De Straf van de Madammen

22 10 2007

madammen.jpgHet begrip is al een lange tijd in de mode: ‘straffe madam’. BV’s en Missen slingeren dit compliment tegenwoordig te pas en vooral te onpas in het ijle. Daarbij valt vooral op dat de term ‘toffe madam’ of ‘straffe madam’ meestal wordt gebruikt door vrouwen zelf en dit meestal om het type dame te complimenteren dat iets ‘doet’ of ‘kan’ (B.v. Goedele Liekens) in plaats van gewoon iets te ‘zijn’ (B.v. Tanja Dexters). Waarmee ze zowel in het gevlei trachten te komen van deze madam door haar werk te complimenteren maar tegelijkertijd een steek onder water geven omdat ‘straffe madam’ uitsluit dat je nog een ‘babe’ wordt genoemd.

Nu ja, ze doen maar. Een ergernis wordt het pas als men van dat begrip ook een concept wil maken. De Madammen is namelijk een nieuw programma op Radio 2 (bestaat die nog??) en de spot daarvoor wordt tegenwoordig wel erg vaak op televisie vertoond. En telkens als ik hem zie, vraag ik me weer af welk bejaardenclubje dit concept bedacht heeft.

Eerst en vooral die titel. De Madammen. Niet alleen eens te meer een stap in de richting van de algemene aanvaarding van de tussentaal, maar verder ook gewoon een leeg, idioot begrip. En het concept! We kunnen uit de spot zo wat afleiden wat een ‘madam’ is: “iemand die met beide voeten in het leven staat. Het echte leven”. Het zijn dus geen nonnen, maar ook geen domme blondjes. Geen meisjes en geen wijven. Vrouwen. Of beter gezegd: vrouwmensen. Zo noem ik het soort halve moekes die het gewoon niet in zich hebben een persoonlijkheid te ontwikkelen en bij gebrek aan beter dan maar doen wat de massa doet. Nochtans zou De Madammen een personalityshow zijn. De inhoud van het programma bevestigt mijn vooroordeel echter: gastronomie, wellness, toerisme, huis- en tuin, gezondheid, trends en media, … Kletspraatjes dus.  De Libelle op de radio. Goed, een praatprogramma kan je niet blijven heruitvinden, maar ik vind De Madammen al bij voorbaat gedateerd.

De spot zelf illustreert dat ook. Bekijk hem hier en let op de enscenering van wat Madammen zoal doen. De clichés spatten van het scherm. Die stereotiepe opvoering van wat we als een ‘toffe madam’ moeten aanschouwen. Die banale houding (gekruiste armen, hand onder de kin, …) waarmee deze vrouwen hun zelfstandigheid en stoerheid uitbeelden. De slaapverwekkend vertrouwde mix van onderwerpen. Ilse Van Hoecke, nu al verbannen naar het Radio 2-rijk. Anja Daems, uit een vergeetput gehaald om meteen in een nieuwe gedropt te worden. Zouden zij met hun truttige gedoe ook maar één madam weten aan te spreken om naar hen te luisteren? 

Ik luister nooit naar Radio 2 dus het hoeft mijn zorg niet te zijn. Maar zolang die onnozele spot het scherm bevuilt, trek ik van leer tegen de zoveelste debiliteit.

Acties

Information

20 responses

24 10 2007
Netbevuiler

Sven,
Jammer dat jij een zoveelste blogger bent die alleen maar kan zeuren over hoe het allemaal zou moeten. Vooral van jonge bloggers verwacht je toch iets meer content.
Je haalt hier het niveau van de Madammen waarover je zo graag zeurt, maar die je nog niet hebt gehoord op de radio. Qua geloofwaardigheid scoor je daar alvast niet mee. Ik ben in ieder geval ook geen fan van De Madammen,maar ik heb er al wel naar geluisterd.
Stop met geneut en vertel eens iets. Voeg iets toe. Luister misschien eens naar het programma en geef dan je mening. Het zou in ieder geval gefundeerder zijn. En als blijkt dat je niks te vertellen hebt, stop dan met bloggen. Aub. Er zijn zoveel frisse en goedgeschreven blogs. Waar je iets aan hebt als je t leest …

Ik lees zelden je blog dus het hoeft mijn zorg niet te zijn. Maar zolang die onnozele post het net bevuilen, trek ik van leer tegen de zoveelste debiliteit.

24 10 2007
blanche

Als vijftigjarige madam begrijp ik misschien niet meer zoveel wegens beginnende Alzheimer maar nu dacht ik toch dat het stukje van Sven over het reclamespotje en over de titel ging. Die domme oudjes toch….Voor mij blijft madame ook gewoon frans voor mevrouw en is een madame niet een bepaald type vrouw. Van madammen met ballen gruwel ik helemaal, maar ja “tis den ouderdom”.

24 10 2007
SveN

Anonieme scheldmails, hoe laag! Ik zag me dan ook genoodzaakt een beetje te censureren.
Maar idd mijn ergernis gaat wel degelijk over het spotje en niet over het programma. Wél over het effect van het spotje op de verwachtingen die we krijgen van het programma.

Verder meen ik wel degelijk vaak en goed ‘content’ te leveren, daar ben ik intussen wel al van overtuigd. En mijn geloofwaardigheid blijft stevig overeind. Tussendoor laat ik graag mijn verzuchtingen los want het is MIJN blog. Ik stop dus zeker niet met bloggen want ik heb net heel veel te vertellen. Tegendraadsheid blijft een niet te onderschatte stuwkracht. Ik vind blogs waar met scherp kruit geschoten wordt overigens véél interessanter dan de huis- tuin en keukenblogs. Een blog hoeft echt de wereld niet te veranderen hoor. Als het op netbevuiling aankomt, denk ik dat er nog héél veel andere dingen te vinden zijn…

Laat uw commentaar maar horen, maar dan zal er toch wat meer ‘content’ moeten inzitten.

24 10 2007
gerda

Ik zal hier dan ook nog maar eens komen neuten en met een onnozele reactie het net bevuilen en er een zoveelste debiliteit aan toevoegen. En misschien moet ik wat beter en aandachtiger lezen want ik begrijp er heel wat anders uit dan “Anoniem”.

Anoniem, laat ons het licht zien, geef ons tips van goedgeschreven, frisse blogs waar ik iets aan heb als ik ze lees. En ik nodig je vooral uit om eens op mijn blog te reageren. Alhoewel, die “Anoniemen” zijn moeilijk uit elkaar te houden, misschien deed je dat al.

Oh, wat zou ik graag eens de mailbox zien van Humo’s dwarskijker, (pdw), Tom Nagels, Christophe Vekeman en co.

Maar als ik nu eens het forum van “Het Laatste Nieuws” zou lezen, dan heb ik misschien direct een idee over wat er zoal inzit.

@Blanche: moet jij niet dringend “P@scal” gaan kopen? Het eerste nummer ligt in de winkel, zie ik hier net in het journaal. Gelukkig is het voor vijftigplussers, dus nog niet voor mij. Oef.
:-p
Als dat die jongeren zijn die ons het licht moeten laten zien…

Lieve groetjes van een bijna vijftig jarige verlepte gefrustreerde zagevrouw. En blijf vooral van leer trekken tegen debiliteiten, onze wereld kan er alleen maar mooier op worden!

Sven, lief dat je het bericht van anoniem censureerde en zijn/haar commentaar op “gerdernissen” in dat bericht verwijderde, maar het hoefde niet hoor. ‘t Is waarschijnlijk een “familie-afrekening”.

24 10 2007
blanche

@Gerda
Zit daar dan een gratis leesbrilleke bij? Dan haal ik het meteen op als ik straks mijn hoorapparaat naar het onderhoud breng. Maar eerst bij de tandarts langs voor een aanpassing van mijn nieuw gebit. Wist je trouwens dat de tena lady in de aanbieding is?

Op het multiblog van de VRT heeft Louis Van Dievel het gewaagd om de deelname van Dirk Thieleman aan een dansprogramma te hekelen.
De mannen van het laatste nieuws hebben zich ook daar van hun beste kant getoond. Ze waren wel met 70.
Dergelijke reacties wens ik Sven ook toe. Onnodig te zeggen dat dit een compliment is zeker

24 10 2007
TheO

Een wereld vol hufters, idioten, agressievelingen, zuurpruimen, leeghoofden, holle praatjes, … daar MOETEN we op blijven reageren. Met lezersbrieven. Met blogs. Met toogpraat desnoods. Al helpt het niet, al is het alleen maar om ons eigen gemoed te verlichten. Maar nee, we moeten positief zijn en allemaal Sammen en kritiekgeven is ten strengste verboden!! Alles wat slecht, onnozel, gevaarlijk en onjuist is, moeten we maar laten passeren. Wel, beste Anoniem, u kunt de pot op. Tenslotte doet u eigenlijk net waarvan je Sven beschuldigt (dat je Sven zijn laatste zin kopieert is een duidelijk bewijs!): reageren op dingen die u niet aanstaan en ze afbreken. Alleen doet Sven het met meer stijl, enthousiasme, beleefdheid en zelfs nuancering (echt waar, lees trouwens maar eens veel andere recente artikels waarin toch vaak goeie pogingen zitten om de dingen in een context te plaatsen) dan uzelf.

24 10 2007
peter

Kijk, dat vind ik nu zo plezant aan bloggen! Maar vooral niet censureren, Sven! Tenzij het echt smakeloos is natuurlijk.

Mijn irritatie over deze spot is hier perfect verwoord, ik vind het alleen jammer dat ik dat zelf niet kan. Dus niet zo ‘content’.

Bovendien is Gerda me voor geweest, want toen ik vanmorgen Pascal Vincke op de radio hoorde dacht ik nog: dat moet ik dringend de meisjes van de blog vertellen! Persoonlijk ben ik juist naar de krantenwinkel geweest, maar ik kreeg het niet wegens nog geen vijftig, jammer.

24 10 2007
Menck

Eigenlijk is het zo klaar als pompwater: als dat wat een blog te bieden heeft je niet aanstaat, dan lees je het simpelweg maar niet. Kritiek spuien wordt zodoende een geheel overbodige bezigheid. Ik krijg het onderhand danig op mijn heupen van al die anonieme reageerders die de wijsheid in pacht menen te hebben.
Laat je niet kisten, Sven. En als je al eens een mindere dag hebt, stel ik voor om eens met mij te wisselen van mailbox. Over scheldmails kan ik bij momenten een stevig boompje opzetten…

24 10 2007
blanche

Euh…Sven sta je me even toe dat ik toelicht dat mijn eerste reactie een reactie was op het gecensureerde deel en dat ze dus wel degelijk ergens over ging. Kwestie van te vermijden dat de lezers denken dat madammen van 50 echt niet meer gepast kunnen reageren.

24 10 2007
gerda

Voilà, idem hier, al ben ik dan nog geen vijftig… hihihi

24 10 2007
vrouwenliefhebster

Als Anja Daems haar personality mee in de show gooit, ga ik toch passen. “Radio 2 altijd dicht bij jou” wordt vaak omschreven als ouwbollige zender, maar het is wel de meest beluisterde. De regiobulletins vallen nog mee, maar de ‘wij geven je een goed gevoel vandaag’, nee dankje.

24 10 2007
Sven

@blanche: idd, heb het nadien ook beseft! Sorry, goed dat je het zelf nog even verduidelijkt!

25 10 2007
nel

even rechtzetten: peter is mijn alter ego=nel
Wat was dan dat gecensureerde deel?? Ik ben razend nieuwsgierig!

27 10 2007
Sam

Marge: You know, Homer, it’s really easy to criticize!

Homer: It’s fun too!

16 11 2007
gerda

In de bromberen op radio1 (met vrouwen) zondag jl hadden ze het er ook over, volgens mij hadden ze dit gelezen ;-)

2 04 2009
Wolverine

Ik ben hoegenaamd niet wat je zou noemen “iemand die naar één vaste zender zal luisteren”, maar sinds “dienen brol” (om het zo te zeggen) van “De Madammen” op Radio 2 gekomen is, verzet ik mijn radio steevast op radio 1 of studio Brussel, gedurende de hele voormiddag, en ja ik heb er wel degelijk al eens naar zitten luisteren en ja, ik ben tot de constatie gekomen dat dit het stomste programma is dat de openbare omroep de laatste jaren in de ether heeft gegooid. Alleen maar om te zwijgen over de presentatie. Tegen Ils Van Houcke heb ik op zich niets, eigenlijk is ze zowat de enige van ’t stel die ik afkan. Laat haar dit alleen presenteren en ’t is vele beter. Maar die ander twee: Anja Daems is een trut met, volgens mij, een midlife-crisis. Die daarbij vantijd de bellers nog eens belachelijk maakt, zoals ik gisteren even hoorde bij het verzetten van de radio. En Katrien vandoorn is géén haar beter om de vijf zinnen is ’t over eten, en dan vind ze het ook nog eens nodig om de bellers de hele tijd te onderbreken of haar commentaar er tussen te smijten. Sorry, maar dit is GEEN VERBETERING op Radio 2. En om te quoten met een lezersbrief uit het Nieuwsblad: “iedere zondag houdt ik mijn hart vast omdat we morgen weeral van maandag tot vrijdag GEGIJZELD zullen worden door De MADAMMEN”.

17 04 2009
Wolverine

Ik heb echt een grondige hekel aan dit programma. Als ik die onnozele jingle of Katrien Vandoorne nog één keer over vreten hoor, dan ontplof ik. Gelijk dat ze daar samen met Anja Daems op de foto staat, dan ben ik op die moment even blij dat radio geen beeld heeft.
Mijn zus doet niets anders dan het iedere morgen op diene brol te zetten, en waarom gewoon omdat ze niet kan verdragen dat het Studio Brussel, MNM of desnoods Radio Klara staat. Ik geloof geen moment dat ze daadwerkelijk luistert naar dat “gekakel”. Schaf dit programma alstublieft af.

7 06 2012
aputsiaq

Tjonge , wat ben jij een azijnpisser zeg . afzeiken is altyd zo makkelijk he .

14 06 2012
Domus

en gij loopt blijkbaar een paar jaarkes achter (2009…..2012!). Dat ge’r uwen tijd in steekt om daarop te reageren vind ik ook al niet veel beter….dan het vorige. En nee, ik moet ook niet weten van de “Madamen”.

25 11 2014
Gaby Segers

Hallo , waar ik mij mateloos aan erger is dat wanneer er getelefoneerd wordt,
men het niet nodig vind om zich voor te stellen, direct “met de deur in huis vallen” alsof men dadelijk weet met wie men spreekt (ben telefoniste) en wanneer ik iemand uit de omgeving hoor die belt ben ik bijna geneigd dat ook te zeggen, wat ook niet altijd kan . . .

Geef een reactie

