Het raadsel van de kijkcijfers

10 02 2008

reclaim.jpgVraagt u zich ook wel eens af wie eigenlijk de mensen zijn die mee de kijkcijfers bepalen van het Vlaamse tv-landschap? Dat zouden gezinnen zijn die thuis een kijkcijferbox hebben die registreert waar ze naar kijken.

Vandaag zag ik een persvisie van een nieuwe Duitse film die daarover handelt. Reclaim Your Brain (Free Rainer) gaat over een tv-maker die niet langer troep wil maken en daardoor komt stil te staan bij de kijkcijfers. Slechts een klein deel van de bevolking beschikt over zo’n box en dat wil enerzijds zeggen dat die representativiteit met een flinke korrel zout moet genomen worden. Ook valt op dat enkel bepaalde doelgroepen in aanmerking komen voor zo’n box. Waar studenten of allochtonen naar kijken, wordt bv. niet gemeten. Anderzijds blijkt dat deze gegevens best manipuleerbaar zijn. Een heel interessant onderwerp, maar jammer genoeg was de film heel simplistisch.

Maar de kwestie bleef wel hangen en is ook voor ons land toepasbaar: wie zijn in ons land die kijkcijferaars? De vraag waarop ik dus een antwoord zoek is: kent u – of hebt u weet van – iemand die zo’n box heeft? Ik alleszins niet.

update 10/2: volgens de officiële meting was er vorige week een programma met 0 kijkers! Het bleek het Vijftv-programma My Mind and Body te zijn, een astrologieprogramma gepresenteerd door An Ceurvels. De Morgen wist daar het volgende over te vertellen: ‘bij de laagste cijfers zijn er eigenlijk geen nauwkeurige metingen uit te voeren. Hoe lager de cijfers, hoe groter de foutmarge.’ Er zijn nl. slechts 750 gezinnen die een registratiebakje hebben. Dat er dus van die 750 gezinnen niemand om 2u ’s nachts naar dit programma kijkt, is eigenlijk niet zo vreemd.’ Met andere woorden: misschien waren er wel 5000 kijkers, maar geen ervan had een registratiebakje. Volgens de woordvoerder van SBS Belgium zou het programma meteen 328 kijkers hebben als er één persoon met een bakje op afgestemd had.

Even naast de kwestie nog: ‘We hebben niet de ambitie met dit programma duizenden kijkers te bereiken.’ Het is dus opvultelevisie, niet bedoeld om naar te kijken. Het programma moet het immers hebben van sms’jes.

Ooit was Ann Ceurvels trouwens een veelbelovende en graag geziene actrice. Zou ze nog liever dit doen dan pakweg ergens te schoonmaken of in een kledingzaak te gaan werken?

Acties

Information

10 responses

6 02 2008
M-go

Neen, persoonlijk ken ik niemand bij wie een kijkcijferbox staat en ik ken ook niemand die iemand kent of denkt te kennen met zo’n apparaat.
In welke huiskamers staan die dingen?

Ach, en wat dan nog.
Ik kan me sowieso niet voorstellen dat men met zo’n kijkcijferbox die hier en daar ingeplugd zit hét kijkgedrag van de Belgische televisiekijker kan bepalen.
Meer dan een afgekookte benadering zal dat wel niet zijn.

Met mooie woorden omschreven is het begrip “kijkscijfer”:
statistisch berekend aantal personen dat naar een specifiek televisieprogramma kijkt.
Of ook: het percentage van het gemiddelde aantal kijkers van een programma ten opzichte van het mogelijke aantal kijkers.
Statistiek-met-de-natte-vinger.
Dat zou ook wel kunnen kloppen.

6 02 2008
TheO

Een pertinente vraag, zeg maar! Ik heb nog nooit iemand geweten die zo’n kastje heeft. Ik hoop dat er ook een positief antwoord uit de bus komt, of ik zou nog gaan twijfelen aan het bestaan ervan!

6 02 2008
Niklas

Na het contacteren van een goede bron (lees: google) kom ik tot de vaststelling dat men bij een zeer beperkt publiek ten rade gaat. Een beperkt publiek dat wel zorgvuldig werd uitgekozen, beweert men.

Het zal er wel op neerkomen dat elke statistisch onderzoek staat of valt bij het percentage van de bevolking dat wordt gescreend.
In Vlaanderen zou het gaan om 0,05 %.

En neen … ook ik ken niemand met zo’n box naast z’n TV.

6 02 2008
pironik

ik ken wel een gezin met een kijkcijferbakske. tweeverdieners. vijftigers. technicus en lerares.
het registreert waar ze naar kijken en ze kunnen ingeven welke leden van het gezin aan het kijken zijn, en eventueel het aantal gasten dat meekijkt.

7 02 2008
Aïda

En wat als je gewoon de TV aanzet voor je hond en kat of als bladvulling?
Wat wanneer je ’s nachts de TV laat aanstaan op een belspelletje?
Wat wanneer je constant zit te zappen?
Wat wanneer je met twintig naar het eursongfestival zit te kijken?
Wat wanneer mijn ouders bij mij naar “Thuis” kijken?
Ik heb het altijd maar bedenkelijk gevonden.

(Ik zal zeker nooit geselecteerd worden om een kijkcijferbox te krijgen?)

8 02 2008
Niklas

Nee Aïda, want met jouw kijkgedrag kan men zich blijkbaar geen realistisch beeld vormen. Wie nodigt zijn ouders nu uit om naar Thuis te komen kijken?! Zo’n programma vraagt toch concentratie?! Ik kijk daar liefst alleen naar!

8 02 2008
Sven

Helaas Nik, die ouders worden eigenlijk uitgenodigd om te komen eten en tegen een uur of 8 gaan ze dan toevallig even in de zetel zitten en dan moeten wij allemaal zwijgen want Thuis begint… en wij moeten dan meekijken…
Idd geen realistische situatie!

9 02 2008
Didier

Ik had er eigenlijk nooit bij stilgestaan hoe dat gemeten wordt.
Ik ken dus geen mensen met zo’n kastje

11 02 2008
osahi

750 bakjes? Op een paar miljoen gezinnen? Goe bezig :P (Ik dacht dat er inmiddels al een paar 10.000 bakjes waren)

We hebben daar trouwens in het tweede jaar ook es een discussie over gehad in één of ander vak. ‘k Zou die cursus es moeten opzoeken

15 02 2008
Pierre du coin

Ik ken iemand die een bakje gehad heeft! Een gezin dertigers met twee kindjes. Ik geloof dat ze toen (een paar jaar geleden) een soort van dagboek moesten bijhouden waarin ze schreven hoeveel huisgenoten keken enz. Dus uw ouders uitnodigen voor thuis naar Thuis te kijken zou een goede strategie kunnen zijn. Of zeggen dat uw ouders geweest zijn misschien nog beter!

Geef een reactie

