Lectuurtip: Craig Thompson

8 10 2007

chunky-rice.jpg

chunky.jpg

Nee, dat is geen boek natuurlijk, maar een schrijver. Of beter nog, een tekenaar die prachtige verhalen schrijft/tekent. De Amerikaan Craig Thompson maakt getekende romans (graphic novels). Eén van zijn bekendste is Blankets (vertaald als Dekens in de Sneeuw), een vuistdikke, ontroerende en meeslepende autobiografische striproman.

Maar uit mijn boekenkast pluk ik nu wel een ander boek van deze inspirerende tekenaar. Good-Bye Chunky Rice. In deze tedere schets van de vriendschap tussen een schildpad en een muis, gaat Chunky de schildpad op zoek. Naar een levenslot, een doel, een reden van bestaan, een thuis, wat dan ook. Dandel de muis mist hem verschrikkelijk maar vindt dat Chunky dit moét doen. Simpel, maar dit verhaal speelt zich af op diverse dimensies. Alle personages kampen met (vaak pijnlijke) herinneringen en Thompson maakt die voelbaar in één simpel tekeningetje. Chunky is een ongelooflijk aandoenlijk personage, maar ook de andere figuren in deze strip hebben allemaal iets meelijwekkends. Toch is dit geen deprimerende strip. Op evenveel momenten is dit een vrolijk, grappig verhaal, waarin Thompson in eenvoudige tekeningen complexe emoties weet weer te geven. Uiteindelijk ga je zelfs trager lezen in de hoop dat dit wonderbaarlijke verhaal maar niet aan een einde komt.

chunky2.jpg

blankets_01.jpg

Acties

Information

3 responses

18 10 2007
osahi

Blankets heeft me destijds werkelijk van mijn sokken geblazen. Ik huil normaal gezien enkel bij films, maar bij deze strip heb ik ook een traantje gelaten.

Het is zo jammer dat Goodbye Chunky Rice niet meer te krijgen is. Ik wacht vol smart naar een heruitgave…

18 10 2007
Sven

Hoezo? Ik heb hem net gekocht hoor!

19 10 2007
osahi

Wel, ik lees net dat ie zopas heruitgegeven is! Feest!

Geef een reactie

