De programmapoging van Wim Helsen

22 03 2008

Nee, ondanks deze titel is dit geen met gretig genoegen geschreven stukje waarin Het programma van Wim Helsen wordt afgebroken. Ik hoopte immers van harte dat de komiek die mij nooit doet lachen maar me verder ook geenszins ergert, mij eindelijk eens over de streep zou weten te trekken door me te overtuigen van zijn kunnen. Maar met Het Programma van Wim Helsen is dat eigenlijk niet echt gelukt.

Het concept is nochtans erg geslaagd. Vijf kamers, vijf onbekende gasten die gastheer Helsen verrassen, want hij weet niet vooraf wie ze zijn en waarover ze het met hem willen hebben. Sien Eggers is er ook bij. Zij wijst Helsen terecht als hij een gesprek verprutst en geeft hem  nu en dan een tip. Jan Eelen staat mee aan de wieg van dit programma en ik geloof sterk in diens talent. Dat over de uitvoering van dit programma goed is nagedacht, is duidelijk en geeft het alvast een solide basis.

Maar een talkshow staat of valt natuurlijk met de gasten, en die waren verre van interessant. De voorzitter van een edelkippenvereniging, een half bejaard lachclubje, drie levende standbeelden, een paliatief verzorger en een geschifte Hollandse die de Belgen wou bezingen, ze riepen meteen herinneringen op aan het gelukkig reeds lang verteerde Afrit 9: een bestudeerde mengeling van ernst, gekte en relevantie, maar net daardoor vis noch vlees. In het beste geval deden ze me denken aan de rubriek Wordt gevolgd in Man Bijt Hond. Daar komt iedereen steeds tot zijn recht en ik kon dus niet anders dan opwerpen dat deze gasten gewoon in hun dagelijks leven hoorden te blijven. Ik dacht zelfs even terug aan Achterwerk in de Kast, waarin vele jaren geleden de meest uiteenlopende bezigheden van kinderen aan bod kwamen. Voor elk wat wils. Mij konden de gesprekken dus eigenlijk niet bekoren. Het creepy wijfje dat de lachclub voorzat, deed me zelfs naar de afstandbediening grijpen. Helsen wist toen gelukkig ook wel snel waar de deur voor diende.

helsen.jpgMaar evenzeer zit het probleem toch een beetje bij Helsen zelf. Ik heb hem nooit grappig gevonden, maar dat maakt niet dat ik hem geen toffe peer vind. Zijn Vrienden van de poëzie heb ik ook nooit weten te waarderen, maar ook dat belet me niet het werk van deze man te respecteren. De (gespeelde?) neiging tot schofferen gecombineerd met soms kinderlijke uitlatingen, het heeft wel iets. Enkel zijn onderonsje met Lien Van de Kelder in het filmpje voor Humo’s Pop Poll, heeft mij niet weten te bekoren. Ongeïnspireerd en goedkoop eigenlijk.

Maar weer ter zake. Helsen liet zich door zijn gasten meetronen in hun al dan niet interessante wereld en stelde spontaan vragen waarvan je nooit kon opmaken hoe ernstig ze waren. Toch leek dat niet te werken. Helsen bleek gewoonweg uit een compleet andere wereld te komen en slaagde er niet één keer in op één lijn te komen te zitten met zijn gasten. Ofwel was zijn interesse erg snel voorbij, ofwel stelde hij vragen die helaas niet altijd even respectvol klonken. Bij het Hollandse meisje leek Helsen het zelfs nauwelijks uit te houden. Nochtans leek het me dat deze gaste ze lang niet meer alle vijf op een rij had, waar best wat kansen tot grappige televisie inzaten.

Ik had nooit gedacht het nog eens te moeten zeggen, maar ik vrees dat ik Rob Vanoudenhoven begin te missen. Die heeft me eigenlijk nooit echt van zijn kunnen weten te overtuigen, maar nu zag ik hem plots perfect functioneren in dit concept. Vanoudenhoven kan met iedereen communiceren, kan heel spontaan grappig zijn zonder zijn gasten te beledigen en kan ook zo verwonderd doen over banale zaken. Maar hij zit bij een slecht bedrijf een dwaas programma te maken.

Tja, Wim, ik weet niet of ik volgende week weer kijk. Ik kan hier weliswaar mee bepalen wie je gasten zijn, maar ik tref daar niet meteen volk aan dat ik aan het woord wil horen. Ik kan me dus niet meteen voorstellen dat daar nog grandioze Woestijnvis-tv van komt.  

Acties

Information

7 responses

22 03 2008
zapnimf

Over zijn tv-programma kan ik me niet uitspreken wegens gemist, maar zijn shows ‘Heden soup’ en ‘Bij mij zijt ge veilig’ vond ik van zo’n ongekend hoog niveau.

22 03 2008
M-go

Met grote nieuwsgierigheid en veel zin in een streepje humor op vrijdagavond keek ik naar het naar zichzelf genoemde programma.
Wim Helsen kan droog en uit de hoek komen en durft wel eens subtiel over het randje te gaan maar dit programma vond ik gewoon…flauwen trut.
Op geen enkel moment heb ik ook maar 1 beweging in mijn lachspieren gevoeld, terwijl ik doorgaans wel kan lachen met Wim’s typische trekjes.
Ik moest ook meteen denken aan Afrit 9 of Jambers, waar gewone mensen zichzelf te kakken zetten.
Ik kan Wim Helsen wel hebben, ik zag al meerdere stand-up shows van hem, maar dit programma doet hem niet al te veel eer aan.
Sien Eggers zat erbij voor spek en bonen. Ze deed onwennig, wist niet goed wat zeggen, was helemaal niet de Sien Eggers die ik geweldig vind in In de Gloria of Het Eiland, om maar iets te noemen.
Is het een op voorhand bedacht personage dat ze speelt? Wat is haar functie? Wim op het matje roepen als hij te ver gaat, onbeleefd is, niet attent genoeg?
Waarmee zouden we moeten lachen? Met die doorsnee oninteressante Vlamingen die zichzelf daar een paar minuten bloot geven of met Wim Helsen en de smoelen die hij trekt bij het aanhoren van de interesses en intenties van zijn gasten?
Hoe zeer ik er ook naar uitkeek, ik ben teleurgesteld en vond het maar een platte poppenkast.

23 03 2008
Aïda

Ik heb het niet gezien, maar ik gunde Wim Helsen zijn succesje wel. Niet dat het me direct interesseerde, dat is ook de reden waarom ik het niet gezien heb. Maar nu heb je me wel benieuwd gemaakt, ik kijk volgende week.

Er komt nog een herkansing: Dirty Mind.

23 03 2008
Wim

(een andere Wim dus)
Ben je al eens naar dat gastenboek gaan kijken op de site van het programma? Blijkbaar vonden veel mensen dit echt toptelevisie. Ik ga het nu niet de grond in boren, maar idd, echt overtuigd ben ik niet

26 03 2008
Niklas

Ik keek verschrikkelijk uit naar dit nieuwe programma maar ik kan niet anders dan je gelijk geven. Ik vond het maar niks. En dat gastenboek op z’n site … tja … ik denk dat sommige mensen zich laten verleiden om alles van hem goed te vinden omdat het van hem is en niet kijken naar wat hij brengt …

2 04 2008
Janklaas

Ik vond het dan weer geniaal!
Maar ik kan erin komen dat sommigen dit flauw vonden. Hoedanook, beoordeel een programma nooit op basis van de allereerste uitzending.

11 04 2008
Door Denker

‘Een rommeltje van begin tot einde’ zo zei Helsen vandaag zelf. Ik heb me niet verveeld, maar dit programma werkt eigenlijk toch gewoon niet. Er liep iemand verloren, er werd geruzied, Sien Eggers bleef niet op haar plaats zitten, één van de gasten dreigde zelfs met een rechtszaak… Amusant dus wel maar toch allemaal een beetje gênant en krakkemikkig.




