All things go

27 01 2008

Positief bloggen allemaal goed en wel, maar laten er nu net de voorbije week maar liefst drie mensen gestorven zijn wiens dood me op één of andere wijze wel getroffen heeft.

Dinsdag overleed, zoals in de media uitgebreid belicht werd, de Australische acteur Heath Ledger. Tja, ook filmsterren sterven, maar dat doen ze doorgaans niet op hun 28e en aan het begin van een bloeiende acteercarrière. De filmfan in mij had wel eventjes spijt.

Donderdag stierf de moeder van Nel, toch vrij onverwacht. Ik kende haar nauwelijks, maar leef erg mee met Nel. Het overlijden is trouwens des te droeviger omdat Nel op drie jaar tijd evenveel familieleden én een trouwe viervoeter verloor.

Vrijdag verongelukte Pieter Van Achter (Pol), een oud-medewerker van de Kutsite. Ik had Pol al meer dan drie jaar niet meer gezien en heb hem niet echt goed gekend, maar de schok is groot als je een naam herkent bij het lezen van een krantenartikel over een schijnbaar banaal ongeval – dat zich door een bitter toeval in Kerksken afspeelde, deelgemeente van mijn thuishaven Haaltert. Pol was een grote filmfan en kon er vurig over discussiëren. Of beter gezegd: hij zei nogal onomwonden wat hij van de dingen dacht. Hij zou op 28 januari 29 geworden zijn. Hoe wreed en tragisch. Lees hier een in memoriam. Pol Van Achter

Ik waag me niet aan gefilosofeer over de dood – in mijn hersenpan knettert het al haast dagelijks daarover, bij de herinnering aan of bij het lezen van de krant – en ik kan gelukkig zeggen dat ik maar héél weinig overleden mensen ken. Maar dit was me allemaal wat snel na elkaar en vooral steeds dichterbij komend. Het enige dat ik kan doen, is aan al die mensen blijven denken. En een ongelooflijk mooi liedje aan hen opdragen: niet echt een nummer over de dood, wel over reizen, maar de metafoor is duidelijk. All things go.

(Sufjan Stevens – Chicago)

Acties

Information

7 responses

28 01 2008
Daniel

Het enige probleem met sterven is dat je het maar één keer kunt meemaken, en daar kan zelfs een Roze Bril niets aan veranderen.

28 01 2008
Pieter Dessein

Dank voor dit mooie bericht. Rest in peace. Polle

28 01 2008
Frauke

Een korte maar treffende boodschap + een krachtig liedje = kippenvel.

29 01 2008
El Brutto

Mooi bericht. Één ding staat vast: ook aan de andere kant zal de Pol zijn eigen gedacht blijven vloeken. Rest in peace makker…

6 09 2008
Peter Van Bruystegem

CU Polle

17 06 2012
Karin

Je leven was kort als een vlinder maar heel bekoorlijk.Denk nog vaak aan je! X

19 02 2014
karin

Ha , Pol ,
je broer heeft een Award te pakken . Jij zou ook trots zijn hé ! k was zeer aangenaam verrast toen k t toevallig zag en heb meteen gelukgewenst , k gun t hem helemaal en natuurlijk ook Falk op zich en iedereen die daaraan vast hangt ; zij betekenen nog steeds heel veel voor mij !
Zelf loopt mijn leven zoals dat van iedereen , k slaag er ondanks alles voorlopig nog steeds in overeind te blijven , vooral in positieve zin , mijn motto : onkruid vergaat niet kleeft aan me vast . K leef maar een keer , dat heeft jouw te vroege dood , die van mijn zus en vele andere geliefden mij zeer pijnlijk duidelijk gemaakt…
Soms is t leven hard maar toch blijf k t mooi vinden , alles heeft zijn zin , niet alles is slecht. k Kijk uit naar t weerzien ooit .Tot weerziens, tot morgen , tot ooit. Alleen dat vooruitzicht maakt alles terug leefbaar , aanvaardbaarder.
T ga je , jullie goed daarboven , waak over ons hier beneden dat we steeds wijzer worden en vooral positief blijven in onze kracht , okido ?
En niet te kritisch als k jullie weerzie ; k doe ook maar mijn best hé !
Lieve , lieve knuffels ,
de groeten aan mijn zus , vrienden,
een lekker koffie daar en ongetwijfeld jullie sigaretje erbij,
en een “goede” babbel over mij…, hmmmmmmmmmmmm
t is jullie gegund !

Karin

PS Vertel mijn zus maar dat ik zonder haar afscheidsbrief ook wel wist wat te doen hoor , maar haar dank U wel en adviezen, bezorgde bemoeienissen uit liefde zijn in mijn hart genoteerd en worden naar believen uitgevoerd.
De trein AZV loopt alvast gesmeerd nu ! Kinderen dik oké. Kijk maar toe , alles komt goed, t leven gaat inderdaad verder , komt op zijn pootjes ondanks het gemis…Jullie geliefden doen t heel goed en dat maakt me ontzettend blij, moedig, hopelijk jullie ook, XXX….X

Geef een reactie

