Positief denken

23 01 2008

roze-bril.jpgBlogger Menck nam het fijne initiatief van deze week de Roze Bril-blogweek te maken. Positief nieuws brengen dus, en aangezien ik eerder al eens een keer vaststelde dat het bijzonder fijn kan zijn eens positief uit de hoek te komen, doe ik graag mee.

Jammer genoeg vind ik het niet echt het moment om eens heel positief te zijn – vandaar dat ik ook al vijf dagen niets gepost heb. Het is druk op school, ik ben moe en moet een paar (kleine) dingen tegen mijn zin doen die ik te veel laat doorwegen. Ik trek me ook weeral veel te veel aan wat anderen van mij verwachten (op niet professioneel vlak dan). En mijn nek doet pijn. En Heath Ledger is dood en aangezien dat echt wel een goede acteur was vind ik dat zonde.

Maar ik heb mezelf dus verplicht die roze bril eens op te zetten en kijk… een lijstje positief nieuws:

* Het is winter maar we hebben geen kou. Ik spaar ook energie en dat is goed voor het milieu.
*Ik heb deze week weeral een keer beseft dat ik echt wel heel lieve, verdraagzame, hulpvaardige, sympathieke en professionele collega’s heb. Die mijn soms oeverloze gezaag en geklaag zonder morren aanvaarden en zelfs dan nog gemeend zeggen: ‘Ik vind u echt nen toffen!’
*Mijn leerlingetjes werken goed. En Monica komt zaterdagvoormiddag op Ketnet.
*ons moeder heeft mij een ietwat late maar sjieke nieuwjaar geschonken
*er zijn echt wel veel goede films in de cinema momenteel (Atonement, No Country for Old Men, Before the Devil Knows You’re Dead, Into the Wild, Charlie Wilson’s War, Gone Baby, Gone, It’s a Free World, …) en ik slaag er voorlopig in die allemaal te bekijken. Lees vooral de recensies.
*Ik heb vandaag Felix Van Groeningen ontmoet, wiens Dagen zonder Lief ik net herbekeken had. De film is nog altijd subliem en Van Groeningen is een toffe peer. Te bescheiden, zo leek me.
*Er werd een Vlaamse kortfilm genomineerd voor een Oscar. En zo is er heel even een heel klein beetje meer aandacht voor de kortfilm, wat goed is voor kortfilm.be.
*Debby en Nancy is eindelijk weer afgelopen en dus hoef ik niet meer weg te zappen tussen De Pappenheimers en Katarakt (oei dat is eigenlijk toch een beetje negatief van mij…)
*mijn blog trekt al twee weken massa’s bezoekers (met uitschieters van 270 per dag) zelfs na vijf dagen niets posten, en dat nog steeds dankzij dit artikel.
*Het is alweer bijna vakantie.
*Ik zag in exclusieve preview de eerste aflevering van een nieuwe Vlaamse serie die pas volgend jaar (!)op het scherm verschijnt en ik vond ze echt wel sterk. Krijgt Katarakt zo op de knieën.
*Chris Dusjoswa toont aan hoe constructief het BV-schap kan zijn. En zet tussendoor nog eens twee redacteurs van Het Laatste Nieuws te kakken in Phara, omdat ze het nodig vonden de kinderen van een gescheiden BV met naam en toenaam te vermelden in hun vod en dit ook nog nieuws te noemen.
*… (to be continued…?)

Acties

Information

13 responses

23 01 2008
Madame Commentatore

Nog meer positief nieuws:

Deftige onzin verkondigen is erfelijk. En ik bedoel niet van moeder op zoon maar van vaders op dochters…

Achter deze mysterieuze uitspraak zit een schitterend item voor een “memories” of “opzoeknaar” programma; dit waar gebeurde scenario kan niet eens iemand bedenken! Helaas en jammer genoeg niet vatbaar voor publicatie.

Sven! En jij zegt niets!

24 01 2008
Niklas

Je hoeft niet meer weg te zappen tussen De Pappenheimers en Katarakt.
Zo’n grote fan van het Songfestival?

24 01 2008
Sven

Aha, ik vroeg me al af wat Debby & Nancy zou vervangen. Nee, ik haat het Songfestival, maar de pogingen van België om ieder jaar iets deftig te sturen leveren ergerlijke maar grappige tv op!

24 01 2008
Daniel

Positivisme volhouden tot het einde van je log, hé Sven! ;-)

24 01 2008
Aïda

Er zijn geen zekerheden meer: een positieve SveN.

Zucht.

24 01 2008
Blanche

Positief is ook dat een ontknoping niet noodzakelijk het einde is. Een ontknoping laat toe dat dubbele bodems wél gezien worden en opent dus een scala van mogelijkheden voor het gebruik ervan.
Wat bij deze ten tweede male bewezen is in dit reactieluik.

24 01 2008
M-go

SveN, nu had ik toch gedacht dat jij niet mee zou doen aan dat roze-bril-positief-week-ding.
Cool initiatief van Menck, dat ga ik zeker niet tegenspreken, maar waarom moet jij er zonodig aan meedoen?
Jouw lezers willen gevatte kritiek, klaagmuurgezang, zageventerij, muggengezift, mieren- en kommageneuk!

24 01 2008
Menck

Ik vind dit anders best wel eens een verademing, zo’n postief uit de hoek komende Sven. Zijn lezers verwachten dan misschien wel kritiek en kommageneuk, maar de ‘shock’ is dit keer zeer zeker ook niet min. ;-)

25 01 2008
Da Dame

Positief schrijven is ontzettend moeilijk als niemand het van je verwacht…maar ik moet zeggen, je hebt je best gedaan. Het hoge aantal bezoekers ligt mss jammer genoeg niet daaraan?

x x

25 01 2008
R.O.

5/10 voor inhoudelijke schrijfopdracht van meester SveN

Experiment niet helemaal geslaagd, zelfs amper met de hakken over de sloot! Je begint immers met zelfbeklag en dat lijkt me niet echt een positieve aanhef. Wel een verdienstelijke poging, dat wel.

Met M-go ben ik het niet eens (en ik laat in het midden over welke M-go het ook alweer ging, want ik ben inderdaad vergeten wie van de twee een “t” achteraan haar voornaam heeft en ik ben te lui om dat in de reacties van vorige artikels op te zoeken) dat er van jou alleen maar “klaagmuurgezang, zageventerij, muggengezift, mieren- en kommageneuk” wordt verwacht. Laat je niet verleiden tot het aannemen van een karikaturale identitieit, maar blijf echt en oprecht.

Akkoord dat dat in jouw geval met een zeer kritische ingesteldheid gepaard gaat, maar verlies die andere aspecten van jouw persoonlijkheid niet uit het oog. Want die zijn er wel degelijk en gelukkig maar!

25 01 2008
M-go

Je kent mij wel R.O., M-go heb je al wel eens zien staan op 1 of andere KSA-taplijst. Juist, de die ja.
Enfin, ik bedoelde mijn reactie echt wel positief hoor.
We kennen SveN goed genoeg om te weten dat hij een hele toffe positivo is die graag en veel lacht en onnozel doet.
Ik had het in mijn reactie bedoeld op het “imago” van zijn blog. Hierin noemt hij zichzelf “zagevent” en we kunnen er niet omheen, hij leeft zich hier ongegeneerd uit met weldoordacht, vlotgeschreven en welgemanierd gezeik en gekak.
SveN is een toffe peer maar hier weet hij dat altijd met verve te camoufleren door middel van zijn criticastertalent. En dat wou ik graag zo houden want bij zijn lezers gaat dat erin als zoete koek.
Waar op niet?

25 01 2008
SveN

Interessante discussie.
Enerzijds; idd: het ‘imago van deze blog’ draait om gezaag en kritiek en ergernissen.
Anderzijds, idd, R.O.: ik ben gelukkig meer dan een zaag en het zijn blijkbaar de juiste mensen die dat door hebben.
Het ‘imago’ van deze blog valt duidelijk niet los te koppelen van mijn eigenste zelf. En de fanatieke lezer/bezoeker zal af en toe wel merken dat er ook wat positieve of luchtige inhoud te bespeuren valt. Over het onderwijs, mijn leerlingen, mijn collega’s en nog wel wat leuke mensen bv ben ik doorgaans zeer positief.
Mijn rubriek ‘alfabet der mensen’ ligt al een tijd stil wegens wat gebrek aan inspiratie, maar deze ode aan alle mensen die ik ken, is één en al positiviteit. Occasioneel mijmer ik over mensen en dingen eerder met verwondering dan met kritiek.
Maar dat elk er maar het zijne van denkt hoor.

25 01 2008
osahi

Welke reeks heb je in preview gezien. Keyser van de Smaak? Marc Didden, de schrijver, is er alvast lyrisch over. ‘Ze hebben mijn tekst zo verfilmt dat hij 10 keer sterker wordt’ waren zijn gevleugelde woorden :P

En het veel goeie films in de biossyndroom is nu ook mijn probleem. Vooral omdat er volgende week wéér interessante films uitkomen, en ik loop al achter

Geef een reactie

