De zoekende mens (2)

27 10 2007

Wat is het heerlijk bij WordPress. Onlangs wist ik met mijn blog (alwéér) een record aantal bezoekers te behalen: 536! Toch is het niet al rozengeur en maneschijn. Zo gebeurt het nog heel af en toe eens dat mijn bezoekersaantal  op 70 of zo blijft steken. Dat zijn dan meestal zaterdagen.

Gemiddeld haal ik 185 bezoekers per dag, maar het is een onevenwichtige business, dat bloggen. Zo stijgt je bezoekersaantal zeer nadrukkelijk wanneer één van je artikels in de top 100 belandt. Dat lukt me zowat iedere week wel een keer. Een interessante titel is daarbij van groot belang.

Veel vrienden en kennissen volgen mijn gezeur en gejubel, merk ik. Maar reageren doen ze vrijwel nooit. Nochtans wordt een bericht waarop gereageerd wordt, meer gelezen. Anderzijds blijf ik begrijpen dat veel mensen geen reactiedrang voelen of niet weten wat te schrijven. Toch zou ik het prettig vinden te weten wie uit mijn kennissenkring me zoal leest.

En dan zijn er nog de zoekmachines natuurlijk. In dit artikel kreeg u al een greep voorgeschoteld uit de vele bizarre zoektermen die mensen intypen om zo (in veel gevallen toevallig) op mijn blog te belanden.

Zoals gewoonlijk zijn er de vragen – en ik blijf me echt afvragen wie er nu een volledige vraag intypt bij het googelen.

  • Mag ik het daglicht bij mijn buren verminderen?
  • Zijn autisten gepikeerd over Ben X?
  • Kan ik een mini-horecabeurs organiseren?
  • Hoe laat een illusionist mensen zweven?
  • Hoe ziet een inboorling er uit?
  • Hoe gedraag ik me in een filmzaal?
  • Wat zal Geert Hunaerts op 9 november doen? (Geen idee, maar laat het niet in mijn buurt gebeuren)
  • Wie zag Zorro in Zwalm? (ik o.a.)
  • Wie deed de uitspraak: ‘Good Night Good….’

Heel wat mensen beschouwen het internet echt als een antwoordmachine en hebben blijkbaar niet geleerd hoe je effectief iets opzoekt. Ik neem ze dat niet echt kwalijk – pas de laatste jaren is dit iets wat kinderen op school leren (op sommige scholen toch), maar ik vind die zoekers toch een beetje idioot. Als je de releasedatum van een film wil weten, typ je toch niet in ‘wanneer verschijnt … in de cinema?’

De mensheid wil nog veel meer weten:

  • oorzaak marginaliteit
  • Pfaffs huis plattegrond
  • oorsprong poeperkesdag
  • weba Gent hoe betalen
  • haaltertblogt wie is dat? (echt waar, ik weet het ook niet!)
  • voorbeelden van ergernissen (kijk maar eens rond op deze blog)
  • het alfabet voor kleuterjuffen (altijd al gedacht dat die over een apart alfabet beschikten!)

BV’s leveren ook veel bezoekers op. Maar soms wil men daar iets heel apart over weten:

  • Evi Gruyaert spreekt Nederlands (ik twijfel er soms ook wel aan)
  • arrogantie Koen Wauters (oei, is hij ergens onbeleefd geweest?)
  • V*r*n*que De K*ck zonder make-up (blijkt ze dan misschien plots sympathiek te zijn)
  • Nic Balthazar bijnaam? (‘De Grootste Vlaamse Kale Regisseur aller tijden’? ‘De Man die België als Filmland op de wereldkaart zette met een film die nu ook weer niet zo goed is als de bezoekcijfers doen vermoeden’?)

 

En dan zijn er de (vaak erg grappige) combinaties van woorden en begrippen die soms heel mysterieus weten te zijn. Zoals:
dyslexie strenge leerkracht onbegrip (daar zit een triest verhaal achter) – lamp gezien bij extreme make over home edition (en u vond die om onbegrijpelijke redenen mooi?) – man wordt boos op straat – zo rijk als Regi Penxten – poetsvrouw saai – buitenaardse hotdogkraampjes (???) – geïnterviewd straatkind – meisjes uit Sint-Lievens-Houtem – persoonlijke hygiëne voetballers – Thalia met haar Turkse vriend (is ze er iets dat je ons moet vertellen, Thaal?)
Maar de hoofdprijs gaat naar deze twee: ‘West-Vlaamse uitdrukkingen in verpleegkunde’ en ‘directeur een hoertje graag’. Ik ga me maar niet afvragen hoe die woordcombinaties naar deze blog leiden.

Tenslotte kan ik afleiden dat de Fnac dringend aan een betere klantendienst toe is. De combinatie ‘Fnac’ en ‘klacht’ duikt minstens één keer per week op en net zoals ik zelf destijds vond ik nergens hoe je je kunt beklagen over een slecht product of bedenkelijke dienstverlening. Naar de winkel bellen bleek het makkelijkst, al kan ik me niet voorstellen dat ze je daar met alle problemen kunnen helpen.

Dank voor het lezen en tot de volgende post.

(lees hier de vorige zoekende mens)

Acties

Information

4 responses

27 10 2007
gerda

Die vragen vind ik ook steeds grandioos.

Zou dat geen gat in de markt zijn vraag ik me soms af. Een Belgacom betalend nummer opgeven en als info op je blog “Voor een antwoord op uw vraag: bel…”

1 11 2007
R.O.

Gerda,
een gat in de markt zou ik dat niet durven noemen. Een efficiënte oplichterstruc daarentegen komt al wat beter in de buurt. Zeker als je via dat betalend nummer de oproepers “aan het lijntje houdt” door ze eerst allerlei vragen voor te schotelen in de trend van: voor Swahili kies 1, voor Zweeds kies 2, etc…
Ik denk immers niet dat er echt veel nood is aan een nummer waarvoor je moet betalen en waarmee je geen stap verder komt in het oplossen van een bepaald probleem. Tenzij je natuurlijk zin hebt om al deze absurde vragen afdoende te beantwoorden…

grtz,
R.O.

2 11 2007
gerda

Oei.
Maar dat moet toch lukken om dat enkele maanden vol te houden voordat iemand dat door heeft? En voordat de klachtenmolen op gang is en er effectief een uitspraak is dat ik aan het oplichten ben en moet “onmiddellijk” stoppen, (cfr belspelletjes) heb ik toch al een aardig zakcentje aan de kant staan? (Ik transfereer dat natuurlijk direct naar mijn rekening op een bank in de Domenicaanse Republiek of op de Kaaimaneilanden.)

(En dan kom ik misschien eindelijk eens in Peeters&Pichal? “Op zoek naar…”)

Goed plan :-)

2 11 2007
R.O.

Klopt, maar vergeet niet dat dat nog maar gaat om voorlopige maatregelen (stakingsvordering in kort geding, voorlopige blokkering van een financiële rekening, etc…).
Na een (eventuele) veroordeling ten gronde kunnen alle vermogensvoordelen die uit het misdrijf werden bekomen nog steeds worden verbeurdverklaard, waardoor het exacte bedrag (en dat zal via Belgacom niet moeilijk te achterhalen zijn) nog steeds kan worden inbeslaggenomen, desnoods via uitvoerend beslag op andere rekeningen, een woning, een wagen,… vermeerderd met de geldboete.

Toch wat “risky” hoor. Let op, ik beweer niet dat sommigen daar effectief mee weg komen, maar de meesten lopen wel op een pijnlijke manier tegen de lamp. Denk er dus toch nog maar eens over na hé Gerda ;))
Anders riskeer je misschien in de voetsporen van Van Rossem te treden met een gevangenisdagboek/blog. Geloof me, je zal dan geen gebrek aan inspiratie hebben voor jouw “gerdernissen”.

Geef een reactie

