Typische leerkrachten (2)

4 10 2007

dscn5188.JPGIk stel me wel eens vragen bij de clichés over leerkrachten. Er bestaat zo’n algemeen beeld over leerkrachten, maar er zijn tegelijk zoveel verschillende soorten lesgevers dat het cliché nooit helemaal klopt. Ook ikzelf ben wel eens ‘een echte meester’, maar ik vind dat ik vooral zo word genoemd door mensen die mij nog nooit aan de slag gezien hebben en dus niet inzien dat ik ook afwijk van het cliché. Ik zou kunnen stellen dat het me niet kan schelen, maar dat is niet zo. Ik wil geen typische leerkracht zijn. En ik ben er ook zeker van dat ik dat momenteel ook niet ben. Niet helemaal. Of toch? Zucht.

Daarbij aansluitend: het maandblad Yeti, een keicool blad voor zesdeklassers, bracht vorige week een artikel over mannen in het onderwijs. Die zijn in de minderheid, zoals we allemaal wel weten, maar dat is niet waar ik het over wil hebben. Het artikel ging gepaard met een fotocollage waarop een meestertypetje werd afgebeeld (zie foto). Een moderne, toffe meester. Met sneakers. En hij ziet er grappig en gezellig uit. Zogezegd. Ik noem hem provinciaals alternatief. Met een colbertje dat ik ook ooit droeg… in 1996. Kortom, de herkenbaarheid is laag.

Toevallig publiceerde het maandblad Klasse een top 20 van voornamen van leraren. Spek naar mijn bek, want ik ben altijd al geboeid door namen en de samenhang met persoonlijkheden of bv. ook beroepen. In Vlaanderen zijn er het meest juffen An, wat niet zo verrassend is. Bij de mannen prijkt meester Mark op één. Ongelooflijk saaie, oninteressante, kleurloze namen die weinig inspirerend werken, vind ik. Opvallend is verder dat in de top 20 van de mannennamen, al mijn mannelijke collega’s opduiken: Frank, Eric, Geert, Tom en Jan (maar geen Sven, dus ergens wijk ik dan toch af van de doorsnee, al is dat puur toeval). Drie namen duiken slechts één keer op, waaronder Micha, die ik toevallig ook ken.

Ook onder de vrouwennamen tref ik enkele collega’s aan, uiteraard. Er is bij ons een Hilde, een Katrien en een Caroline. Dat valt uiteindelijk nog mee, maar vrijwel alle andere namen in de top 20 ben ik al wel eens tegengekomen op vorige scholen. Leuk detail is nog dat er onder leerkrachten opvallend weinig Rudy’s, Eddy’s en Nancy’s te vinden zijn.  Eén van mijn favoriete collega’s heet nochtans Cindy. En Demcy maakt haar naam evenmin waar.

De volledige top:
mannen: Mark, Jan, Luk, Johan, Dirk, Peter, Bart, Jef, Paul, Geert, Patrick, Filip, Erik, Wim, Koen, Tom, Guido, Frank, Kris en Willy.
vrouwen: An, Maria/Mia, Hilde, Els, Katrien, Marleen, Martine, Karin, Kristien, Veerle, Sofie, Katleen, Kristel, Rita, Ingrid, Ilse, Inge, Godelieve, Caroline en Linda.


Acties

Information

7 responses

5 10 2007
gerda

Iemand “The Life and Times of Vivienne Vyle” gezien, gisteren op BBC2?

Ik kan jullie verzekeren dat de meeste cliché’s uit de media wel kloppen.

Helaas.

5 10 2007
tomlievens

Goedemiddag,

De leerkrachten, daar heb ik het ook over gehad vandaag, er loopt er hier bij ons thuis ook eentje rond. Gefeliciteerd met jullie dag.

Vriendelijke groet van de Spaanders voor de Vlaanders.

5 10 2007
M-go

Ik heb hier nu een tijdlang liggen nadenken maar ik kan niet al te veel voornamen noemen van juffen en meesters van wie ik indertijd les heb gehad.
Met een redelijk hoge waarschijnlijkheid is dat te wijten aan het feit dat leerkrachten in mijn jonge tijd bij hun familienaam werden genoemd.

Zo had ik in de school waar jij nu lesgeeft, Sven, volgende mensen die getracht hebben om me 1 en ander bij te brengen:

Meneer De Prez
Heb dit altijd een raar heerschap gevonden. Hij was al wat ouder, gaf les in het tweede leerjaar.
Ik kreeg van hem ooit een klop van zijn ijzeren regel op mijn vingers. De zot.

Mevrouw Uylebroeck
Heel toffe juf, superlief en altijd bereid om te luisteren als je een probleem had. Ik zou haar graag nog eens terugzien eigenlijk.

Mevrouw Vinck
Nogal kwaadaardige juf die altijd boel zocht.
Wie niet deed wat ze eiste moest onder haar bureau gaan zitten.
Ooit trok ze mij bij mijn 2 wangen omhoog, de zotte.

Meneer Vanderspeeten
Een lieve vaderfiguur, heb hem altijd graag gezien.
Ik heb als kind dikwijls aan zijn hand gelopen op de speelplaats, als hij toezicht had.

Meneer Seghers
Hele toffe peer, nog steeds. Hij was in die tijd alternatief, anders dan de anderen.

Dat waren leerkrachten van de school op de Kattestraat.

Later ging ik naar het klooster in Mere, waar al eens een voornaam werd genoemd in de gangen.
Een aantal herinner ik me nog:

Magda
De liefste juf van heel de school. Gaf lichamelijke opvoeding.

Dagmar
Grmbl! Een echte bitch. Gaf godsdienst.
Het stomste, saaiste, onredelijkste, meest valse en degoutante mens dat ik ooit in mijn leven ben tegengekomen.

Gerda
Heel klein rond vrouwke. Lief ook, ook als ze streng was.
Ze probeerde Handelsrekenen te geven maar ze was veel te braaf.

Lieve
Op ’t eerste zicht strenge en kordate madam, heel groot met benen tot aan haar gat. Bij nader inzien soft genoeg om haar te mogen plagen.

Zuster Flora: een non van de heilige lichting. Heel lief mensje, zo zacht als een peche. Ze gaf Muzikaal Engels. Engels maar dan enkel met Engelse liedjes op cassette en nadien ontleding van de songtekst. Super vak!

Verder ken ik geen voornamen meer. Behalve de juffen en meesters van mijn smurf Matthias, want die worden ook met hun voornaam genoemd: Maria, Chris, Ingrid, Tine, Marleen en Dirk.

6 10 2007
delaru

Is het niet logisch dat namen die 25-30-40 jaar terug populair waren nu ook de meest voorkomende namen zijn onder het lerarenkorps ? Eenvoudige kansberekening …
Mark was toen een hele populaire naam, die overal wel veel voorkomt in die demografische groep..dus ook bij “meesters”.
En Sven, ja, soms ben je wel een “echte” meester; wie je kent zal dat beamen, dat wijst ook op je passie voor je vak . Daarnaast beschik je ook over het nodige relativeringsvermogen om nooit te ver te gaan. Kortom, ieder kind of ouder zal zich gelukkig prijzen een betrokken leerkracht als jij te hebben. En “meester” hoeft echt geen scheldwoord te zijn ! Dankzij hen staat ons onderwijs aan de top in de wereld !

7 10 2007
Daniel

De lagere school bij ons in de buurt heeft een beetje overdreven met positieve discriminatie, me dunkt. Van de ongeveer 20 leerkrachten is er welgeteld 1 man…Meester Kris. Voor de rest heelwat Annen en Katies.

8 10 2007
M-go

Bedankt om mijn erreur te corrigeren door er een streep door te trekken.

8 11 2007
Anja

Oef wat ben ik blij dat Juf Anja niet in de top 20 staat, wat alleen maar bevestigt dat ik nog altijd geen gewone juf ben. ‘k Vind mezelf nog steeds een beetje een aparte juf, die bovendien ook nog leuk en héél lief is, voor mijn kleuters wel te verstaan. Waardoor ik sinds ik je ken SveN altijd een beetje gedacht heb dat ik je favoriete (ex)collega was, sta ik dan niet meer als tofste collega of leukste juf in je gsm? Hihi, je moet dat niet al te serieus opnemen, je weet dat ik graag eens weemoedig doe. En daarbij maar best dat er nog steeds leuke en toffe en hippe leerkrachten rondlopen!

Geef een reactie

