou zich misschien beter ongerust maken over andere verschillen. Een leerkracht die nooit een krant openslaat, vind ik een grotere reden tot ongerustheid dan zijn of haar middelbare school-diploma. Net zoals het feit dat er nog alarmerend weinig leerkrachten van allochtone afkomst zijn – al zal dat in het katholiek onderwijs weliswaar geen issue zijn. Maar Van Hecke’s uitspraken zijn dus grof en veralgemend. Eens je aan de slag gaat als leerkracht, maakt je opleiding niet zoveel meer uit, zeker niet aangezien je de laatste drie jaar allemaal met dezelfde criteria bent beoordeeld, in de leerkrachtenopleiding. Dan verwacht je wel van een goeie leerkracht dat hij zich af en toe eens bijschoolt. Dat hij wel eens een museum bezoekt of concert bijwoont. Dat hij op een of andere, zelfs minimale manier bezig is met essentiële maatschappelijke problemen. Dat hij fatsoenlijk Nederlands spreekt en niet in de taal van Thuis lesgeeft (‘Ebde gij uwuiswerk gemaakt?’).

Als Van Hecke bezorgd is om de kwaliteit van het onderwijs – terecht overigens, kwaliteitscontrole moet er zijn en dat is ook haar taak – moet ze de leerkrachtenopleidingen aanpakken. De meeste van mijn collega’s hebben geen goeie herinneringen aan die tijd, omdat ze in een keurslijf gedwongen werden en als kinderen behandeld werden. Dat was helemaal niet zo op de KHB (voormalig Sint-Thomas, nu zoals alles EHSAL), waar ik me vier jaar rot heb geamuseerd. Maar ik kreeg vorige week nog van een pas afgestudeerde leerkracht te horen dat ze in haar opleiding (op deze school) de Bijbel helemaal moest lezen! Wat kan daar in godsnaam (pun intended) de zin van zijn? Zo zijn er nog wel meer archaïsche toestanden. Dat Van Hecke daar maar eens haar loep op richt en de nodige veranderingen aanbrengt. Het loopt al fout in het proces, dus doe daar iets aan en bekijk dan de kwaliteit van het product.

Acties

Information

5 responses

7 08 2007
gerda

En Vandenbroucke dan maar ijveren om meer mensen in het TSO te krijgen…

8 08 2007
hermanb

‘Heeft een kip tanden?’ is anders wel een schitterende vraag. Wist je dat een kip met witte oorlelletjes meestal witte eieren legt en één met roze lellen bruine?

Overigens hebben sommige kippen wél tanden:
http://www.gezondheid.be/index.cfm?fuseaction=art&art_id=1616

8 08 2007
gerda

Ik ken anders ook nog wel een paar kippen met tanden… inderdaad

9 08 2007
Steve

Even advocaat van de Duivel spelen: moet je dan geen kennis van de Bijbel hebben om les te geven in een Katholieke School?

9 08 2007
SveN

Ik heb ook een katholieke opleiding gehad. Bijbelkennis was daar een onderdeel van het vak Godsdienst. Maar dat werd op een creatieve, uitdagende en kritische manier aangepakt. De Bijbel gewoon lezen en zelfs stukken uit het hoofd leren, lijkt me volkomen zinloos en leert jou als leerkracht (in opleiding) noch je leerlingen iets. Het is toch niet te bevatten in dat opleidingen zoals op KHBO Brugge nog steeds halve nonnen en paters worden gevormd! Dat je als student lerarenopleiding dingen moet doen waarvan je de zin niet inziet. …
De discussie is wellicht complexer, maar de essentie is toch dat er iets scheelt aan de modernisering van de opleidingen.

Geef een reactie

