Televisie in 2007

27 12 2007

Eindejaar is lijstjestijd! Wat ik zoal las en zag in de bioscoop, krijgt u binnen enkele dagen te lezen, maar wat televisie betreft kan de stand nu al opgemaakt worden. Alleen zal het geen bijster interessant lijstje worden. Ik stel immers vast dat er vrijwel geen enkel nieuw programma is gemaakt of verschenen dat me helemaal wist voor zich te winnen. Dat betekent dat heel wat programma’s die vorig jaar in het lijstje stonden en nu nog steeds worden uitgezonden, opnieuw in de (kortere) lijst staan.

Prison Break, De Parelvissers, Green Wing en Terug naar Siberië komen niet meer in aanmerking wegens afgelopen. Van The Street verscheen een nieuw seizoen, maar dat heb ik gemist. Lost, De Jeugd van Tegenwoordig en Mooi! Weer de Leeuw! kunnen me nog wel boeien, maar weten niet meer te verrassen en dus neem ik ze niet meer op in de lijst. Katarakt is nog niet eens halverwege en zal dus pas in 2008 kunnen beoordeeld worden. Wat blijft over?

9. De Pappenheimers
Leuke quiz, al blijft de persoonlijke herinnering een grote invloed hebben op de manier waarop ik naar dit programma kijk. Maar toch: leuke vragen, goeie formule, toffe kandidaten en een prima presentator.

8. De Slimste Mens ter wereld
Ondanks de steeds vager wordende bepaling van wat een BV is, de ietwat tegenvallende mengeling van diverse gasten (er zaten wel erg veel journalisten in deze editie), de al dan niet op maat van de gasten gesneden vragen en de intussen wel erg vervelende vaste uitdrukkingen van Erik Van Looy, blijft dit een amusante en soms zelfs spannende quiz.

7. Kidnapped
Geen hond keek naar deze complexe dramaserie vol personages met geheimen en dubbele agenda’s, maar ik heb met veel genoegen gekeken naar deze goedgemaakte en spannende reeks, die slechts zes afleveringen telde.

6. Peking Express
De kandidaten lieten je óf hevig supporteren óf beledigingen naar je tv roepen, en dus is er geen grotere inleving dan bij dit avontuurlijke realityprogramma. Ik zat van begin tot eind aan mijn toestel gekluisterd, dus er moet toch iets goed aan zijn. Expeditie Robinson kan er wat van leren.

5.Weeds
Vijf TV zond slechts enkele afleveringen uit van deze spitse, controversiële, verrassende serie waarin een huismoeder/weduwe aan het dealen gaat om haar hoge levensstandaard vol te kunnen houden. Een topserie die in Vlaanderen geen kansen kreeg. Kijkt u gerust verder naar Sara.

4. Arrested Development
Compleet van de pot gerukte personages, misverstanden, dubbele bodems en hilarische chaos. Deze ondergewaardeerde (en op zondag na middernacht uitgezonden) komedieserie is echt iets voor mij. Centraal staat een familie die tracht een bedrijf staande te houden, maar eigenlijk valt enkel de oudste zoon normaal te noemen. Bijzonder knap is dat het verhaal nooit stopt en een hele reeks grappen als een rode draad doorheen de serie blijven lopen.

3. House, MD
De misantropische, dodelijk cynische dokter House blijft een fascinerend personage. Week na week bijt hij zich vast in een schijnbaar onoplosbaar medisch mysterie, daarbij iedereen om zich heen schofferend en beledigend. Dramatisch meesterlijk uitgewerkt en telkens weer beklijvend.

2. 0032
Geweldig reportageprogramma waarover ik hier al veel lof schreef.

1. Man Bijt Hond
Vorig jaar nog op 8, maar nu (ook wegens gebrek aan andere fatsoenlijke programma’s) toch opgeklommen naar nummer 1. Het blijft televisie van het hoogste niveau. De Blind Date-rubriek waarin 2 BV’s elkaar een uur lang diep in de ogen kijken, is fascinerend en legt zo veel bloot (Gert Verhulst stelde enkel verkeerde vragen aan een steeds norser wordende Djamel Zerrouk, Guy Mortier aanschouwde met stomme verbazing hoe Nicky Vankets en zijn ego het hele uur alléén volpraatten en tussen Vera Dua en Bart Kaëll sprong een vonk van gezelligheid over die na het programma een vervolg zou krijgen).  De lustige lezers kunnen me niet altijd boeien, maar dagelijks ontdekken dat achter elke doodnormale mens een bijzonder interessant verhaal zit (Wordt gevolgd, De Valies) werkt inspirerend en humeurverbeterend. Een schitterend, zeer subtiel pamflet voor verdraagzaamheid en respect.

Wat heb ik met veel droefheid ook wel eens bekeken en waarvan ben ik haast gedeprimeerd geraakt: Slimmer dan een kind van 10, Debby en Nancy’s Happy Hour, Witse, Flikken, FC De Kampioenen, Wendy en Verwanten, De Planckaerts, 16+, De film van mijn leven, Ranking the Stars, Sterren op de dansvloer, Steracteur/Sterartiest, Sterren op het IJs, Big Brother, De Bedenkers, Het weer met Frank, De Grote Provincieshow, Fata Morgana, Emma, Mama zoekt een lief, …

Konden me af en toe even verstrooien (slechts hier en daar een ergernis opwekkend): The Block, De Laatste Show, Blokken.

Aan mij voorbijgegaan: Junior Eurosong, Heroes (ligt klaar op dvd), Boer zkt Vrouw, Sara, 24 en al die programma’s over huizen zoeken en verbouwen.

En wat hebt u graag of niet graag bekeken het voorbije jaar?

Acties

Information

15 responses

27 12 2007
R.

Met héél veel genoegdoening kan ik op deze twee vragen in alle eerlijkheid antwoorden: quasi niets.

27 12 2007
Christophe

U kijkt precies aardig wat télévisie :-).
De slimste mens, daar maakte ik wel tijd voor. Of af en toe, ik dien het toe te geven, een voetbalmatchke.

27 12 2007
Toon

Telkens als ik een flard van Sara zie, denk ik toch wat zou Sven daar over schrijven?

27 12 2007
Meisje

Thuis ! Voor de sterke doordachte verhaallijnen.

27 12 2007
Aïda

Met dikke stip op één: The Street., tweede jaargang (BBC)

Verder: Life and times of Vivienne Vyle, (BBC) Dragon’s Den (BBC), The Tudors (BBC)

Wanneer het uikwam zeer genoten van: De wereld draait door (Ned3) Pauw en Witteman (Ned1), De leugen regeert.

Zomergasten!! En imponerende reportages in de reeks Zomer Ter Zake.

Nog een paar schitterende reportages op Ned3 waarvan ik de titels niet weet o.a. over euthanasie en over verzorging van demente vrouw. Beklijvend!

En ik zal nog wel wat vergeten zijn…

28 12 2007
Daniel

Bij deze wens ik protest aan te tekenen bij Vera Dua omdat zij als het als Gentse aangedurfd heeft in het duel met Kaëll te poneren dat er ‘iets scheelt’ met Oudenaarde. Foei!
Overigens deprimeert het Weer met Sabine mij veel meer dan het Weer met Frank.
En mijn absolute nummer één heb ik nergens teruggevonden: Little Britain (BBC)

28 12 2007
Aïda

Little Britain staat in de categorie der groten, dwz: de tv series die al in de huiskamer liggen (of nog moeten komen).

HIeronder resorteren ook, met als dikke nummer 1

* Sopranos (allé jaargangen!)
* Six feet under (alle jaargangen)
* The Lakes
* This Life
* Blackpool
* Shameless
* Smack the Pony
* Green WIng
* Monthy Python
* Fawlty Towers
* Absolute Power
* A bit of Fry and Laurie
* The Fast Show
* The Office
* Exra’s
……
Ik kan nog wel wat doorgaan…

28 12 2007
Jan

De Soprano’s! Dit jaar was jammer genoeg de laatste aflevering.

28 12 2007
guy

hier ook vooral dvd’s:
de heilige vijf: six feet under, deadwood, the wire, the shield +
ik wacht intussen op de sopranos-box die alle seizoenen verzamelt (en de top vervolledigt). ook nog: weeds, rome, the fast show, carnivale, shameless, little britain (al waren 2 en 3 steeds een pak minder), the league of gentlemen.
met uitzondering van man bijt hond en het journaal kan het tv-gebeuren me eigenlijk aan m’n reet roesten

28 12 2007
blanche

Programma’s die iets met je doen. Ik ken er weinig want ik ben een sporadische kijker maar “de weg naar Mekka” heeft toch een flink stuk uit mijn tolerantie gebeten.

28 12 2007
blanche

En voor desperate housewifes ga ik ook zitten, al was het maar voor de begingeneriek.

28 12 2007
Margot

Van “Heroes” ga je zeker genieten SveN! Maar best tijdens de vakantie bekijken wegens absoluut verslavend.

29 12 2007
osahi

Ik heb amper iets gevolgd dit jaar. De Slimste Mens af en toe es als ik het niet vergat. Katarakt heeft me nu ook vastgehaakt, maar is nog niet zo ver gevorderd om te zien of het me zal blijven boeien. Voor de rest. Niks eigenlijk. Of toch niks dat ik me blijf herinneren. O, we hadden even de Kavijaks, maar dat werd saaier met de aflevering…

Ben al lang geen tv-kijker meer. HEt lijkt jaar na jaar downhill te gaan. De écht goede reeksen ontdek ik wel op DVD, want Canvas zend ze ofwel niet, ofwel zeer laat uit: Deadwood, The Wire, Six Feet Under, …

30 12 2007
Aïda

Natuurlijk, de weg naar Mekka. Ik wist dat ik er nog zou vergeten. Dàt mogen ze snel eens heruitzenden.

11 04 2008
Annie

Top6
-De jeugd van tegenwoordig (heel grappig!)
-Thuis (nog steeds boeiend)
-Zo is er maar een (music!)
-Steracteur/Sterartiest (music! maar iets minder…)
-16+ (Spannend en interessant)
-Supernanny (Amaai!)
-Koppen (af en toe wel boeiend)

Zo,dat was waar ik zo naar gekeken heb.

Geef een reactie

