Gelezen in 2007

30 12 2007

Het lezen kende een gestaag verloop, gelukkig maar. In tegenstelling tot film ben ik dus toch aan een aanvaardbaar aantal gelezen romans gekomen. Dit jaar verslond ik 29 boeken. Dat is er ééntje meer dan vorig jaar en ééntje minder dan twee jaar geleden. Laat ons dus maar zeggen dat dat een goeie score is.

Nochtans zijn er jaren geweest waarin ik meer dan 50 boeken las. Daar zal ongetwijfeld wel wat makkelijk verteerbare kinderliteratuur tussen gezeten hebben of zo’n vlot weghappende thriller. Tegenwoordig lees ik dus minder, maar af en toe zit er al eens een boek van formaat tussen.

1. De PruimelaarstraatLouis Van Dievel
Een herkenbare Vlaamse vertelling, maar ook een universeel relaas van een aangeslagen gemeenschap. Nostalgisch van toon, meeslepend geschreven. Om meteen na het dichtklappen te herlezen. Mijn recensie kan u hier lezen.

2. In het Hart van het OerwoudAlbert Sánchez Piñol
Veelzijdig en breed uitgesponnen avonturenverhaal met filosofische en antropolische accenten, maar evengoed benauwend en spannend. Niet weg te leggen. Lees hier mijn recensie.

jpod.jpg3. JpodDouglas Coupland
Ook vorig jaar stond er een Coupland in mijn top 10. Jpod is enigszins verwant aan Microslaven, en is opnieuw een ironisch portret van een geschifte groep mensen die het ook allemaal zo precies niet meer weten. Coupland heeft alweer de vinger aan de pols van een generatie gehouden. Lees hier een zeer goede recensie.

4. Extreem Luid en Ongelooflijk DichtbijJonathan Safran Foer
Een getraumatiseerd kind op zoek naar een slot voor een gevonden sleutel, ergens in New York. Zeer meeslepend en pakkend, maar vooral prima geschreven en origineel vormgegeven. Mijn recensie kan u hier lezen.

poppy.jpg5. Poppy ShakespeareClare Allan
Knotsgekke satire op de Britse gezondheidszorg, waarin een groep gekken centraal staat op een psychiatrische afdeling. De harmonie van deze groep maffe personages wordt verstoord wanneer Poppy Shakespeare bij hen belandt en beweert helemaal niet gek te zijn. Kafkaiaans, maar altijd met een flinke snuif humor. Grandioos!

6. SpeelbalStephen Fry
Humoristische wraakroman in een typisch Engels milieu, filmisch en met veel ironie geschreven. Lees hier de recensie.

7. De helaasheid der dingenDimitri Verhulst
En ook Mevrouw Verona daalt de heuvel af, was geweldig leesvoer!  

8. De weg naar CallistoTorsten Krol
Lees hier de recensie van deze aparte thriller.

bulnes-attaque.jpg9. Zorg en Attaque!Miquel Bulnes
Een aangename ontdekking. Deze Nederlands-Spaanse schrijver is ook dokter en situeert zijn heerlijk grappige romans dus in de medische sector. Zeer ironisch van toon en bij momenten ook wel wat verontrustend omdat het wellicht allemaal heel realistisch is. Attaque! is zijn recentste boek en is qua verhaalstructuur al een stuk sterker dan zijn voorganger.

katoren-affiche.jpg10. De koning van KatorenJan Terlouw
EINDELIJK gelezen, deze klassieker uit de jeugdliteratuur! Zeer genoten van de niet al te subtiel verwoven maatschappijkritiek en de ouderwetse avonturen van Stach.

 

En ook nog graag gelezen:

*Vele manieren om te beginnenJon McGregor
*High SocietyBen Elton
*De OpdrachtDavid Wolstencroft
*Grote Europese RomanKoen Peeters
*KamermuziekPaul Mennes
*Duitse BruiloftPieter Waterdrinker
*ZwavelzuurAmélie Nothomb
*De ongehaaglijkheidsfactorJonathan Franzen
*Brand!Ludovic Roubadi
*Ik ben de vuilnismanLouis Van Dievel

*Slechtste boek: Wereldberoemd in Vlaanderen Bert Kruismans

Wat hebt u graag gelezen?

Acties

Information

13 responses

30 12 2007
Jo

“Mevrouw Verona daalt de heuvel af”! Ronduit schitterend!

30 12 2007
Daniel

De helaasheid der dingen ook heel graag gelezen. Net als Exit Geest (Philip Roth), Joe Speedboot (Tommy Wieringa), Norwegian Wood, Spoetnikliefde en De Opwindvogelkronieken (Haruki Murakami), Verzamelde Gedichten (Eddy van Vliet), Alles is verlicht (Jonathan Safran Froer) en Laat alle deuren op een kier (Leonard Nolens).

30 12 2007
osahi

Alhoewel ik geen lijstjes bijhoudt en dus zal moeten zoeken naar de boeken die ik dit jaar gelezen heb, ga ik ook op mijn blog binnenkort een topje maken (dat ik alles koop maakt het wel makkelijker, kan ik gewoon door mijn collectie gaan en zien wat ik waarschijnlijk in 2007 en niet in 2006 gelezen heb :P).

Extremely Loud… staat er alvast zéker tussen. Op één zal een boek van Murakami prijken. De Helaasheid en Verona zullen voor 2008 worden :P

30 12 2007
tante annie

de stilte en het meisje, van het weinigs gelezen, het mooiste bevonden

31 12 2007
gerda

Een zeer treurige prins -Jean Paul Mulders&Annick Lesage (herhaling)
De mogelijkheden van een eiland – Michel Houellebecq (herhaling)
Alle families zijn psychotisch – Douglas Coupland (herhaling)

31 12 2007
guy

vooral het voorbije half jaar veel gelezen. de top voor dit jaar:

gewéldig:
– norman mailer – the executioner’s song
– henry roth – mercy of a rude stream, vol. 1: a star shines over mt. morris

volgen op korte afstand:
– seth morgan – homeboy
– roddy doyle – the woman who walked into doors
– a.f.th. van der heijden – vallende ouders / de gevarendriehoek

daarna:
– thomas healy – i have heard you calling in the night
– roddy doyle – paula spencer
– chester himes – a rage in harlem
– walter mosley – rl’s dream

jeugdboeken:
– mark haddon – the curious incident of the dog in the nighttime
– kate morgenroth – echo

over muziek:
– ashley kahn – the house that train built (jazz)
– michel fournier – double nickels on the dime
– david margolick – strange fruit: billie holiday, café society and an early cry for civil rights
– albert mudrian – choosing death (metal/grindcore)

31 12 2007
Sven

Ik ga er zeker enkele van onthouden.
Een paar heb ik al gelezen, o.a die van Roddy Doyle en natuurlijk het wonderbaarlijke voorval met de hond in de nacht. Overigens wel beloond met een jeugdprijs, maar niet echt een jeugdboek. Zelfs in 1001 boeken die u moet gelezen hebben wordt dit prachtige boek vermeld!

31 12 2007
guy

is dat van die 1001 boeken verder de moeite? ik ken de tegenhanger over de platen, maar na het vluchtig doorbladerd te hebben had ik toch maar de indruk dat het ging om een lijstje zonder meerwaarde (weinig boeiende tekst).
mja, klopt wel wat je zegt over Haddon, al zou ik het misschien wel, net als dat boek van Kate Morgenroth in de categorie voor jonge volwassenen gooien, of zoiets.
en bedankt voor de tips, ook. “poppy shakespear” heb ik al eens vastgehad in de winkel. volgende keer neem ik het mee. en koning van katoren! nostalgie man. ik was daar wild van, net als van terlouws Pjotr. benieuwd of ik het nu nog zou kunnen waarderen

31 12 2007
Christophe

Plan B van Geert Mareels.

31 12 2007
Annemie

Van jouw lijstje heb ik alleen maar Mevrouw Verona gelezen, wat dan ook de moeite waard is.
De Pruimelaarstraat staat is gepland voor 2008!
Wat ik in 2007 gelezen heb kan je hier zien:

http://anneman.wordpress.com/2007/12/19/lezen-las-gelezen/

Voorspoedig 2008!

2 01 2008
M-go

‘De helaasheid der dingen’ van Dimitri Verhulst.
Schitterend! Een boek dat je in 1 ruk verslindt
‘Op zoek naar een nieuwe uitdaging’ van Marc Herremans. Biogafie van een doorzetter.
Verder las ik nog een paar boeken die niets met deze rubriek te maken hebben, maar ik wil ze wel even vernoemen, gewoon, zomaar.
‘Hoog Sensitieve Personen’ van Elaine N.Aron. Educatief voor wie het aanbelangt.
‘The Secret’ van Rhonda Byrne. Was gewoon nieuwsgierig naar aanleiding van de hetze rond dat boek. Heb er niets bruikbaars kunnen uithalen.
‘Verhoog je stressionele intelligentie’ van Dr. Jean-Luc Mommaerts. Behoorlijk educatief en dus toepasbaar in het dagelijks leven.

2 01 2008
tomlievens

Na het lezen van een aantal boeken dacht ik bij mezelf: “Ik schrijf ze zelf !” Wat ik dan in 2007 ook gedaan heb. Er zijn al twee halve boeken volledig af. Hopelijk schrijf ik in 2008 ook de twee andere halve.

Was getekend

12 04 2008
Wannes

Op aanraden van dit artikel eindelijk aan ‘Poppy Shakespeare’ kunnen beginnen. Ik vrees dat mijn vrije zaterdag er aan is, want het valt niet weg te leggen. Heerlijk! Merci voor de tip.

Geef een reactie

