Consument roept Merlina

13 04 2008

Nu zowat alle goeie ouwe series op dvd uitgebracht zijn, begint men ook aan de slechte ouwe series blijkbaar. Goed, ik was als kind verslingerd aan de avonturen van Pol, Ann, Napoleon, Merlina en Comissarris Stapel en de mysterieuze Sardonis met zijn dwerghulpje heeft me veel nagelbijtende momenten bezorgd. Maar ten behoeve van welke groep mensen wordt deze tv-serie nu eigenlijk op dvd uitgebracht?

Wie de laatste jaren nog maar enkele minuten van de ooit erg populaire reeks terug gezien heeft, zal wel begrijpen wat ik bedoel. Merlina is flink gedateerd, hoewel dat zou nog bepaalde charmes kunnen hebben. Maar het is vooral onbekijkbaar. De flutverhaaltjes, de zwakke ensceneringen waar elk kind nu doorheen kijkt, de overacting, de amateuristische speciale effecten (en ik me als kind maar afvragen hoe ze de ‘bevriezing’ door de parafix in beeld brachten), … wie kan daar nu nog plezier aan beleven? De kinderen van nu zeker niet! En niet omdat het oud is, maar omdat het slecht is. Buiten de Zone is intussen ook al bijna 15 jaar oud, maar dat blijft wel overeind. Die serie zal dan weer nooit op dvd verschijnen. 

Overblijvende doelgroep: de dertigers die er als kind zelf naar keken. Maar tenzij in die groep veel mensen zitten die Merlina nog steeds mythische proporties toedichten, denk ik dat de meesten zich tevreden kunnen stellen met de herinneringen in hun hoofd. Wie gaat effectief zoiets aankopen, laat staan bekijken? Jammer dat de verkoopcijfers van dergelijke producten nooit bekend gemaakt worden. Wie koopt bv. Thuis op dvd, een soapserie!? En dan nog niets eens een goeie.

Ik blijf met plezier terugdenken aan ‘Boogschutter roept Merlina’ en ‘Ik deed niks, ’t was de parafix’, maar de nood om dit ooit nog eens meer dan 5 minuten te herbekijken, is geheel onbestaande.

 

Acties

Information

6 responses

13 04 2008
Linda

Ik heb me al net hetzelfde zitten afvragen. Wie koopt er nu zo iets?
Ik heb mooie herinneringen aan de reeks, maar geen enkele behoefte om de reeks nog eens opnieuw te zien. Ik hou het liever bij de herinneringen die in mijn hoofd zitten. Dat geldt ook voor the A-Team en Knightrider. Maar blijkbaar worden deze reeksen in Amerika nog steeds uitgezonden.

13 04 2008
M-go

Voor welke doelgroep brengen ze de reeks Merlina uit op DVD? Goeie vraag.
De kinderen van nu zouden dit veel te traag vinden, vrees ik. Ze zijn andere en betere dingen gewend.
Zij die de reeks in de jaren ’80 volgden vinden er nu ook zeker niets meer aan.
Inderdaad te gedateerd om er nog van te kunnen genieten.
Misschien willen ze hem wel uit puur jeugdsentiment?
Ik kan eigenlijk maar 2 mogelijke groepen bedenken.
De verwoede DVD-verzamelaars, die DVD’s kopen, gewoon om ze te hebben. Ja, zo zijn er, dat geef ik je op een briefje.
En vooral de acteurs en de medewerkers.
Vorige week hoorde ik op Stubru een interview met Lea Couzin, Merlina herself. Zij is enorm content dat de reeks op DVD verschijnt en zij zal zich zeker een exemplaar aanschaffen. (alhoewel iets in mij denkt dat ze die gratis zal krijgen, als boegbeeld van de serie)
Andere medespelers en hun kinderen en verder familie, en allen die eraan hebben meegewerkt, die in de begin- en of eindgeneriek vermeld worden, die mensen zullen de box misschien ook graag in hun bezit hebben, denk ik.

13 04 2008
Ruben

Wel, ik kan me héél goed voorstellen dat ik me die dvd-box ga aanschaffen. Jeugdsentiment, inderdaad. Dat geldt oevrigens ook voor Fawlty Towers, Blackadder en Friends.

Ik heb de test gedaan met Fawlty Towers: de tieners en vroege twintigers uit mijn omgeving vinden dat maar niks. Heiligschennis? Alles wat op tv komt, is na 15 of 20 jaar volledig gedateerd, inclusief Buiten De Zone – op enkele sketches na. En toch blijf ik ook dààrop wachten tot ze die reeks héél misschien ooit toch nog op dvd zullen verkopen.

Want dergelijke dvd-boxen zijn als foto’s: herinneringen. Dat geldt ook voor rotslechte 80s-films als The Lost Boys, Back To The Future en nog enkele andere. Zwààr gedateerd, maar ik kan ernaar blijven kijken…

En wat die dvd-reeksen van Thuis en De Kampioenen en Witse en Aspe en Flikken aangaat: kijk hoeveel volk er tijdens de fandagen opdaagt. Die kopen die boxen. Binnen dit en 5 jaar te vinden op elke rommelmarkt. En terecht ;-)

14 04 2008
vandepotgerukte

Ruben, Ik ben het eens met U wat de verkoop betreft. Maar Fawlty Towers vergelijken met Merlina vind ik toch een beetje van de pot gerukt.

Was Getekend

14 04 2008
Pierre du coin

Man bij hond zou hier een mooi item van kunnen maken. De serie aan bende 10-jarigen (dat was toch de doelgroep?) tonen en kijken hoe die reageren.
Nog gedateerder en nog ietsje ouder is de serie “de kat”. Dat is zelfs pijnlijk om naar te kijken. Is ondertussen al een tijdje op DVD uit.

12 08 2009
tom

Ik ben zeer tevreden met de release van Merlina. Het is met straatlengtes voorsprong de populairste jeugdserie van de toenmalige BRT. Natuurlijk koop je dit voor een groot deel uit nostalgie. Wat is daar fout mee?

De DVD-reeks gaat vlot over de toonbank. Daar kan ik enkel tevreden mee zijn. Je moet elk tv-programma kaderen in zijn tijdsgeest. Ik zie dat Merlina met glans de tand des tijds heeft doorstaan. Kritiek zal er altijd zijn Over smaken en kleuren valt niet te twisten. Er zijn veel mensen die dat gezegde blijkbaar niet begrijpen!

Eén opmerking wil ik toch maken: Nu is Megamindy enorm populair. En op welke reeks is Megamindy gebaseerd…juist ja Merlina!

Geef een reactie

