Ik heb gelijk. Altijd.

15 10 2007

In de loop der jaren heb ik geleerd dat ik niet altijd gelijk heb. Ik geef dat in vele gevallen dan ook zonder problemen toe. En ik tracht niet al te fanatiek dingen te verkondigen waarvan ik niet 100% zeker ben. Al lukt dat niet altijd. Ik ben sowieso al dominant aanwezig.

fiets.jpgFrustrerend is wanneer je gelijk hebt, maar het niet kunt zeggen of aantonen. Zo stak ik vandaag per fiets een drukke weg over langs een – hoe kan het ook anders – oversteekplaats voor fietsers, duidelijk aangegeven met een rode baan. In de verte zag ik een auto aankomen, waarvan ik wel veronderstelde dat hij zou vertragen wanneer hij merkte dat ik wou oversteken. Toch bleef hij zonder vertragen mijn richting uitkomen, maar als fietser moet je sterk in je schoenen staan en dus stak ik toch maar over. Zoals verwacht vertraagde hij dan toch, hoewel duidelijk was dat hij dat eigenlijk niet wou. De chauffeur stak zijn hoofd uit het raampje en riep: ‘Dit is een zebrapad, geen fietspad!’. Toen reed hij door. Ik was even verbouwereerd. Ik bevond me wel degelijk op een oversteekplaats voor fietsers, die zelfs overging in een echt fietspad. De idioot achter het stuur had het volkomen mis. Ik had gelijk. Dat wou ik zo graag kwijt aan die man dat ik even overwoog per fiets de achtervolging in te zetten. Gefrustreerd zette ik mijn weg verder.

boombal-1.jpgOp school werd er over het ‘boombal’ gepraat, een evenement dat mij niets zegt, maar dat is de kwestie niet. Toen ik het woord ‘boombal’ uitsprak, moest één van mijn collega’s heel hard lachen. Uitlachen, zo vond ik, gepikeerd. Zij was er namelijk van overtuigd dat het je dit op z’n Engels uitspreekt, als ‘boembal’. Ook mijn directeur schaarde zich achter deze Engelse uitspraak en daar stond ik dan met mijn bomen. Terwijl ik dit concept als minstens drie jaar zo noem. Ik begon te twijfelen. Ik leerde het begrip kennen van oud-collega Liesbeth, een folk-adept die zich toch niet in deze bewoording zou kunnen vergissen?

Thuis zocht ik het meteen op. Natuurlijk is het boombal. Op zijn Vlaams dus. Wat zou zo’n typisch folkloregedoe nu een Engelse naam hebben? Weer had ik gelijk. En weer had ik niet de kans te repliceren. Dju toch. Pech voor mijn collega’s. Mijn overtuiging kan nu een hele nacht rijpen zodat ik mijn gelijk morgen met des te meer arrogantie in hun gezicht kan zwieren. Laat ze maar lachen.

Acties

Information

9 responses

15 10 2007
V.

Ik weet uit persoonlijk ervaring dat Sven graag gelijk heeft maar dat – oei, moeilijk toegeven – hij ook vaak gelijk heeft! Niet dat ik je zomaar ga geloven, Sven, maar ik kan intussen uit je reactie opmaken hoezeer je overtuigd bent van je gelijk.
In deze twee gevallen kan ik je frustratie ook duidelijk begrijpen!

15 10 2007
johan

Sven, je bent dringend toe aan een opleiding/cursus wegcode. Die betweterige chauffeur zat er misschien volkomen naast voor wat betreft zijn interpretatie ivm. een zebrapad, maar ook jij bent in de fout gegaan door te veronderstellen dat je op “een oversteekplaats voor fietsers” voorrang hebt. Die voorrang geldt enkel en alleen voor voetgangers die de weg oversteken op een “oversteekplaats voor voetgangers”, niet voor fietsers die “een oversteekplaats voor fietsers” gebruiken.
Een rode strook op de openbare weg is geen fietspad, maar een suggestiestrook voor fietsers en mag ook gebruikt worden door andere bestuurders dan fietsers.

15 10 2007
Sven

Goed dat je dat verduidelijkt, maar ik heb niet beweerd dat ik voorrang moest krijgen, ik ging uit van de hoffelijkheid van de chauffeurs. Daarom stel ik ook dat je als fietser sterk in je schoenen moet staan, als je altijd moet wachten tot er geen verkeer is, raak je NOOIT over.
En hoezo mag die rode strook ook door andere bestuurders gebruikt worden?? Door wie dan? Bussen, auto’s, …?

16 10 2007
Daniel

Ik kan Sven heel goed begrijpen. Ik spreek me niet uit over de wegcode in dit geval. Sven heeft een punt als hij uitgaat van de hoffelijkheid van chauffeurs. Ik heb zelf de indruk dat die hoffelijkheid aan het verwateren is. Vorige week nog: een ‘boer’ van een boer met een soort monster jam die mij geen voorrang wou verlenen als mountainbiker. Op dergelijke momenten krijg ik schoon genoeg van de mensheid…

16 10 2007
Da Dame

Sorry maar van die anekdote van het fietspad viel ik bijna van men stoel van het lachen… hoe dom kan een chauffeur zijn hé!

Er gaat nix boven gelijk hebben;..alleen jammer dat velen het niet willen inzien!

16 10 2007
Jo

Vooral de witte strapen zijn dus belangrijk om een fietspad aan te duiden…

http://www.uitweg.be/nummer-32/uitweg32_05b_eengevalapart.html

17 10 2007
M-go

Die roodgeverfde stroken zijn inderdaad SUGGESTIESTROKEN, die suggereren de plaats waar mogelijke fietsers zich bevinden als ze op het wegdek rijden.
Die stroken mogen ook gebruikt worden door andere weggebruikers, zoals bussen of auto’s, jawel. Het is niet verboden erover te rijden, vandaar dat het ook maar “suggestie”stroken zijn en geen “fietspaden”, waar énkel en alleen fietsers (en brommerkes tot 25/u dacht ik) gebruik van mogen maken.

Als ik me niet vergis zijn die witte -fietsoversteek-strepen die de ene kant van de weg met de overkant verbindt ook enkel een suggestieve aanduiding dat op die plaats mogelijk fietsers de baan zouden kunnen oversteken. Ik geloof niet dat chauffeurs daar verplicht moeten stoppen om een fietser door te laten.

Enfin, het gaat niet echt om wie er gelijk heeft, het gaar erom dat de hoffelijkheid der weggebruikers zeer te wensen over laat.
Daarin heb je overschot van gelijk SveN. Vele automobilisten zijn heel egocentrisch als het op hoffelijkheid op de weg aankomt. Ze wanen zich heer en meester in hun rijdende eilandvierwieler en ze rijden van A naar B op een manier die enkel voor hen op dat moment het interssantste, snelste, kortste, … is.
Volgens mij zegt iemands gedrag op de weg heel veel over de persoon zelf, maar dat is weer een andere kwestie.

Nee SveN, wind je er maar niet al te veel in op want uiteindelijk kan je anderen hun gedrag niet veranderen. Je zal het moeten nemen zoals het is, er zijn nu eenmaal heel veel kloothommels op de weg, dat ervaar ik zelf ook iedere dag. Het zal die egoistische onbeleefde hansworsten worst wezen dat jij je ergert aan hun gebrek aan hoffelijkheid.
Jammer maar helaas.

18 10 2007
Veerle

het is weldegelijk boooombal. Het boombal is namelijk ontstaan in de boomstraat in Sint-Amandsberg, tijdens accordeonlessen van Wim Claeys die plaats vonden in een schuur/zaal met een échte boom in. Je hebt gelijk Sven, je hebt gelijk.

6 11 2007
gerda

Om alle verwarring tegen te gaan:

“VAB en fietsersbond willen af van fietssuggestiestrook”

http://www.standaard.be/Artikel/Detail.aspx?artikelid=ST1JGIVD

Geef een reactie

