Bosmijmeringen

15 03 2008

Ik vertoefde de voorbije week in de bossen, mét het klasje. Ontspannend hoor, ondanks de drukte. Alle impulsen en drukte komen maar van één kant op je af, in tegenstelling tot in een gewone schoolweek, waarbij je overstelpt wordt met vragen, problemen, afspraken en heel veel *spannende* en *verrassende* wendingen van alle mogelijke kanten.

Deugddoend is vast te stellen dat bepaalde kinderen zich op een heel andere manier manifesteren dan in de klas. Arbaaz spreekt plots wel heel erg goed Nederlands. Charaf heeft eindelijk alle ruimte om ongeremd grappig te wezen. Leander hoeft zich niet te concentreren en vindt plots alles goed. Monica blijkt wonderbaarlijk snel te aanvaarden dat ze zelfs mét natte voeten niet zomaar mag opgeven. Ik zie Raoul voor de allereerste keer in twee jaar huilen en merk dat Joyce in het dagelijks leven veel zelfstandiger is dan in de klas. Verrassend.

Een tweede vaststelling: kinderen spelen zooooo graag! Ze worden omringd door gsm’s, mp3-speler’s, playstations en pc’s met internet en msn, willen schoenen op wieltjes, plakboeken met stickers en elke week de Joepie, maar steek ze in een bos en al die spullen worden overbodig. Een stok. Dat is genoeg. Vooral de jongens hebben allemaal binnen het kwartier een tak in de handen. Multifunctioneel, zo’n stok.

Kampen blijven het ook goed doen. Drie takken teken elkaar en je hebt al een hut. Mos wordt van bomen geschraapt om een bedje te maken. Met steentjes wordt een pad gemaakt. Moedertje en vadertje politie en dief, ridder en koning. Ook al zijn ze 11 en 12.

Dan zijn er de kikkers en de eekhoorns. De modder en het zand, de beek, de bladeren en nog meer takken. Met de botten aan overal doorheen. Onuitputtelijk, zo’n bos. Spreekt eigenlijk vanzelf, maar een mens moet zo nu en dan nog eens met de neus op de feiten gedrukt worden blijkbaar.

bostaferelen.jpg

bostaferelen2.jpg

Ik denk dat ons leven veel simpeler kan. Ik mis mijn email en internet ook geen minuut, daar in dat bos. Mijn blog kan me gestolen worden, ik hoef heen krant of humo te lezen. Niet dat dat bos plots spirituele neigingen doet ontwaken, maar door met slechts één taak bezig te zijn, die je dan nog graag doet ook, verloopt de dag zoveel eenvoudiger. Een mens komt uitgerust thuis, mentaal gezuiverd, alle stress is achtergebleven.

bos2.jpg

En nu weer business as usual.

 

Acties

Information

10 responses

15 03 2008
zapnimf

Uitgerust zou ik mijzelf niet durven noemen na een week bosklassen. Dat is eerst een weekend bijslapen voor ik terug functioneer.

15 03 2008
M-go

Knappe kiekjes!
Niets interessanter voor een kind dan een bos. Ruimte om te ravotten en te ontdekken. Zichzelf en kleine dingen zoals een stok.
Geef Matthias een stok en hij is er uren mee in de weer.
Een kind houdt van die eenvoud.
Fijn dat je zo goed gevoeld hebt dat al die high-tech snufjes waar ze thuis mee bezig zijn eigenlijk allemaal niet nodig zijn om hen te zien lachen.

16 03 2008
Daniel

Dat doet mij denken aan vroeger, toen ik zelf nog op de lagere schoolbanken zat. Als het buiten zalig weer was, ging onze klastitularis al eens buiten les geven. Veel en veel plezanter, en iedereen was aandachtig. Hoe zou dat toch komen?

16 03 2008
Aïda

Een echte elfjesfoto, die laatste. Prachtig!

16 03 2008
Deftige Dame Nel

Die heerlijke foto doet mij aan iets denken, maar ik weet niet aan wat. Een LP hoes? Een David Hamilton plaatje?

17 03 2008
vandepotgerukte

De fotos doen mij mijn berg missen.

Was getekend

17 03 2008
Pierre du coin

Kinderen spelen inderdaad veel te weinig. Dochterlief kan zo ook urenlang (nu ja, een uurtje) bezig zijn met schaar en de reclamebladjes. Je hoeft daar echt geen knip- en plakboek van 7 euro voor te kopen.

18 03 2008
blanche

Die laatste foto is een juweeltje.
Een lucky shot of een doordachte compositie?

18 03 2008
Sven

Een combinatie: een minimum aan instructies (‘niet allemaal op één rij’ en dan een kind zich laten verplaatsen omdat er teveel samen stonden), de kinderen leken zeer snel te begrijpen wat er bedoeld werd. Kostte amper 30 seconden, ben ook erg tevreden met het resultaat!

20 03 2008
Eilandman

Je hebt overschot van gelijk. vorige week stond ik de hoeven van mijn geiten bij te snijden en ik dacht net hetzelfde.
PS: je hebt een schitterend lettertype op je blog.

Geef een reactie

