Blood-armoede

23 02 2008

blood.jpgFilmfan of niet, de release van There Will Be Blood kan u niet ontgaan zijn. Naar verluidt één van de allerbeste films van het decennium. Geregisseerd door de grandioze Paul Thomas Anderson, die ook de pareltjes Boogie Nights, Magnolia en Punch-Drunk Love regisseerde. Met een overweldigende goede Daniel Day-Lewis in de hoofdrol. Genomineerd voor 8 Oscars. Overladen met tal van andere filmprijzen. Het maximum aantal sterren in alle mogelijke filmbladen. Dat kan niet slecht zijn. En dat wordt in Vlaanderen dan maar in 6 bioscopen vertoond? Cultuurbarbaren.

Intussen ben ik zelf gaan kijken, me heel erg bewust van de mogelijk al te hoge verwachtingen. Maar de film is al verteerd. Dat was snel. Meer zelfs, toen ik thuiskwam, bleek de impact al verdwenen. En aangezien ik zowat tegenover de bioscoop woon, is dat veelbetekenend. Om maar te zeggen: ik vond er niet veel aan. Ik zat maar te wachten op magie, een uppercut, een shot in mijn maag. Maar het kwam niet. Ik zag geen betekenis in de olietaferelen, raakte niet onder de indruk van de beelden, raakte niet meegezogen in het verhaal. Verveelde me. Ik slikte twee en een half uur loodzware kost en toch ging ik met een lege maag naar huis. Het was alsof ik de film bekeek met zo’n antiek duikerspak aan. Je ziet het water, maar je voelt het niet.

Ik noem mezelf nog altijd eerder een filmliefhebber dan een filmkenner en hoewel ik recensies schrijf met verstand van zaken, heb ik er geen opleiding voor gehad en noem ik mezelf nooit filmcriticus. Als ik een film ga bekijken, let ik onvermijdelijk op alle mogelijke aspecten, maar ik vergeet nooit te genieten. Film moet me nog altijd amuseren, entertainen, raken, meeslepen, verwonderen en verstommen. Voornaamste graadmeter is meestal de gesteldheid waarmee ik de cinema verlaat. Soms loop ik op wolkjes, of strompel ik verdwaasd naar huis. Soms zakt er langzaam een brok van mijn keel naar mijn hart tijdens het naar huis fietsen of zweven mijn gedachten mijlenver weg. Dan heeft een film je echt te pakken gekregen. Ik ben nog vrij vaak onder de indruk van een film, hoewel nog zelden echt overrompeld. De laatste keer dat ik een film een absoluut meesterwerk vond, is zelfs al geleden van Lars Von Trier’s Dogville in 2003. Ik keek dus eigenlijk heel erg uit naar There Will Be Blood.

Het heeft niet mogen zijn. En ik vermoed dat ik niet de enige filmliefhebber zal zijn die de film vond tegenvallen. Ik hoorde anderen om me heen zuchten en een groepje verliet zelfs de zaal (op amper een kwartier voor het einde, wat me dan ook weer idioot leek). Maar als filmrecensent sta ik blijkbaar alleen met mijn mening, want ik moet de eerste negatieve recensie van deze film nog tegenkomen. Nu wil ik de film natuurlijk niet afbreken; er valt eigenlijk weinig op aan te merken. Maar de impact was te klein om van een sterke film te spreken. En nee, geen discussies over persoonlijke smaak starten: een film heeft voldoende neutrale eigenschappen om hem op zijn minst oppervlakkig goed te kunnen noemen.

Later nog eens herbekijken en mijn mening bijstellen? Misschien. Maar intussen ga ik al die mensen die me wekelijks om bioscooptips vragen, alvast een andere richting uitsturen.


Acties

Information

2 responses

24 02 2008
El Pelicullo

Alé goed dat je het zegt want ik was aan het twijfelen. Dan toch naar Juno of No Country?

27 02 2008
osahi

Ik vond em magistraal. Heb er met open mond naar zitten staren. Een schitterende karakterstudie van een man die zo hebzuchtig is dat hij zijn eigen ondergang tekent, iemand die lief wil en kan hebben, maar het langzaam verleert. Ik heb elke seconde van de film opgezogen en naar huis gegaan met een groot: holy shit-gevoel. (Paar scènes hebben me enorm geraakt. Het jongentje op de trein, de briljante doopscène, het bevreemdende einde (I’m finished!), het woordenloze begin, …)

Om maar te zeggen hoe meningen kunnen verschillen. Ik ben er ook praktisch zeker van dat ik deze film de tweede kijkbeurt nog meer zal kunnen apprecieren, zoals bij de meeste meesterwerken het geval is

Geef een reactie

