16prul

25 12 2007

16.jpgDe televisiegrap van het jaar was ongetwijfeld het bespottelijke serietje Emma, wat hebben we gelachen. Maar niet echt. Tot mijn verbazing stelde ik vandaag, tussen het zappen en ergeren aan Lieve Blancquaert door, dat er al geruime tijd een serie op televisie loopt die zo mogelijk nóg desastreuzer is dan de voornoemde telenovelle. Ik heb het over 16+, een zgn. docuserie over een groep jongeren op een middelbare school. Met groeiende verbazing stelde ik vast – nu ik dit programma voor de allereerste keer bekijk – dat dit eigenlijk een braakopwekkend slechte serie is waarvan elke minuut kijken een kwelling is. Ik had even nood aan een marteling en keek dus één aflevering uit.

Ik had eerder reeds begrepen dat deze serie deels geïmproviseerd is. Daar zijn wellicht allerlei redenen voor, maar laat ons vooral aannemen dat dat een stuk scheelt in de kosten. De acteurs mogen hun tekst dus zelf wat vorm geven, al zou er volgens de website dit jaar een stuk harder gewerkt zijn aan de scenario’s: “doorleefde verhalen die intenser en compacter verteld worden.” zouden we moeten te zien krijgen. Niets van gemerkt moet ik zeggen. Ik zag eerst en vooral een slaapopwekkend trage serie, waarin gemiddeld één zin per minuut leek gesproken te worden. Wellicht omdat de acteurs lang dienen na te denken over de best passende repliek. Het verhaal leek me een doorslagje van alle reeds bestaande soaps en series en was, zoals wel meer van dit soort programma’s, vooral gericht op negativiteit. Personages mochten tegen elkaar schreeuwen, dreigend waarschuwingen uiten of elkaar grommend dwingen tot geheimhouding. Veel acteren lijkt daar niet aan te pas te komen. De jonge garde speelt gewoon zichzelf en de volwassenen staren in het ijle, op zoek naar de scenarist. Zo zagen we Guy Van Sande, ooit (lang geleden dus) een zeer ernstig en veelbetekenend acteur, nu iemand die blijkbaar geen enkel criterium meer hanteert voor het aanvaarden van acteeropdrachten. wendy.jpgMitta Van der Maat mocht dan weer wat op de zetel liggen en vragend rondkijken en dat deed ze echt geweldig. Onder de jonge acteurs viel me vooral Leen Vennekens op, die Wendy mocht vertolken. Zij bleek de hele serie door onverstaanbaar te zijn. Haar dialogen pruttelden van tussen haar op elkaar geklemde lippen (het personage was slechtgezind) en de microfoon was wellicht telkens uit de buurt. Geen letter van begrepen.

Ik vraag me ook af wie dit schrijft. Een handvol stagiairs of wat zielige stumperds die op een doorbraak hopen (scenario’s voor Thuis mogen schrijven, bv.)? Alleszins geen mensen met tieners in huis. Anders zouden de voorgestelde relaties tussen ouders en snotters niet zo vreselijk stereotiep afgeschilderd worden. Ik vraag me ook af of het echt nodig is tienertrutten hun moeders te laten afsnauwen of vaders bedremmeld te laten goedkeuren dat hun dochter stiekem een jongen in bed heeft, zonder dat daar een kritische opmerking tegenover komt te staan. Maar laat ons geenszins gewagen van een subtiele afbreuk aan de hedendaagse normen en waarden, want dat klinkt wel erg conservatief.

Ook de filmstijl drukt een stempel op de serie. Hip en modern en lekker vlot. Amateuristisch  en goedkoop dus. Men heeft één of andere gebuisde RITS-student een camera in de hand gedrukt zonder hem zelfs nog maar uit te leggen wat een close-up is en ook dat drukt het kostenplaatje aanzienlijk. Het beeld schommelt dus naar hartelust en af en toe krijg je iets in beeld dat niets toevoegt aan de sowieso spoorloze plot. Combineer dat met een zwijgende acteur en het lijkt wel alsof iemand regelmatig de pauzeknop indrukt. De muziek verhult al dit amateurisme enigszins, maar die is dan ook gewoon gepikt uit films.

16+ is aan zijn laatste seizoen toe, godzijdank, maar intussen heeft dit gedrocht toch maar mooi de kans gekregen aan te slaan bij een groep onwetende kijkers en is daar nooit echt opvallend veel kritiek op gekomen. Ik zal daar niets kunnen aan veranderen maar voor de zoveelste keer mijn ergernis hier van me afschrijven, is mijn druppel op de hete plaat.


Acties

Information

6 responses

26 12 2007
Daniel

En dan nog zoveel energie steken in een lang artikel. Doodzonde.

26 12 2007
speedy

Gewoon wegzappen…

26 12 2007
Aïda

Neen, niet wegzappen!

Iemand moet toch de vinger aan de pols houden en ons informeren over wat we niet willen zien en waarom.

26 12 2007
Sven

Wegzappen helpt ook niet als er op elke andere zender even grote brol wordt uitgezonden.

26 12 2007
Servaas

Ik ga volgende week direct eens kijken, zie! Je maakt eigenlijk reclame!

13 01 2008
Outro

Maar… ik kijk daar iedere week naar :D

Geef een reactie

