Kindertaal

11 09 2007

Drie kinderen zitten aan een tafel te praten in de klas. 

Kind 1: Stel je voor dat je zou moeten blijven dubbelen!
Kind 2: Blijven dubbelen is erg.
Kind 3: Ik ga nooit moeten blijven dubbelen.

Ik (leerkracht die niets met het gesprek te maken heeft): Zeg, jongens, eigenlijk klopt dat niet wat jullie zeggen. Ofwel ben je ‘blijven zitten’ ofwel ‘dubbel’ je. Maar je kan niet ‘blijven dubbelen’, want dan gebruik je twee uitdrukkingen door elkaar!

Kind 2: Grrrrrrr! Sven, stop met uwen commentaar!!!
Kind 1: Gij dommerik! Ik zeg ‘blijven dubbelen’ en daarmee gedaan!
Kind 3: Dat is kindertaal! Daar weet gij niks van!
Kind 1: Wij zeggen wat we willen!

Leerkracht druipt af…


Acties

Information

12 responses

11 09 2007
Big_Apple

En zeggen dat “dubbelen” ook geen standaardtaal is. Alleen “blijven zitten”, “doubleren” en “het jaar overdoen” zijn dat wel ;).

11 09 2007
Van Dale

U hebt gezocht op dubbelen:

RESULTAAT (maximaal 20 woorden)

dub·be·len1 (onov.ww.)
1 [sport] een dubbelspel spelen

dub·be·len2 (ov.ww.)
1 [Belg.] doubleren, blijven zitten, een jaar overdoen
2 een beschermende laag of bekleding aanbrengen op (een schip)
3 (een beschadigde prent of tekening) op een nieuwe papieren onderlaag plakken
4 [sport] op een ronde achterstand zetten => lappen

12 09 2007
nel

Sven, je weet dat ik een voorstander ben van ‘vrije opvoeding’ (tot wat dat heeft geleid weet je maar al te goed “zucht”). Maar soms is het tijd voor een goeie ouderwetse straf, leer ze mores die vlegels! Of ze groeien boven je kop! 100 X “Sven is geen dommerik!” Geloof me, de ouders zullen je dankbaar zijn…

12 09 2007
Daniel

Tja, de jeugd van tegenwoordig…dan probeert een mens een pleonasme uit te leggen, stank voor dank.

12 09 2007
Menck

Als je drie opeenvolgende jaren blijft zitten in eenzelfde jaar, is dat dan niet blijven dubbelen? ;-)

12 09 2007
blanche

neen Menck , dat is trippelen , alhoewel je dan wel blijft dubbelen

13 09 2007
M-go

Hoe het zou moeten:

Kind 1: Stel je voor dat je zou moeten blijven dubbelen!
Kind 2: Blijven dubbelen is erg.
Kind 3: Ik ga nooit moeten blijven dubbelen.

Sven (leerkracht die niets met het gesprek te maken heeft): Zeg, jongens, eigenlijk klopt dat niet wat jullie zeggen. Ofwel ben je ‘blijven zitten’ ofwel ‘dubbel’ je. Maar je kan niet ‘blijven dubbelen’, want dan gebruik je twee uitdrukkingen door elkaar!

Kind 2: Oja, meester, je hebt gelijk. Ik verontschuldig mij voor mijn foutief taalgebruik!
Kind 1: Gij slimmerik! Ik zeg ’blijven dubbelen’ en dat is fout.
Kind 3: Ik zou zeggen: dat is kindertaal, maar we zijn hier om te leren en als het fout is dan moet je ons corrigeren. Dankuwel meester.
Kind 1: We zullen het nooit meer doen!

Leerkracht lopt goedkeurend door…

15 09 2007
Big_Apple

1 [Belg.] doubleren, blijven zitten, een jaar overdoen

Inderdaad mr. Vandale: dubbelen is Belgisch Nederlands en dus geen standaardtaal. U bevat toch ook woorden zoals congé? U bevat eigenlijk zowat alle woorden die we gebruiken nietwaar, of ze nu standaardtaal zijn of niet?

25 09 2007
Boris

Ik zal u laten tonen wat ik wil bedoelen.
“blijven dubbelen” is geen pleonasme maar een contaminatie.
Tot Daaag.

27 09 2007
Wouter Vangelwe

“De leerkracht druipt af…” Daar sta ik als ouder dus versteld van. Een fout wordt dankzij misplaatste arrogantie gehonoreerd. Wat hebben die kinderen daar nu aan??? Ik volg Nel helemaa l: laat ze het maar een paar tientallen keren correct noteren…ze zullen het (misschien) nooit meer vergeten en zich op zijn minst bewust zijn dat hun taalgebruik foutief is.
Sorry, Sven, leuke blog daar niet van maar ik hoop dat de onderwijzers en leraars van mijn kinderen niet als jij reageren.

27 09 2007
Ria

Euh Wouter:

Freinetschool, zegt je dat iets?

Sven’s schrijfstijl en ironie?

Allemaal niet zo ernstig nemen, als je Sven al een tijdje volgt op deze blog, kan je alleen maar vaststellen dat hij een zeer correct, geliefd en betrokken leerkracht is. En ook streng kan zijn! Ik zou niet liever hebben, indien ik kinderen had, ze zo’n grappige “wijze” onderwijzer zouden hebben die daarbij nog met beide (grote) voeten in de wijde wereld staat! (Ja, hij is toevallig mijn neefje, daarom dat ik het zéker weet want ik ken hem goed!)

En misschien moeten ouders zelf hun kinderen wat meer “opvoeden”, want dit heeft volgens mij meer met elementaire beleefdheid te maken, wat toch nog altijd thuis geleerd (zou moeten) worden. Niet?!

27 09 2007
Sven

Wat een schooldag. Vandaag ben ik eerst uitgescholden en daarna heb ik een pak slaag van mijn leerlingen gehad. Tijdens de wiskundeles kreeg ik gelukkig maar twee boeken naar mijn hoofd. ’s Middags werd mijn brooddoos weggenomen door een leerling die ik proberen straffen had. Mijn boekentas werd door het raam gekieperd. Tijdens de projectwerking waren er gelukkig twee leerlingen die opgelet hebben. Eéntje heeft zelfs iets willen noteren, maar wel pas nadat ik daar om gesmeekt had. Toen de dag bijna om was heb ik nog even vriendelijk aan de leerlingen gevraagd of ze alsjeblieft hun huiswerk wilden maken.

Nee, serieus:
Beste Wouter, mijn lieve tante heeft me hierboven al flink en degelijk verdedigd. Uiteraard moet een blogstukje prettig leesbaar zijn en dus moet de schrijfstijl ten dienste staan van de inhoud. M.a.w de uitspraken van de kinderen zijn interpretaties en zelfs lichte overdrijvingen omdat een nuchtere weergave van het gesprek simpelweg maar saai leesvoer zou zijn. Als ik dus ‘afdruip’ wil dat eigenlijk zeggen dat ik daar de lijn trek: enerzijds betekent dat in zekere zin ‘opgeven’ want ik doe geen verdere poging om deze kinderen hun fouten te laten inzien of hun gedrag af te keuren. Ik ben geen preker of moraalridder en ken echt wel betere manieren om met leerlingen te communiceren dan met het vingertje te zwaaien. Bovendien is de boodschap, hoe bruut gebracht ook, wel duidelijk: deze kinderen willen niet dat ik me bemoei en ik vind dat ze daar recht toe hebben. Dat klinkt misschien onrustwekend, maar ik ken mijn leerlingen en ze hebben hun respect en zelfs aanhankelijkheid al zo vaak op andere manieren getoond dat ik deze uitval echt niet ga opblazen. Bovendien ben ik er zeker van dat ik wel degelijk iets zal gezegd hebben (ik heb graag het laatste woord), maar als ik ook dat aan dit stukje zou toevoegen, kreeg je wellicht een heel kleurloos stukje.
Maar er is ook een anderzijds: leerlingen hebben een grote mond en zijn brutaal. Dat wordt niet toegestaan. Maar alles op zijn tijd. Wat voor reactie van mij ook zou op dit moment niets uitgemaakt hebben, zelfs de zaak alleen maar erger maken. Nadien kunnen we in onze wrevelronde nog eens terugkomen op de zaak, hoewel ze mij daarvoor iets te futiel lijkt. Verder communiceren wij op school erg open. Ik zal in een individueel gesprek met één van de kinderen zeker kwijt kunnen dat ik haar of zijn directheid of zelfs onbeleefdheid niet waardeer en dat kind zal daar dan veel meer voor openstaan en dat veel ernstiger nemen.
Daarnaast maakt Ria nog een punt: ik ben als leerkracht wel een opvoeder, maar niet de enige opvoeder van dat kind. Uiteindelijk kan ik dat kind niet gaan heropvoeden en is het een taak van de ouders om zoon of dochter maar te berispen. Want dat kind zal ook buiten de school zo reageren op volwassenen, waaronder zelfs de eigen ouders. En dan is mijn zeggenschap van geen belang.

Ook de commentaar van Nel was lichtjes ironisch en relativerend bedoeld. Meent u misschien echt dat ik deze kinderen een schrijfstraf moet geven voor hun foute taalgebruik??? Wat een onzin. Nee, enkele dagen later volgt er een tekstbespreking (aan de hand van zelfgeschreven teksten). Daar treffen we weer zo’n contaminatie aan en dan krijg je levend leren: ik verwijs immers onmiddellijk naar het voorval van enkele dagen eerder en kan ‘blijven dubbelen’ aanhalen als gelijkaardig voorbeeld. En reken maar dat de lieverdjes dan wel snappen wat ik eigenlijk ‘wou bedoelen’ (wat dus ook een contaminatie is).

Ik hoop dus Wouter, dat de ouders van mijn leerlingen niet reageren zoals jij en we dan gewoon samen om alles kunnen lachen in plaats van van een mug een olifant te maken…

Geef een reactie

