Taggedloos

11 04 2008

Mensen willen vriendjes worden met mij. Althans, ik krijg uitnodigende mails van virtuele individuen die zich mailsgewijs aan me voorstellen als Ashley, Brandon of Moumi en die ik via het één of ander sociaal netwerk aan mijn eigen socioweb kan toevoegen. Wat klikken en zenden en voor je het weet het je een massa vrienden.

Niets voor mij dus. Het kritische en norse deel van mezelf is niet geneigd actief deel te nemen aan de eerste de beste eigentijdse en o zo populaire community. Ik kan eenvoudigweg niet aannemen dat dit ook daadwerkelijk iets meer kan opleveren dan wat oppervlakkige verstrooiing en een eventueel volkomen vals populariteitsgevoel. Of zijn hier bezoekers die effectief nut ondervonden hebben van Tagged, Myspace, Faceparty, Xanga, Friendster, Orkul, Hi5, Facebook, Bebo, Hoverspot, Wayn, Tagworld of Yuniki? Ik heb wel eens wat doorgestuurde links aangeklikt en wat accounts aangemaakt en ben bijgevolg dus wel ergens virtueel aanwezig, maar dat is eigenlijk altijd volkomen onbewust gebeurd. Om iemand een plezier te doen, voeg je jezelf wel eens toe aan een netwerk, maar eigenlijk is dat volkomen zinloos. Die mensen ken ik sowieso al en de concrete ontmoetingen blijken dan veel waardevoller te zijn. Ik zie wel de leukigheid in van bv het vaststellen dat één van je vrienden een vriend of kennis gemeen heeft, maar daar houdt het ook op. Nu is het alleen nog maar vervelend opgescheept te zitten met die accounts en bijhorende mailtjes.

Ik vrees dat ik ook veel te weinig mensen ken die zich met dit soort toestanden bezig houden. Als je dan niemand van dat virtuele netwerk écht kent, zit je daar dan sociaal te wezen in je eentje, omringd door Melissa’s en Kevins uit Smeerebbe-Vloerzegem of Bugskuffle. Een ridicule doortrekking, ik weet het, maar het lijkt me zo ver af te staan van de werkelijkheid dat ik er het nut niet van inzie.

Ben ik dan niet mee met mijn tijd? Tja, misschien nét niet. Waren deze sociale netwerken vijf jaar geleden al zo wijd verspreid geweest, ik was misschien nog mee op de kar gesprongen. Maar anderzijds denk ik niet dat ik nu antiek kan genoemd worden omdat ik geen zin heb om me bezig te houden met het scheppen van een schijnwereld. Het handjevol echt bewonderenswaardige mensen dat ik ken, houdt zich overigens ook niet met zulke prullen bezig.

Maar nog veel belangrijker is dat ik ook geen tijd en energie in dat soort zaken wil steken. Ik verwaarloos al genoeg mensen aan wie ik wel iets heb, waarom dan nog meer volk aantrekken dat je niet meer dan oppervlakkig kan leren kennen, waarmee je geen enkele herinnering deelt (‘weet je nog, die woensdagavond dat we zo gelachen hebben op den chat?’), waarvan je de kleine kantjes niet kan ontdekken, die je niet echt hoort lachen of klagen, tegen wie je niet kan zeggen dat zijn haar in de war ligt of er choco naast zijn mond hangt, die je op haar verjaardag geen drie zoenen kan geven of om wiens West-Vlaamse dialect je niet kan zuchten?

Jaja, ik zaag. Maar wie overtuigt me?

(P.S. stelde vast dat LamaZone Facebook ook beu is. Ik vond er ook dit geweldige clipje!


Acties

Information

9 responses

8 04 2008
Menck

Waarom zou ik je moeten overtuigen? ’t Is gewoon zoals je het beschrijft.

9 04 2008
vandepotgerukte

Blijf maar lekker antiek.

Was getekend

PS, wil je vriendjes met mij worden?

9 04 2008
Madame Commentatore

Je kan niet eens samen in de whirlpool voor het borreluurtje!

9 04 2008
blanche

En toch kan het zijn dat je virtueel vriendjes wordt met mensen tegen wie je irl nooit verder dan een beleefdheidsbegroeting kwam en tegen wie je nooit zou gezegd hebben dat er choco op hun kin zit.

10 04 2008
M-go

Doe geen moeite SveN, zoiets is persoonlijk.
Als jij genoeg contacten te onderhouden hebt en je vindt je kennissen- en vriendenkring ruim genoeg, dan is er absoluut geen reden voor jou om je met zo’n toestanden bezig te houden.

Voor anderen kan het dan weer wel nuttig zijn, bijvoorbeeld voor mensen die weinig sociaal geengageerd zijn, weinig vrienden hebben en op die manier contact proberen te leggen met gelijkgestemden, of gewoon simpelweg om de tijd te doden en zich te amuseren.
Wie dat leuk vindt moet daarmee meedoen, wie daar niks aan heeft laat het voor wat het is.
Toch?

10 04 2008
De Fro

Zoals gewoonlijk ondermijnt M-go weer de essentie van een blogartikel door te stellen dat zoiets persoonlijk is.
Ik veronderstel wel dat het niet verkeerd bedoeld is, maar ik zie hier vaak reacties van jou van dezelfde aard. ‘dat is persoonlijk, dat is ieder zijn mening, enz.’. Tja, dan moet een mens niet bloggen hé.
Pak het niet verkeerd op, maar ik vind: ofwel ben je het met Sven eens ofwel niet, maar zijn vurigheid onderuit halen door telkens te stellen: ‘tja, zo denk JIJ er over, maar…’ dat is zó relativerend, alsof die mening meteen niet meer belangrijk is. (zo van ‘waar hou jij je allemaal mee bezig?’) Ik ken je niet persoonlijk, maar ik merk dat je Sven wel kent en misschien vindt hij dat helemaal niet erg. maar ik zou zo’n reacties eigenlijk niet tof vinden. Pak mijn commentaar maar met een korrel zout, maar ik moest het even kwijt.

10 04 2008
M-go

@ De Fro
Als repliek op je reactie zal ik op mijn eigen blog een logje schrijven.
Niet dat ik in discussie wil gaan maar ik wil 1 en ander nuanceren.

11 04 2008
micheleeuw

Het is de moderne versie van pennevrienden : corresponderen met mensen over de hele wereld, denk ik. Ik heb ook genoeg vrienden in het echte leven, dat ik er geen virtuele bij moet.
@ De Fro : M-go verwoordt het prima, vind ik. Moest ik ook eventjes kwijt.

12 04 2008
byeline

voor m’n groepswerk moet ik zo sociale netwerken clusteren en bespreken enzo (het resultaat komt ergens in mei wel op m’n blog terecht), en door er mee bezig te zijn, begin ik het ook allemaal ferm beu te geraken eigelijk :D

Geef een reactie

